Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakopane kupuje elektryczne autobusy. Trzy pojazdy z osprzętem będą kosztowały 12 mln zł

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Przedstawiciele urzędu miasta podpisali umowę na zakup trzech elektrycznych autobusów. Od lewej: radny miejski Jacek Kalata, burmistrz Leszek Dorula, Rafał Zajas z firmy Solaris, wiceburmistrz Tomasz Filar
Przedstawiciele urzędu miasta podpisali umowę na zakup trzech elektrycznych autobusów. Od lewej: radny miejski Jacek Kalata, burmistrz Leszek Dorula, Rafał Zajas z firmy Solaris, wiceburmistrz Tomasz Filar UM Zakopane
Zakopane kupuje autobusy elektryczne. Burmistrz Zakopanego Leszek Dorula podpisał umowę na zakup trzech autobusów Urbino 12 electric od firmy Solaris. Nowoczesne autobusy, w pełni napędzane energią elektryczną, trafią do stolicy Tatr w ciągu roku od podpisania umowy. Kontrakt obejmuje także dostawę dwóch ładowarek zajezdniowych, dwóch stacji pantografowych oraz ładowarki mobilnej. Wartość kontraktu wynosi blisko 12 mln zł.

- Trzy autobusy Solaris Urbino 12 electric to nowoczesne elektrobusy, w pełni bezemisyjne. Sprawdzają się w centrach metropolii, ale także w mniejszych miejscowościach – informuje urząd miasta.

Decyzja dotycząca wprowadzenia pojazdów elektrycznych do floty komunikacji miejskiej w Zakopanem została podjęta w oparciu o kryteria finansowo-ekonomiczne, środowiskowe i społeczno-ekonomiczne. Zakup został dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pozostała część inwestycji finansowana będzie ze środków własnych miasta.

Nowy tabor autobusowy będzie konstrukcyjnie przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych oraz osób starszych z ograniczoną mobilnością, co zapewni klientom komfort i bezpieczeństwo przejazdu. Autobusy będą obsługiwać nową linie użyteczności publicznej Spyrkówka – Rejon Dworca – Kuźnice – Spyrkówka oraz zastąpią istniejący tabor na linii nr 11: Zakopane Cyrhla – Zakopane Krzeptówki przez Rejon Dworca.

Autobusy, które trafią do Zakopanego, będą wyposażone w nowoczesne baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 350 kWh. Są to baterie o dużej gęstości energii, co w połączeniu z funkcją ładowania pantografowego sprawia, że pojazdy mogą kursować przez cały dzień na trasie, bez konieczności długich postojów. Ładowanie zakopiańskich elektryków odbywać się będzie za pomocą złączy plug-in oraz pantografu zamontowanego na dachu pojazdu.

Urbino 12 electric zamówione przez Zakopane charakteryzować się będą najnowocześniejszymi rozwiązaniami w zakresie wspierania pracy kierowcy. Dzięki systemom MobilEye oraz MirrorEye wyeliminowane zostaną problemy tzw. martwego pola, a także ograniczenia widoczności, spowodowane zamarzaniem czy zaparowywaniem lusterek bocznych. W górskim ukształtowaniu terenu i surowym, zmiennym klimacie Podhala zapewnienie kierowcy maksymalnego pola widzenia ma szczególne znaczenie.

Pasażerowie będą mogli korzystać z wtyczek USB umieszczonych przy siedzeniach, systemu informacji pasażerskiej oraz biletomatów. We wnętrzach pojazdów, specjalnie z myślą o turystach, znajdą się także uchwyty na rowery, a w sezonie zimowym montowane będą stelaże na narty. Nowością w autobusach będą również drugie i trzecie drzwi pojazdu, które będą się otwierać na zewnątrz, co ułatwi przepływ pasażerów w wysokim sezonie turystycznym.

Historia współpracy Solarisa ze stolicą Tatr sięga 2013 roku, kiedy to w Zakopanem testowany był elektryczny Urbino. Pojazd kursował m.in. na trasie do Morskiego Oka i do Kuźnic.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska