https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

A4 z Krakowa do Katowic zdrożeje do 20 zotych?!

Arkadiusz Maciejowski, Krzysztof Sakowski
Każdego dnia autostradą do Krakowa przejeżdża 30 tys. aut. Ta przyjemność kosztuje 16 zł
Każdego dnia autostradą do Krakowa przejeżdża 30 tys. aut. Ta przyjemność kosztuje 16 zł Robert Szwedowski
Stalexport Autostrada Małopolska, zarządca trasy A4, przymierza się do kolejnej podwyżki. Wiosną za przejazd 60-kilometrowego odcinka możemy zapłacić aż 20 zł. O planach dowiedzieli się reporterzy RMF FM.

Rzecznik prasowy spółki, Rafał Czechowski, zarzeka się, iż żadna oficjalna decyzja nie została jeszcze podjęta, lecz przyznaje, iż "rozważane są różne warianty". - Nie złożyliśmy jeszcze formalnego wniosku do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - mówi. - Dyskutowane są propozycje wzrostu opłat, ale ma to charakter analiz - zaznacza.

Zapewnia, że podobnie jak w przypadku poprzedniej podwyżki (z 13 na 16 zł, wprowadzonej w grudniu zeszłego roku) również teraz spółka nie będzie wnioskować o najwyższy możliwy wzrost opłaty. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że Stalexport ma prawo windować stawki aż do 26 złotych!
Tymczasem jeszcze w lipcu Wojciech Gębicki, prezes Stalexportu, mówił nam, że choć nie może zagwarantować, iż w ciągu trzech lat podwyżek nie będzie, to na pewno nie są planowane w najbliższym czasie. Dlaczego nagle zmienił zdanie?

Zobacz także: Tarnów: pijany ojciec dla syna... porwał autobus

Czechowski tłumaczy, że na wzrost cen wpłynąć może m.in. fakt, że Stalexport wydał dotychczas na inwestycje na autostradzie ponad pół miliarda złotych więcej niż zakładano. - Również ruch jest coraz większy. Codziennie trasą A4 jeździ 1200 więcej samochodów niż w roku ubiegłym - mówi.

Ostateczna decyzja o zmianie stawek zapadnie w Ministerstwie Infrastruktury. Urzędnicy zapowiadają, że każdą podwyżkę będą opiniować negatywnie. - Oczywiście najpierw musimy otrzymać pismo. Jednak już teraz mogę powiedzieć, że nie poprzemy wzrostu opłat - zapewnia Mikołaj Karpiński, rzecznik ministerstwa.

Andrzej Adamczyk, poseł PiS z Krakowa, który regularnie interweniuje u ministra infrastruktury w sprawie wysokich opłat za przejazd małopolską autostradą, twierdzi, że to czcze gadanie. - W ubiegłym roku ministerstwo również wydało negatywną opinię, a Stalexport i tak podniósł stawkę - przypomina. - Problem polega na tym, że rząd utajnił umowę z zarządcą autostrady i nikt tak naprawdę nie wie, według jakich zasad spółka może podwyższać opłaty za przejazd tym tworem "autostradopodobnym" - dodaje.

Rzecznik GDDKiA Marcin Hadaj uspokaja, że ryzyka podwyżek na razie nie ma.
- Opłaty mogą się zmienić tylko wtedy, gdy Stalexport złoży formalny wniosek, a na razie go nie ma - mówi. Sęk w tym, że również w ubiegłym roku Stalexport złożył taki wniosek na kilka tygodni przed planowaną podwyżką. Wtedy urzędnicy z GDDKiA oburzali się, że to skandalicznie późno, ale na oburzeniu się skończyło.

**

Kierowcom

** na wieść o kolejnej podwyżce zaczynają puszczać nerwy. - To jakieś państwo w państwie - kwituje Robert Szwed z Krakowa. - Stalexport robi, co chce. Żeby to chociaż przypominało autostradę, a to kraina wiecznych remontów - dorzuca.

Współpr. D. Niećko, M. Wroński

Średnia cena za przejazd 10 km płatnymi autostradami (według danych Railway Business Forum):
Hiszpania - 3,20 zł
Francja - 3,20 zł
Portugalia - 2,70 zł
Włochy - 2,70 zł
Chorwacja - 2,20 zł
Autostrada A4 (Katowice - Kraków), teraz - 2,60 zł
Jeśli cena wzrośnie do 20 zł, to za przejazd 10 km zapłacimy 3,30 zł!
Ceny autostrad w Polsce

Kilometr jazdy Autostradą Wielkopolską to wydatek 26 gr. A2 między Nowym Tomyślem a Koninem ma 135 km, podzielono ją na 3 części. Za każdy kierowca płaci po 12 zł. Najtaniej jest na A1 na Pomorzu - 19 groszy za kilometr. Za podróż A1 między Rusocinem (koło Pruszcza Gdańskiego) a Nowymi Marzami (koło Grudziądza) zapłacimy w sumie 17,50 zł. Trasa ma 90 km.

Wybierz małopolską miss internetu. Zobacz zdjęcia**pięknych dziewczyn!Polecamy w serwisie kryminalnamalopolska.pl: Trepanacja czaszki, czyli bójka górali o miedzęMaciej Szumowski stał się legendą. Idź jego drogą.**Wejdź na szumowski.eu

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
mietek
nie napisano w artykule ze stalexport juz w latach 90tych otrzymala monopol na polskie autostrady na podstawie umowy, ktorej zerwanie kosztowaloby teraz Polske kilkadziesiat miliardow zl. moga wiec robic co chca i podniesc oplaty nawet do 50 zl bo sa wlascicielem tej trasy i nikt nic im nie moze zrobic, trzymaja rzad za ''kule'' jednym slowem bo sa na wygranej pozycji. pytanie tylko kto im taka umowe przygotowal(i ile za to wzial)...
A
ANETA
KTOŚ DOSTAŁ DOBRZE W ŁAPĘ SKORO ROBIĄ CO CHCĄ!!!
v
vulture
To interes, który musi trwać. W życiu tamtędy drugi raz nie przejadę.
Z
Zbyszek
Mieszkam 3 miesiace na rok w Krakowie. Powrotna droga Krakow-Katowice-Krakow za 40z?otych albo $14?. W mojich podrozach w Stanach przez ostatnie 36 lat spotkalem najdrozszy platny przejazd przez Golden Gate w San Francisco za $5 (14 zl) w jedna strone. Wyglada na to ze StalExport celuje na ludzi businesu jako glownych klientow. Co najdziwniejsze to ze A4 Krakow-Katowice jest w ciaglym remoncie a kolejki na oplaty coraz dluzsze. Bedac emerytem bede wybieral Olkusz lub Trzebinie na moje przejazdy.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska