- Pociągiem z Miechowa do szkoły w Krakowie jeżdżę regularnie od 2,5 roku. Dzisiaj akurat jechałam na maturę - mówiła Pani Kasandra. - Siedziałam sobie spokojnie, przeglądałem jeszcze notatki z języka polskiego, gdy nagle zostałam zawezwana przez obsługę pociągu. Przestraszyłam się, że coś nie tak z moim biletem, ale po chwili okazało się, że to była niezwykła niespodzianka - dodaje pani Kasandra.
Pani Kasandra jeździ regularnie pociągami Kolei Małopolskich na trasie z Miechowa do Krakowa. Jej rodzina również korzysta z tego środka transportu, bo jak podkreśla, jest on szybki i wygodny.
Tylko w pierwszym kwartale tego roku pociągi Kolei Małopolskich przewiozły prawie 1,7 mln podróżnych. To o ponad 20 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. 16 maja na pokład pociągu województwa kursującego na 2. linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej wszedł 15-milionowy pasażer.

- Od kilku ostatnich lat Województwo Małopolskie jest wzorem dla innych regionów w kraju, które stawiają na ekologiczne środki transportu. Udało nam się to, co jeszcze niedawno wydawało się niemożliwe – skutecznie przekonaliśmy Małopolan i turystów, że kolej jest transportem przyszłości i warto w nią inwestować.
Nowoczesne pociągi, zintegrowany bilet, nowe połączenia oraz rozkład jazdy dostosowany do potrzeb podróżnych sprawiły, że łączna liczba pasażerów Kolei Małopolskich w 2017 roku wzrosła aż o 80 proc. w stosunku do roku 2016. Takie dane niewątpliwie sytuują KMŁ wśród najlepszych przewoźników kolejowy w kraju – mówi marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.
W ubiegłym roku największą popularnością podróżnych cieszyły się połączenia na trasach Wieliczka – Kraków – Lotnisko Balice oraz Kraków – Tarnów. Statystykę przewozową Kolei Małopolskich znacznie podniosło uruchomienie połączeń Kraków – Nowy Sącz – Krynica oraz powrót Kolei Małopolskich na trasę do Miechowa i Sędziszowa. Pasażerowie – głównie studenci – pokochali także weekendowe pociągi relacji Kraków – Gorlice – Jasło. Frekwencja na tej trasie znacznie przekroczyła wstępne założenia wojewódzkiego przewoźnika.
Samorząd województwa finansuje także połączenia realizowane na terenie Małopolski przez spółkę Przewozy Regionalne. Hitem okazała się uruchomiona w kwietniu Podhalańska Kolej Regionalna z Nowego Targu do Zakopanego. W ciągu majowego weekendu z pociągów na tej trasie skorzystało blisko 13 tys. pasażerów. Województwo Małopolskie wspierała także finansowo wahadło kolejowe Nowy Sącz Chełmiec – Nowy Sącz wprowadzone ze względu na przebudowę mostu heleńskiego.
W związku z tym, że zamknięcie mostu znacznie utrudniło sytuację transportową na tym odcinku, samorząd województwa wraz z samorządami z terenu Sądecczyzny podjął 15 maja w trybie pilnym decyzję o uruchomieniu dodatkowych połączeń kolejowych na odcinku Nowy Sącz – Stary Sącz – Rytro. Kursy obsłużą wspólnie Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne, a ich start planowany jest na 21 maja.
Od 1 lipca do 2 września Koleje Małopolskie uruchomią dodatkową parę kursów z Krakowa do Krynicy. Jeśli połączenie będzie się cieszyło dużym zainteresowaniem podróżnych pociągi będą jeździć po tej trasie także w roku szkolnym.
ZOBACZ KONIECZNIE:
WIDEO: Mówimy po krakosku
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
