- Pierwsze wagony typu N i ND przewiozły pasażerów w 1949 roku. Pierwsze wagony doczepne dostarczyła wytwórnia w Sanoku, a od 1950 roku jedynym dostawcą wagonów typu N i ND przez kolejne 18 lat była wytwórnia w Chorzowie. Na przełomie lat 60. i 70. wagony poddano modernizacjom, w czasie których pojazdy unifikowano i wyposażano w takie same rozwiązania: podwójne drzwi, jeden kierunek ruchu, duże otwierane okna, łożyska toczne zestawów kołowych. W trakcie remontu przyczepy ND nr 512 przywrócono cechy zarówno nadwozia jak i podwozia pochodzące z ostatnich lat eksploatacji tego typu wagonów - opisuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie.
Wyremontowany wagon wyróżnia się nietypowym elementem
Wyremontowany przez pracowników MPK w Krakowie wagon ND nr 512 wyróżnia się nietypowym elementem. Jest nim zamontowana na dachu specjalna skrzynia reklamowa.
Jak tłumaczy MPK: - Dziś zapewne mało kto pamięta, ale kiedyś szare ulice polskich miast rozświetlały właśnie reklamy z tych wagonów tramwajowych, zachęcające do wzięcia udziału np. w loterii czy oszczędzania w jedynym banku. W tym roku ta możliwość reklamy zostanie wykorzystana do przypomnienia, że krakowska komunikacja świętuje w tym roku 150 lat.
Niespodzianka dla osób podróżujących w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej
- Dołączenie tego tramwaju doczepnego do kolekcji historycznych pojazdów MPK pozwoliło na stworzenie wyjątkowego potrójnego składu N-ek, złożonego z jednego wagonu silnikowego i dwóch wagonów doczepnych. W przeszłości przez niemal 30 lat stanowiły one podstawowy środek transportu szynowego w Krakowie. W tym roku takim właśnie składem wagonów będą mogli podróżować mieszkańcy i turyści w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej – mówił podczas prezentacji Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie.
Ten wyjątkowy potrójny skład w swój inauguracyjny przejazd wyjechał 12 marca na trasę linii nr 8 z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych (wcześniej Os. Widok).
- Nie jest to przypadek. To właśnie na tej trasie ten typ wagonów zakończył swoją służbę w Krakowie. Ostatnie składy potrójnych N-ek kursowały tam do czerwca 1988 roku, kiedy to zastąpiły je podwójne składy wagonów 105N - podsumowuje MPK.