https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zajrzeliśmy do sekretnego garażu Volvo Tech Hub w Krakowie. Zapnijcie pasy – tu będą się rodzić najnowocześniejsze rozwiązania

Marek Długopolski
Przemysław Berendt, szef Volvo Cars Tech Hub w Krakowie
Przemysław Berendt, szef Volvo Cars Tech Hub w Krakowie Volvo Tech Hub
- Startujemy w nowym biurze. Cztery piętra to dopiero początek – podkreślił Przemysław Berendt, szef Volvo Cars Tech Hub w Krakowie. Innowacyjne centrum, które zatrudnia już blisko 200 specjalistów, zajmuje cztery piętra oraz sekretny garaż w krakowskim Brain Park przy ulicy Fabrycznej. To jedyne takie biuro w Polsce i jedno z czterech na świecie, w którym będzie rozwijane m.in. oprogramowania dla Volvo Cars. W Krakowie już powstają i są testowane rozwiązania, które sprawią, że systemy decydujące o komforcie i bezpieczeństwie jazdy wzniosą się na jeszcze wyższe poziomy. Tu będzie tworzona przyszłość Volvo.

Spis treści

Volvo Tech Hub przyciąga do Krakowa

- Już sama nazwa Volvo przyciąga do stolicy Małopolski firmy z sektora najnowocześniejszych technologii. Dochodzą bowiem do wniosku, że skoro taki koncern ulokował tutaj swoje centrum, to warto w Krakowie nie tylko być, ale też się tu zadomowić – zaznaczył Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa. - Pomysł na biznes, który Państwo preferujecie i reprezentujecie, jeżeli chodzi o wysokie technologie, jest szczególnie cenny dla Krakowa. Dlatego też w imieniu miasta chcę zapewnić, że będziemy robili wszystko, aby hołubić takie firmy jak Wasza.

Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa; Hanna Fager, dyrektor do spraw kadr w Volvo Cars i Przemysław Berendt, szef Volvo Cars Tech Hub w Kra
Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa; Hanna Fager, dyrektor do spraw kadr w Volvo Cars i Przemysław Berendt, szef Volvo Cars Tech Hub w Krakowie Volvo Tech Hub

Uroczyste otwarcie nowej siedziby krakowskiego Volvo Tech Hub odbyło się 5 września. Był to z jednej strony piękny symbol wprowadzania do stolicy Małopolski ultranowoczesnych, unikalnych i wyrafinowanych systemów oraz technologii, a z drugiej strony – wyraz olbrzymiego zaufania, którym szwedzki koncern już teraz obdarzył krakowski zespół. To również podkreślenie strategicznej roli Krakowa w rozwoju najnowocześniejszych globalnych technologii. Na razie na 5800 metrach kwadratowych, na czterech piętrach kompleksu przy ul. Fabrycznej, rozgościło się blisko 200 wysokiej klasy specjalistów.

- Przestrzeń ta pozwoli nam nie tylko zwiększyć zatrudnienie, ale także stworzyć optymalne warunki do pracy nad najbardziej zaawansowanymi technologiami. Nasi specjaliści będą tutaj tworzyć cyfrowy krwiobieg najnowocześniejszych samochodów Volvo, oprogramowanie, które integruje i zarządza wszystkimi kluczowymi systemami – dodał Przemysław Berendt.

To oczywiście nie ostatnie słowo szwedzkiego koncernu w Krakowie. Gdy powierzchnia biura wzrośnie z 5800 do 10 000 metrów kwadratowych na pokładzie Volvo Tech Hub Poland ma znajdować się już ponad 500 najwyższej klasy specjalistów i inżynierów, rozlokowanych na 7 piętrach Brain Park.

- Inwestycja w nowe biuro to dowód na to, jak ważną rolę odgrywa polski zespół w globalnej strategii Volvo Cars. To tutaj, w sercu Krakowa, tworzymy przyszłość mobilności, przekształcając nasze samochody w inteligentne, innowacyjne pojazdy. Nowa przestrzeń biurowa zapewni naszym inżynierom idealne warunki do realizacji tych ambitnych celów – podkreśliła Hanna Fager, dyrektor do spraw kadr w Volvo Cars.

Volvo Cars Tech Hub ma swoją siedzibę w krakowskim Brain Park przy ulicy Fabrycznej
Volvo Cars Tech Hub ma swoją siedzibę w krakowskim Brain Park przy ulicy Fabrycznej Marek Długopolski

Minimalizm zagościł w Brain Park

Przestrzenie Volvo Tech Hub to designerskie cacko. Udane połączenie skandynawskiego i biurowego minimalizmu; nowoczesnej, dobrze zaprojektowanej przestrzeni służącej do pracy i wypoczynku; nietuzinkowych rozwiązań technicznych oraz szczypty polskiej fantazji. Tę ostatnią można dostrzec choćby w eleganckiej ażurowej klatce schodowej przebijającej cztery - wynajmowane przez Volvo Tech Hub – piętra.

