- Trzy autobusy Solaris Urbino 12 electric to nowoczesne elektrobusy, w pełni bezemisyjne. Sprawdzają się w centrach metropolii, ale także w mniejszych miejscowościach – informuje urząd miasta.
Decyzja dotycząca wprowadzenia pojazdów elektrycznych do floty komunikacji miejskiej w Zakopanem została podjęta w oparciu o kryteria finansowo-ekonomiczne, środowiskowe i społeczno-ekonomiczne. Zakup został dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pozostała część inwestycji finansowana będzie ze środków własnych miasta.
Nowy tabor autobusowy będzie konstrukcyjnie przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych oraz osób starszych z ograniczoną mobilnością, co zapewni klientom komfort i bezpieczeństwo przejazdu. Autobusy będą obsługiwać nową linie użyteczności publicznej Spyrkówka – Rejon Dworca – Kuźnice – Spyrkówka oraz zastąpią istniejący tabor na linii nr 11: Zakopane Cyrhla – Zakopane Krzeptówki przez Rejon Dworca.
Autobusy, które trafią do Zakopanego, będą wyposażone w nowoczesne baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 350 kWh. Są to baterie o dużej gęstości energii, co w połączeniu z funkcją ładowania pantografowego sprawia, że pojazdy mogą kursować przez cały dzień na trasie, bez konieczności długich postojów. Ładowanie zakopiańskich elektryków odbywać się będzie za pomocą złączy plug-in oraz pantografu zamontowanego na dachu pojazdu.
Urbino 12 electric zamówione przez Zakopane charakteryzować się będą najnowocześniejszymi rozwiązaniami w zakresie wspierania pracy kierowcy. Dzięki systemom MobilEye oraz MirrorEye wyeliminowane zostaną problemy tzw. martwego pola, a także ograniczenia widoczności, spowodowane zamarzaniem czy zaparowywaniem lusterek bocznych. W górskim ukształtowaniu terenu i surowym, zmiennym klimacie Podhala zapewnienie kierowcy maksymalnego pola widzenia ma szczególne znaczenie.
Pasażerowie będą mogli korzystać z wtyczek USB umieszczonych przy siedzeniach, systemu informacji pasażerskiej oraz biletomatów. We wnętrzach pojazdów, specjalnie z myślą o turystach, znajdą się także uchwyty na rowery, a w sezonie zimowym montowane będą stelaże na narty. Nowością w autobusach będą również drugie i trzecie drzwi pojazdu, które będą się otwierać na zewnątrz, co ułatwi przepływ pasażerów w wysokim sezonie turystycznym.
Historia współpracy Solarisa ze stolicą Tatr sięga 2013 roku, kiedy to w Zakopanem testowany był elektryczny Urbino. Pojazd kursował m.in. na trasie do Morskiego Oka i do Kuźnic.
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
