- 2 marca 1975 roku na ulice Krakowa wyjechał pierwszy tramwaj 105N, wyprodukowany w chorzowskim Konstalu. Pierwsze cztery wagony dotarły pod koniec stycznia, a po szkoleniu motorniczych i mechaników, rozpoczęły regularne kursy na linii nr 1 (Salwator – Bieńczyce, obecnie rondo Hipokratesa) - przypomina MPK.
Łącznie do krakowskiej zajezdni Nowa Huta trafiły 163 wagony 105N (numery 266–427). Z kolei w 1979 roku pojawił się zmodernizowany model 105Na – do Krakowa dotarło 316 egzemplarzy, ostatnie osiem zakupiono w 1992 roku.
W Krakowie pierwsze wagony 105N poddano modernizacji, przekształcając je w wersję 105NG, nadając im numery zaczynające się od cyfry „6”.
Gdzie jeździły?
- Początkowo tylko w zajezdni Nowa Huta, skąd kursowały m.in. do Huty im. Lenina. Dopiero w 1980 roku dwa pierwsze wagony 105N trafiły do zajezdni Podgórze. W 1979 roku wprowadzono możliwość łączenia większej liczby wagonów, co pozwoliło na uruchomienie pierwszych trójwagonowych składów na linii nr 16, a później także na innych trasach - wyjaśnia miejski przewoźnik.
Pamiątkowy przejazd w 50. rocznicę
W niedzielę (2 marca) w Krakowie odbył się pamiątkowy przejazd historycznymi wagonami na trasie Łagiewniki – plac Centralny. Można było zobaczyć skład oryginalnych 105N, techniczny wagon 105NT oraz potrójny skład 105Na.