Oprócz klasycznych przestrzeni biurowych oraz wyszukanej wewnętrznej klatki schodowej – łączącej piętra, ale przede wszystkim ludzi - w centrum Volvo odnajdziemy również kilka stref specjalnych. W jednaj z nich, zwanej HIL Room (Hardware in the Loop Room), swoje wygodne miejsce do pracy znajdą specjaliści, którzy będą przeprowadzać „wielopoziomowe testy programowanych komponentów”. W innej strefie stworzono laboratorium testowe, gdzie próbom poddawane jest oprogramowanie, a także sprawdzana jest współpraca poszczególnych samochodowych podsystemów.

Ażurowa klatka schodowa łączy cztery piętra Volvo Tech Hub
Ażurowa klatka schodowa łączy cztery piętra Volvo Tech Hub Marek Długopolski

Sekretny garaż Volvo Tech Hub

- Nikt nie wie, gdzie się znajduje. To sekretne miejsce – tak o specjalnym garażu, w którym będzie testowane oprogramowanie już w samochodach, mówi z uśmiechem inżynier Paweł Wiśniewski, który zajmuje się systemami bezpieczeństwa, implementacją oraz integracją poszczególnych rozwiązań. Tutaj odbywać się będzie, jak podkreślają w Volvo, ostatni, najważniejszy etap procesu testowego - oprogramowanie zostanie wgrane do rzeczywistego samochodu.

W sekretnym garażu, creme de la creme krakowskiego Tech Hubu, 5 września znajdowały się dwa wyjątkowe samochody – odlotowy studyjny Volvo Recharge oraz wysmakowany kompaktowy elektryk EX30. Gdyby nie ten pierwszy, ten drugi zapewne zupełnie inaczej by wyglądał.

Sekretny garaż Volvo Tech Hub
Sekretny garaż Volvo Tech Hub Volvo Tech Hub

- Tworząc rodzinnego Recharge styliści puścili wodze fantazji. Z przodu mamy dwa duże przestronne kubełkowe fotele, podobnie z tyłu. W bagażniku jest miejsce na miskę dla pasa, smycz i dwie piłki tenisowe... Czy jednak ta elegancka linia kojarzy się Państwu ze sportowymi superszybkimi samochodami? Raczej nie – stwierdza Paweł Wiśniewski. - Gdy spojrzycie na sąsiadującego z nim EX30 z pewnością dostrzeżecie podobne “rodzinne” linie… Dodam tylko, że to auto miejskie, powiedziałby ktoś “wózek na zakupy” ma pod maską… 428 KM, a do setki przyspiesza w niespełna 3,6 sekundy.

Wiele rozwiązań stylistycznych z Recharge bez najmniejszego trudu odnajdziemy również w nowym EX90. To nie tylko złote proporcje, utożsamiane z doskonałością, świetnie trzymające fotele, ale także legendarny młot Thora, zaklęty w świetlne wstęgi reflektorów. Samochód ten będzie naszpikowany innowacyjnymi rozwiązaniami, tak technicznymi jak i związanymi z najbardziej wyszukanym oprogramowaniem. - Samochód premium musi mieć premium rozwiązania – dodaje Paweł Wiśniewski.

Volvo EX30 ma pod maską… 428 KM, a do setki przyspiesza w niespełna 3,6 sekundy
Volvo EX30 ma pod maską… 428 KM, a do setki przyspiesza w niespełna 3,6 sekundy Marek Długopolski

140 milionów linijek kodu

- Specjaliści pracujący w Volvo Tech Hub są odpowiedzialni za tworzenie i zarządzanie oprogramowaniem, które można porównać do systemu nerwowego samochodu – zbierającego i przetwarzającego ogromne ilości danych z różnych czujników i systemów pojazdu. O złożoności, skomplikowaniu oraz zaawansowanie najnowszych modeli Volvo niech świadczy fakt, że opisuje je około 140 milionów linijek kodu – przypomina szef krakowskiego biura.

Volvo Tech Hub, będzie centrum prac nad najważniejszymi technologiami dla przyszłości motoryzacji, takimi jak np. systemy autonomicznej jazdy, innowacje w zakresie bezpieczeństwa, zaawansowane mechanizmy łączności oraz personalizacja interfejsów poszczególnych użytkowników samochodów z wykorzystaniem oczywiście sztucznej inteligencji.

- Eksperci Volvo Tech Hub koncentrują się na kilku strategicznych obszarach działalności, w tym rozwoju oprogramowania stanowiącego „mózg” nowoczesnych pojazdów, rozwoju systemów rozrywki i informacji w samochodach, a także innowacjach zwiększających bezpieczeństwo kierowców i pasażerów. Zespoły w Krakowie programują też systemy sterujące produkcją w fabrykach oraz optymalizacją procesów wytwórczych – tak zaś określono zadania krakowskiego centrum.

Zajrzeliśmy do sekretnego garażu Volvo Tech Hub w Krakowie
Marek Długopolski

Kto tworzy krakowski Volvo Tech Hub?

To międzynarodowa społeczność. Najwięcej jest oczywiście specjalistów z Polski, ale są też inżynierowie z Ukrainy, Białorusi, Turcji, Egiptu, Tunezji, Indii, Niemiec, Brazylii, Stanów Zjednoczonych. Większość z nich – 54% - ma od 25 do 35 lat, choć są też osoby poniżej 25 roku życia (13%) oraz powyżej 45 lat (2%). Kobiet jest ponad 19%.

Krakowski Volvo Tech Hub został otwarty w 2023 roku. Było to wtedy jedyne takie centrum rozwoju oprogramowania w Polsce, a czwarte na świecie. Kraków, Goeteborg oraz Lund pracują nad tymi samymi programami oraz systemami, a Szanghaj skupia się na rynku chińskim.

Volvo nie ukrywa, że Kraków ma kluczowe znaczenie w transformacji szwedzkiego giganta. - Inwestycja Volvo Cars potwierdza też rosnące znaczenie Polski na mapie globalnych dostawców innowacji motoryzacyjnych – podkreślają eksperci.

Największa transakcja na rynku

Największa inwestycja R&D w Polsce w 2023 roku – mowa oczywiście o wynajęciu powierzchni biurowej w krakowskim Brain Park przez Volvo. Wrześniowe otwarcie to pierwszy etap obejmowania 10 000 mkw. powierzchni w Brain Park C od Echo Investment. - Transakcja ta, największa na rynku biurowym w Krakowie, to kamień milowy, który istotnie zwiększy widoczność Volvo w stolicy Małopolski – mówił w pierwszą rocznicę powstania Tech Hubu w Krakowie jego szef, Przemysław Berendt.

– Kraków to miejsce z ogromnym potencjałem, jeśli chodzi o doskonale wykształconą kadrę informatyczną, dlatego rozumiemy decyzję naszego klienta, żeby to tutaj otworzyć nowy hub technologiczny. Naszym zadaniem było znalezienie dla Volvo lokalizacji, która doskonale odpowie wszelkim potrzebom biurowym centrum R&D, a jednocześnie zapewni rozwijającej się spółce dużą elastyczność. Cieszymy, że udało się zabezpieczyć najem biura, które spełnia oczekiwania Volvo – zaznaczyła Agata Suder z JLL Polska.

– Od początku prac nad Brain Park dążyliśmy do stworzenia miejsca na miarę biura przyszłości, które będzie przyciągać do Krakowa innowacyjne firmy o światowej renomie. Zakończone sukcesem negocjacje i podpisana z Volvo Tech Hub umowa to najlepszy dowód, że wysoki standard Brain Park odpowiada na najbardziej wymagające oczekiwania, spełnia wyśrubowane warunki techniczne i zapewnia możliwość elastycznego rozwoju oraz bezpieczeństwa – dodał Wojciech Mazur z Echo Investment.

Można jeszcze dodać, że Brain Park, zaprojektowany przez pracownię Baumschlager Eberle Architekci Kraków, powstał zgodnie z najnowszymi trendami budownictwa zrównoważonego. - Biurowce są częściowo zasilane zieloną energią wyprodukowaną ze źródeł odnawialnych i stosują rozwiązania energooszczędne zmniejszające ich wpływ na środowisko naturalne. To również pierwszy w Krakowie projekt z certyfikatem WiredScore Platinum, który potwierdza jego zaawansowanie technologiczne i niezawodną łączność cyfrową – przypomina Echo Investment.

Zajrzeliśmy do sekretnego garażu Volvo Tech Hub w Krakowie
Volvo Tech Hub

Dlaczego Volvo Cars wybrało Kraków?

Nie jest tajemnicą, że gdy Volvo Cars postanowiło zainwestować w kolejne centrum rozwoju oprogramowania pod uwagę brane były różne kraje i miasta. Co zatem zadecydowało, że w tej konkurencji zwyciężył Kraków?

- Decyzja oczywiście nie była przypadkowa. Podjęta została po gruntownej i dogłębnej analizie. Szefowie koncernu w pierwszej kolejności brali pod uwagę czynniki makroekonomiczne i geopolityczne. Gdy już zdecydowali się na Polskę to rozpoczęli poszukiwania takiego miasta, które będzie gwarantowało nie tylko dostęp do odpowiedniej liczby wysoko wykwalifikowanych specjalistów, ale także będzie również dobrym i bezpiecznym miejscem do życia. W tej konkurencji równych sobie nie miał Kraków – mówi Przemysław Berendt, szef Volvo Cars Tech Hub w Krakowie. - Tu zamierzamy przebić kolejne sufity, te betonowe w biurze, jak i te innowacyjne, by legendarny już komfort oraz bezpieczeństwo samochodów Volvo wznieść na jeszcze wyższy poziom.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska