https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zakopanemu wystarczy dworzec na cztery autobusy?

Tomasz Mateusiak
Obecnie zakopiański dworzec ma sześć stanowisk, ale rzadko na wszystkich jednocześnie stoją autobusy
Obecnie zakopiański dworzec ma sześć stanowisk, ale rzadko na wszystkich jednocześnie stoją autobusy Tomasz Mateusiak
Wybudowany w połowie lat 60. zakopiański dworzec autobusowy to ruina. Dlatego nie ma chyba pod Giewontem osoby, która nie chciałaby jego remontu. Co do tego, jak ma w przyszłości wyglądać, zdania są podzielone. Inwestor chce zmniejszyć poczekalnie dla podróżnych i połączyć dworzec z 6-poziomową galerią handlową. To nie podoba się części zakopiańskich radnych i okolicznym mieszkańcom. Ich zdaniem przez sklepy zabraknie miejsca dla... autobusów.

O potrzebie budowy w Zakopanem nowego dworca autobusowego mówi się od dawna. Wszyscy się też zgadzają, że obskurny budynek z czasów realnego socjalizmu nie powinien być pierwszą budowlą, jaką turyści widzą po wyjściu z autobusu. Teraz jednak może się okazać, że powstanie nowego dworca odwlecze się w czasie.

Starająca się o budowę zajezdni spółka Zakopiański Dworzec Autobusowy ma już gotowy projekt nowego dworca, a właściwie centrum handlowego z funkcją dworcową. Zajmie ono całą działkę obecnego dworca i będzie miało aż 6 pięter - trzy podziemne i trzy naziemne. Na poziomie gruntu znajdą się... cztery miejsca dla autobusów.

- To bulwersujące - uważa Józef Figiel, zakopiański radny. - Kto zgodził się na to, by w turystycznym mieście, jakim jest Zakopane, były tylko cztery perony, z których odjeżdżają autobusy? To zdecydowanie zbyt mało.

Zgodę na ograniczenie funkcji dworcowych w nowym budynku wydał burmistrz Janusz Majcher. Zdaniem Figla decyzja taka może być sprzeczna z interesem miasta. Dlatego będzie apelował do rady o zbadanie tej sprawy i blokadę budowy. - Rzeczywiście, wydałem dwa razy decyzję o warunkach zabudowy dla przyszłego dworca - potwierdza burmistrz Majcher. - Te decyzje zostały jednak unieważnione, bo dla rejonu dworca uchwalono już plan zagospodarowania przestrzennego. Widziałem projekt przyszłego dworca i nie mam mu nic do zarzucenia.

Identyczne zdanie ma Sebastian Kuźma, prezes spółki, która wybuduje dworzec. - Cztery stanowiska w zupełności wystarczą - uważa. - Obecnie jest ich sześć, w tym dwa nieużywane. Wszystko jest więc przemyślane i miejsc dla autobusów na nowym dworcu nie zabraknie. Przewoźnicy będą tam podjeżdżać tylko na kilka minut. Zabiorą turystów i odjadą.

Sprawdziliśmy. W sezonie z zakopiańskiego dworca codziennie w trasę wyrusza około 115 autobusów. Jeśli tę liczbę podzielimy przez cztery stanowiska i około 18 godzin pracy (najwcześniejsze odjazdy są ok. godz. 4.30 rano, ostatnie - ok. godz. 23), to wychodzi, że jeden autobus będzie mógł stać na płycie nowego dworca ok. 40 minut. - Nie potrzeba aż tyle czasu, by do środka wsiedli podróżni - mówi burmistrz Majcher. - Zresztą chcemy się pozbyć wytwarzających sporo spalin autobusów z centrum miasta. Po remoncie dworca będą parkować poza miastem i przyjeżdżać tylko po turystów.

Zakopiańczyków takie argumenty nie przekonują. - Dworzec to ma być dworzec i nikt mi nie powie, że w Zakopanem wystarczą cztery płyty postojowe - mówi Krystyna Owczarek. - Nie podoba nam się też samo przeznaczenie dworca. Tam będzie galeria z parkingami podziemnymi na 300 aut! Spaliny z nich będą pompowane wprost na nasze okna. Dlatego chcemy, by inwestor przed rozpoczęciem budowy zrobił analizę wpływu obiektu na środowisko. Jestem zwolenniczką budowy pięknego dworca w Zakopanem, ale nie w takiej formie, w jakiej się go planuje.

Trwa plebiscyt na Superpsa! Zobacz zgłoszonych kandydatów i oddaj głos!

Wybieramy najpiękniejszy kościół Tarnowa. Sprawdź aktualne wyniki!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
julian
Dworzec tak ,galeria zdecydowanie nie.....!!!!!!!dość tych galerii,dworzec, powinien być tylko i wyłącznie dworcem z częścią gastronomiczną i handlową ale tylko i wyłącznie prasa ewentualnie coś co kojarzy się z Zakopanem. I oczywiście dworzec w stylu regionalnym a nie galeria ,którą nam zafunduje w centrum Pan Stoch.Ale coś mi się wydaje ,że to będzie to samo. Dlaczego tylko cztery stanowiska ,przecież tam też powinni parkować prywatne busy "z prawdziwego zdarzenia".Zbudujemy dworzec a busiarze będą mieli swoje stanowiska tam gdzie mają koło Fisu.Totalna bzdura.To wszystko woła o pomste do nieba
J
JACK WEIL
Burmistrz jest wybierany przez większosć mieszkańców i jego decyzje powinny byc szanowane. Po co miastu dworzec ,kidy busiarze i tak z niego noe korzystają .Teren ten powinien być sprzedany sieci sklepów i galeri handlowych , a pieniądze powinny trafic na konto ochronki dla zwqirząt .
Z
Zakopiańczyk
Prawda w stu procentach. A wracając do dworca to inwestorowi jak najmniej zależy na dworcu i z tąd te tylko cztery stanowiska. W biznesie nie ma sentymentów - dziwne jednak, że Burmistrz działa w interesie inwestora a nie miasta - a przecież miasto płaci Panu Burmistrzowi niezłą pensyjkę co miesiąc - także coś tutaj jest nie tak jak powinno:-(
r
re q
Wizytówką miasta jest -dworzec ,setki tysięcy turystów odwiedza Zakopane i co widzi syfiaste dworce pks pkp ,brak komunikacji miejskiej ,rozpadające się busy ,naganiaczy na kwatery jadąc samochodem wieczny korek w POroninie zakorkowane miasto ,brak miesc parkingowych .Całe szczęście że mamy magiczne Tatry do których ciągnie cały Naród bo to miasto to pustynia zadupie.
Q
Q
Panie Majcher radni miasta była koncepcja zintegrowanego centrum komunikacyjnego na terenie dworca PKP razem z PKS nowa droga dojazdowa od dzielnicy Harenda-Szymony.Jak zwykle skończyło się na snuciu planów tak jak z obwodnicą miasta Zakopianką .
j
jj
samochody (setki ich beda) to sama lawenda.
w
warszawiak
no nareszcie ktoś zrobi coś z ta obskurną budowlą !
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska