Koncerty tegorocznej edycji Dni Muzyki Organowej otworzy recital norweskiej artystki Petry Bjørkhaug, która wykona m.in. kompozycje Johanna Sebastiana Bacha, Maxa Regera czy Alexandre’a Guilmanta, ale także Edvard Griega, samej instrumentalistki, jak i norweskie pieśni ludowe w opracowaniu Henninga Sommerro. Artystce towarzyszyć będzie Leszek Nowotarski grający na saksofonie.
Drugim ważnym punktem tegorocznej edycji Dni Muzyki Organowej będą koncerty oratoryjne w piątek, 1 grudnia, o godz. 19.30 i w sobotę, 2 grudnia, o godz. 18. W wykonaniu zespołów Filharmonii Krakowskiej pod kierunkiem Łukasza Borowicza, I dyrygenta gościnnego instytucji, zaprezentowane zostaną mniej znane dzieła – balet Ericha Korngolda "Der Schneemann" ("Bałwan") i II Symfonia A-dur op. 91 Félixa Alexandre’a Guilmanta oraz popularny – ze względu na wykorzystanie w filmie Stanleya Kubricka "2001: Odyseja kosmiczna" – poemat symfoniczny Richarda Straussa "Also sprach Zarathustra". Podczas obu wieczorów przy organach w partii solowej zasiądzie Michał Białko.
Na zakończenie 56. Dni Muzyki Organowej – w niedzielę, 3 grudnia, o godz.. 18.00 – odbędzie się koncert chóralny w całości poświęcony obchodzącemu jubileusz 90-lecia urodzin Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu. Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Włodzimierza Siedlika zaprezentuje utwory chóralne jubilata, podczas koncertu zabrzmi ponadto "O Domina Nostra – medytacje o Jasnogórskiej Pani Naszej op. 55 na sopran solo i organy" i "Kantata na organy op. 26". W partiach solowych usłyszymy sopranistkę Lidię Sosnowską i organistę Daniela Strządałę.
Koncert odbędzie się w ramach Festiwalu „Cały Twój” organizowanego przez Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach.
Festiwal Dni Muzyki Organowej narodził się w Filharmonii Krakowskiej w 1966 roku z inicjatywy prof. Eugenii Umińskiej – ówczesnego rektora Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej oraz Henryka Czyża – dyrektora artystycznego Filharmonii, dla upamiętnienia zasług prof. Bronisława Rutkowskiego – artysty, pedagoga i długoletniego rektora krakowskiej PWSM, dzięki któremu nastąpił renesans sztuki organowej w Polsce.
"Był to człowiek niezwykły, niepowtarzalny: muzyk, wirtuoz organowy i pedagog, niestrudzony, nieustający w pomysłach i inicjatywach organizator, społecznik i ideolog, polityk kulturalny, krytyk i publicysta, prelegent radiowy i popularyzator, kompozytor i dyrygent, znawca i propagator dawnej muzyki kościelnej i świeckiej, działacz konspiracji, oficer, więzień obozów, wreszcie wieloletni rektor krakowskiej PWSM – to już mnóstwo, a przecież to tylko przybliżony i skrócony obraz jego przebogatej działalności. Kto go znał, ten dziś zadawać sobie musi pytanie: kiedy, w jaki sposób ów skromny i niezwracający na siebie uwagi, powściągliwy człowiek zdążył zrobić i przeżyć to wszystko i skąd czerpał swe impulsy, swą energię, na pozór wcale niezauważalną. – napisał Stefan Kisielewski w tomie „Pisma i felietony muzyczne”.
Na przestrzeni ponad półwiecza w ramach wydarzenia organizowane były różnorodne koncerty: recitale, koncerty kameralne, symfoniczne i oratoryjne, a bogaty repertuar cyklu obejmował dzieła od renesansu aż do czasów współczesnych. Literaturę organową prezentowali dotąd tak znakomici wirtuozi, jak Marie-Claire Alan, Jennifer Bate, Guy Bovet, Josef Bucher, Olivier Latry, Simon Preston, Lionel Rogg, Daniel Roth, Almut Rössler, David Titterington czy Gillian Weir.
Polska policja wymienia flotę!
