Przedsiębiorstwo przez źle skalkulowane kontrakty w Turcji, Rosji i Wenezueli stanąło na początku października na skraju bankructwa i rozpoczęło restrukturyzację.
W jej efekcie Włosi porzucili dwa z kilku powierzonych im w Polsce kontraktów - budowę linii kolejowej z Warszawy do Lublina (prace warte 930 mln zł) oraz z Poznania do Wrocławia. Inżynierowie z Italii zapewniali jednak, że ich problemy nie dotyczą kontraktu w Małopolsce czyli właśnie budowy tunelu pod górą Luboń. Dziś okazuje się, że to nie do końca prawda.
Od początku października do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (finansuje budowę zakopianki) zgłosiło się już 60 podwykonawców Astaldi, którzy nie dostają pieniędzy za swoją pracę.
- Dotarło do nas około 400 faktur wystawionych przez 60 firm - informuje „Krakowską” Iwona Mikrut Purchla, rzecznik prasowy krakowskiego GDDKiA. - Dyrekcja płaci bezpośrednio podwykonawcom za roboty, usługi i dostawy materiałów na podstawie wystawionych przez nich faktur. Faktury, po dostarczenie do GDDKiA są weryfikowane i potwierdzane przez nadzór pod kątem wykonania wyszczególnionych w nich robót czy dostaw. Po pozytywnej weryfikacji przelewamy pieniądze na konta firm. Pierwsze faktury wpływały do oddziału GDDKiA w Krakowie, w październiku 2018 r. Wypłaty należnych firmom kwot realizowane są przez cały listopad.
Budowa zakopianki z lotu ptaka! Te zdjęcia są naprawdę impon...
Strona finansowa inwestycji jest więc na razie niezagrożona. Pozostaje jednak pytanie czy opóźnienia w płatnościach nie spowodują, że cała budowa tunelu nie opóźni się poza zakładany termin oddania do użytku jaki wyznaczono na początek 2021 roku.
GDDKiA przekonuje, że tak nie będzie.
- Na odcinku S7 Naprawa - Skomielna Biała w drążeniu tunelu jest opóźnienie o ok. 2 tygodnie. Prace na tym odcinku są realizowane, ale wolniej z powodu ograniczenia dostaw materiałów i kłopotów finansowych firmy Astaldi - mówi Mikrut Purchla.
Drogowcy więc uspokajają sytuację. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że cały czas nie rozpoczęło się drążenie tunelu w jednej z nitem od strony południowej. Tu napotkano bowiem na przeszkody geologiczne, które wymagają dodatkowego - kosztownego - zabezpieczenia.
Poronin: Przebudowa zakopianki zakończy się jeszcze przed św...
KONIECZNIE SPRAWDŹ:
FLESZ: Wszystko co musisz wiedzieć o oponach zimowych
