https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Znane są już plany przebudowy linii kolejowej 93 Oświęcim - Trzebinia

Bogusław Kwiecień
Wiadukt w Chrzanowie przewidziany do przebudowy
Wiadukt w Chrzanowie przewidziany do przebudowy Sławomir Bromboszcz
Będzie to długa i droga inwestycja. Po zakończeniu prac pociągi będą jeździć dużo szybciej. Remont ułatwi życie także kierowcom

Ponad 324 mln zł przeznaczą PKP Polskie Linie Kolejowe na modernizację linii kolejowej 93 Oświęcim – Trzebinia. Spółka przedstawiła ostatnio konkretne już plany i zapowiada, że po zakończeniu prac składy pasażerskie będą mogły jeździć na tym odcinku 120 km/ godz.

Obecnie podróż 25-kilometrową trasą z Oświęcimia przez Chełmek i Chrzanów do Trzebini zajmuje ok. 45 minut, a do Krakowa Głównego dwie godziny.

– Na niektórych odcinkach pociągi wloką się niemiłosiernie, szczególnie za Chełmkiem i w okolicach Libiąża. Przekraczają chyba ledwie 20 km/godz. – ocenia Marek Kamiński, student z Oświęcimia dojeżdżający do Krakowa.

W efekcie coraz mniej pasażerów z gmin położonych przy tej linii korzysta z usług kolei. PKP liczy, że modernizacja zmieni tę sytuację, a jednocześnie poprawi bezpieczeństwo, bo aktualnie stan torowisk jest fatalny.

Znany jest już harmonogram remontu. Jeszcze w tym roku ma być opracowany projekt, a początek prac przewidziany jest w 2019 roku. Będą prowadzone w dwóch etapach, a ich finał przewidywany jest w 2021 roku. Obok wymiany torowisk i przejazdów kolejowych na całej długości zostanie przebudowanych 12 wiaduktów i mostów.

W największym stopniu modernizacja obejmie Chrzanów, gdzie planuje się remont aż ośmiu wiaduktów. Burmistrz Ryszard Kosowski podkreśla, że jest to inwestycja strategiczna dla tego miasta. Linia 93 dzieli Chrzanów na dwie części, a istniejące wiadukty nie odpowiadają obecnym wymaganiom ruchu drogowego. – Są za niskie i za wąskie, nieprzystosowane dla ruchu pieszych oraz niepełnosprawnych – wylicza Ryszard Kosowski.

Pod wiaduktami nad ulicami Krakowską, Kadłubek i Sienną przejeżdża na dobę od kilku do kilkunastu tysięcy samochodów.
W związku z przebudową wiaduktów chrzanowianie muszą się liczyć z dużymi utrudnieniami w ruchu. – To będzie nie do uniknięcia przy tylu „wąskich gardłach”, ale może potem będzie można jeździć wreszcie bez problemów – mówi Zygmunt Krawczyk, mieszkaniec Chrzanowa.

Modernizacja ma objąć także przejścia dla podróżnych na obu chrzanowskich dworcach. Na Chrzanów (Stary) obecną kładkę nad torami ma zastąpić przejście podziemne.

Na terenie gminy Chełmek zmodernizowane zostaną m.in. wiadukty przy ulicach Brzozowej i Oświęcimskiej w Gorzowie. – Zostaną podwyższone i poszerzone do wysokości dwóch jezdni – zaznacza Andrzej Saternus, burmistrz Chełmka. Kierowcy się cieszą, bo często mają problemy z przejazdem przez wiadukt w Gorzowie. – Jeżdżę tędy popołudniami i zdarza się, że muszę odstać swoje przed wiaduktem – mówi Jerzy Woźniak, kierowca z Oświęcimia. W Chełmku modernizacja ma objąć również przejazd kolejowy na głównej ulicy miasta – Krakowskiej. Burmistrz Saternus zapowiada także w najbliższych latach modernizację dworców w Chełmku i Gorzowie.
PKP ocenia, że po zakończeniu prac czas przejazdu na tej trasie skróci się o ok. połowę.

Linia 93

Powstała w XIX wieku
- Trasa Oświęcim – Trzebinia to faktycznie część linii, która zaczyna się od stacji Zebrzydowice na granicy z Czechami i przebiega przez województwa śląskie i małopolskie. Powstała w drugiej połowie XIX wieku z przeznaczeniem do transportu towarów za południową granicę. 17 grudnia 1855 roku otwarto odcinek z Dziedzic w kierunku granicy państwa, natomiast 1 marca 1856 odcinek z Trzebini do Dziedzic. W 1964 roku zelektryfikowany został odcinek z Dziedzic do granicy państwa, natomiast w 1971 roku odcinek z Trzebini do Dziedzic. Jest linią międzynarodową.

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

U
Uważny czytelnik
"Powstała w drugiej połowie XIX wieku z przeznaczeniem do transportu towarów za południową granicę. 17 grudnia 1855 roku otwarto odcinek z Dziedzic w kierunku granicy państwa, natomiast 1 marca 1856 odcinek z Trzebini do Dziedzic." Ludzie! O czym Wy piszecie? Jaka granica na południu? w XIX wieku nie było Państwa Polskiego!
c
cabanski
Rysiek to ty dzielisz Chrzanów i mieszkańców na pół a nie kolej!! Kolej dała nam rozwój i nowe życie!!!
f
fd
120 km/h... wstyd! Czy nie można zrobić tego od razu porządnie, by chociaż te marne 160 km było osiągalne?
p
pasażerowie
szybciej było by położenie nowej infrastruktury kolejowej,jak ten cały cyrk z przebudowaniem tylu wiaduktów,kładek itp. budowli..tyle ugorów leży odłogiem!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska