Zasady najmu lokalu. Czy najemca może rozliczyć nakłady na lokal po rozwiązaniu umowy najmu?

Jerzy Zaborski
Jerzy Zaborski
Lepiej znać zasady wynajmu lokalu
Lepiej znać zasady wynajmu lokalu Pixabay
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Zasadę działania wynajmu lokalu i związanych z tym regulacji i czy najemca może rozliczyć nakłady na lokal po rozwiązaniu umowy najmu wyjaśnia radca prawny kancelarii Lex Projects, Wojciech Stypułkowski.

Umowa najmu lokalu stanowi podstawowy dokument regulujący wzajemne prawa i obowiązki wynajmującego i najemcy. Zazwyczaj strony umieszczają w treści umowy postanowienia dotyczące płatności czynszu, sposobu korzystania z lokalu, sposobu rozwiązania umowy, dokonywania bieżących napraw oraz po opuszczeniu lokalu przez najemcę, a także o kaucji zabezpieczającej roszczenia wynajmującego i sposobie jej rozliczenia.

Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z tego, że po ustaniu umowy najmu i opuszczeniu lokalu także najemca może rozliczyć poczynione na lokal nakłady, którymi np. ulepszył lokal, podniósł jego standard, a tym samym jego wartość oraz atrakcyjność. Nakłady te nierzadko mogą być spore, zwłaszcza w przypadku najmu lokali użytkowych przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej. Tak więc, jeżeli najemca planuje poczynić na lokal nakłady, np. wykonać remont, modernizacje i inne ulepszenia, powinien zadbać o wprowadzenie do umowy najmu zapisów regulujących sposób ich dokonywania i rozliczenia na wypadek rozwiązania umowy, ewentualnie – jeżeli brak jest w umowie takich postanowień – powinien zawrzeć z wynajmującym odrębną umowę zezwalającą na ulepszenia i określającą sposób ich rozliczenia. Jest to ważne, gdyż taka umowa stron umowy najmu ma pierwszeństwo przed regulacjami obowiązujących przepisów prawa (kodeksu cywilnego i ustawy o ochronie praw lokatorów).

Trzeba pamiętać, że zgodnie z art. 676 kodeksu cywilnego, jeżeli strony w umowie najmu nie uregulują kwestii związanych z rozliczeniem wartości nakładów poczynionych przez najemcę na lokal, to wynajmujący może według swego wyboru zatrzymać ulepszenia w zamian za zapłatę ich wartości (z uwzględnieniem stopnia ich zużycia na dzień zwrotu lokalu), albo żądać usunięcia ulepszeń i przywrócenia stanu poprzedniego (tj. z chwili wydania lokalu w posiadanie najemcy). W tym miejscu warto podkreślić jak istotne znaczenie ma spisanie zarówno w chwili przejęcia, jak i zwrotu lokalu szczegółowego protokołu przekazania, uwzględniającego wszelkie usterki, wady oraz opis stanu i wyposażenia lokalu. Warto też zadbać o dokumentację fotograficzną potwierdzającą treść protokołu.

Ważne jest też, że możliwość uregulowania kwestii rozliczenia nakładów w umowie stron, stwarza możliwość umówienia się w sposób korzystniejszy dla najemcy (np. bezwzględne prawo zwrotu najemcy określonych nakładów lub ich wartości) lub dla wynajmującego (np. obowiązek pozostawienia ulepszeń w lokalu, bez zwrotu ich wartości)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie