https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zakopianka. Przebudowa zaliczy kolejny poślizg? Budujący drogę Włosi zalegają pieniądze podwykonawcom

Tomasz Mateusiak
Podwykonawcy pracujący przy budowie przeszło dwukilometrowego tunelu przyszłej ekspresowej zakopianki cierpią z powodu problemów finansowych głównego wykonawcy prac - włoskiej firmy Astaldi.

Przedsiębiorstwo przez źle skalkulowane kontrakty w Turcji, Rosji i Wenezueli stanąło na początku października na skraju bankructwa i rozpoczęło restrukturyzację.

W jej efekcie Włosi porzucili dwa z kilku powierzonych im w Polsce kontraktów - budowę linii kolejowej z Warszawy do Lublina (prace warte 930 mln zł) oraz z Poznania do Wrocławia. Inżynierowie z Italii zapewniali jednak, że ich problemy nie dotyczą kontraktu w Małopolsce czyli właśnie budowy tunelu pod górą Luboń. Dziś okazuje się, że to nie do końca prawda.

Od początku października do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (finansuje budowę zakopianki) zgłosiło się już 60 podwykonawców Astaldi, którzy nie dostają pieniędzy za swoją pracę.

- Dotarło do nas około 400 faktur wystawionych przez 60 firm - informuje „Krakowską” Iwona Mikrut Purchla, rzecznik prasowy krakowskiego GDDKiA. - Dyrekcja płaci bezpośrednio podwykonawcom za roboty, usługi i dostawy materiałów na podstawie wystawionych przez nich faktur. Faktury, po dostarczenie do GDDKiA są weryfikowane i potwierdzane przez nadzór pod kątem wykonania wyszczególnionych w nich robót czy dostaw. Po pozytywnej weryfikacji przelewamy pieniądze na konta firm. Pierwsze faktury wpływały do oddziału GDDKiA w Krakowie, w październiku 2018 r. Wypłaty należnych firmom kwot realizowane są przez cały listopad.

Zdjęcia lotnicze pokazujące zaawansowanie budowy ekspresowej zakopianki na dzień 20 - 22 września 2018 roku

Budowa zakopianki z lotu ptaka! Te zdjęcia są naprawdę impon...

Strona finansowa inwestycji jest więc na razie niezagrożona. Pozostaje jednak pytanie czy opóźnienia w płatnościach nie spowodują, że cała budowa tunelu nie opóźni się poza zakładany termin oddania do użytku jaki wyznaczono na początek 2021 roku.

GDDKiA przekonuje, że tak nie będzie.

- Na odcinku S7 Naprawa - Skomielna Biała w drążeniu tunelu jest opóźnienie o ok. 2 tygodnie. Prace na tym odcinku są realizowane, ale wolniej z powodu ograniczenia dostaw materiałów i kłopotów finansowych firmy Astaldi - mówi Mikrut Purchla.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Drogowcy więc uspokajają sytuację. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że cały czas nie rozpoczęło się drążenie tunelu w jednej z nitem od strony południowej. Tu napotkano bowiem na przeszkody geologiczne, które wymagają dodatkowego - kosztownego - zabezpieczenia.

Poronin: Przebudowa zakopianki zakończy się jeszcze przed św...

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Skromna ośmiorniczka
TO choroba. Jak na razie to pis rozdaje stanowiska i kasę. Rodzinom polityków. Trudno tego nie dostrzec. Żeby jeszcze ci ludzie coś umieli. A co ma Tusk do upadłości Astaldi to tylko pisdzielec wie.
M
Mirror
Czy dojczen wydawcen mógłby swoim redachtorom kupić pod choinkę talony na kurs języka polskiego dla topornych? Miejcie resztki szacunku dla czytelników władających biegle ojczystym językiem.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska