https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Masz mniej niż 40 lat? To na pewno nie jechałeś po Krakowie tym tramwajem. Właśnie wrócił na tory! Tak wygląda po remoncie legendarny wagon

Aleksandra Łabędź
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W ramach obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie oraz przypadającej w tym roku 124. rocznicy uruchomienia tramwaju elektrycznego w Krakowie, w zajezdni tramwajowej Podgórze zaprezentowano wyremontowany wagon doczepny ND. Prezentacja tego tramwaju była połączona z przejazdem składem trzywagonowym, zestawionym z wagonów typu N na historycznej trasie linii nr 8: Borek Fałęcki – Os. Widok. Po niemal 40 latach!

- Pierwsze wagony typu N i ND  przewiozły pasażerów w 1949 roku. Pierwsze wagony doczepne dostarczyła wytwórnia w Sanoku, a od 1950 roku jedynym dostawcą wagonów typu N i ND  przez kolejne 18 lat była wytwórnia w Chorzowie. Na przełomie lat 60. i 70. wagony poddano modernizacjom, w czasie których pojazdy unifikowano i wyposażano w takie same rozwiązania: podwójne drzwi, jeden kierunek ruchu, duże otwierane okna, łożyska toczne zestawów kołowych. W trakcie remontu przyczepy ND nr 512 przywrócono cechy zarówno nadwozia jak i podwozia pochodzące z ostatnich lat eksploatacji tego typu wagonów - opisuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie.

Wyremontowany wagon wyróżnia się nietypowym elementem

Wyremontowany przez pracowników MPK w Krakowie wagon ND nr 512 wyróżnia się nietypowym elementem. Jest nim zamontowana na dachu specjalna skrzynia reklamowa.

Jak tłumaczy MPK: - Dziś zapewne mało kto pamięta, ale kiedyś szare ulice polskich miast rozświetlały właśnie reklamy z tych wagonów tramwajowych, zachęcające do wzięcia udziału np. w loterii czy oszczędzania w jedynym banku. W tym roku ta możliwość reklamy zostanie wykorzystana do przypomnienia, że krakowska komunikacja świętuje w tym roku 150 lat.

Niespodzianka dla osób podróżujących w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej

 - Dołączenie tego tramwaju doczepnego do kolekcji historycznych pojazdów MPK pozwoliło na stworzenie wyjątkowego potrójnego składu N-ek, złożonego z jednego wagonu silnikowego i dwóch wagonów doczepnych. W przeszłości przez niemal 30 lat stanowiły one podstawowy środek transportu szynowego w Krakowie. W tym roku takim właśnie składem wagonów będą mogli podróżować mieszkańcy i turyści w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej – mówił podczas prezentacji Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie.

Ten wyjątkowy potrójny skład w swój inauguracyjny przejazd wyjechał 12 marca na trasę linii nr 8 z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych (wcześniej Os. Widok).

- Nie jest to przypadek. To właśnie na tej trasie ten typ wagonów zakończył swoją służbę w Krakowie. Ostatnie składy potrójnych N-ek kursowały tam do czerwca 1988 roku, kiedy to zastąpiły je podwójne składy wagonów 105N - podsumowuje MPK.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska