https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Absolutorium dla prezydenta Krakowa. Fala krytyki na inwestycje transportowe. Miejska Infrastruktura do likwidacji?

Piotr Ogórek
Sala obrad Rady Miasta Krakowa
Sala obrad Rady Miasta Krakowa Andrzej Banas
W środę prezydent Jacek Majchrowski zdał relację z wykonania budżetu Krakowa za rok 2018. Po południu Rada Miasta Krakowa udzieliła mu absolutorium z wykonania budżetu. Podczas dyskusji radni mocno krytykowali prezydenta za braki w polityce transportowej. Wiceprezydent Andrzej Kulig wprost przyznał, że miasto poniosło porażkę w związku z budową parkingów w Krakowie. Niewykluczone, że spółka za to odpowiedzialna - Miejska Infrastruktura, może zostać zlikwidowana.

Prezydent Majchrowski przypomniał, że w 2018 roku deficyt budżetowy ostatecznie wyniósł 266 mln zł, o 210 mln zł mniej, niż zakładano w projekcie budżetu. Kolejno przedstawiał liczby związane z wykonaniem budżetu (szczegóły niżej).

Podczas dyskusji, radni Prawa i Sprawiedliwości wytykali prezydentowi złą - ich zdaniem, politykę finansową miasta. Mariusz Kękuś zwracał uwagę na słabe tempo inwestycji miejskich. Podkreślił, że z zaplanowanych 496 mln zł na wydatki inwestycyjne, w zeszłym roku wydano tylko 170 mln zł. Jak mówił, zrealizowano tylko jedno zadanie na trzy, a "to droga donikąd".

Również Łukasz Gibała (Kraków dla Mieszkańców) wytykał, że miasto nie wydało ponad 300 mln zł na inwestycje. - Budowa ścieżek rowerowych stoi w miejscu, nie wszystkie zadania z budżetu obywatelskiego są realizowane, a północ Krakowa wciąż nie może się doczekać przebudowy al. 29 Listopada i budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej - wyliczał Gibała.

Jacek Majchrowski ze spokojem jednak może czekać na przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu i otrzymanie absolutorium. Koalicja rządząca w radzie miasta - Koalicja Obywatelska oraz Przyjazny Kraków, zapewni mu niezbędne głosy.

Andrzej Kulig przyznaje: ponieśliśmy klęskę

Na argumenty radnych w dyskusji odpowiadał już nie prezydent, a jego zastępca Andrzej Kulig. Ten, o dziwo, część zarzutów potwierdził.

- Tak, trzeba było rezygnować z niektórych inwestycji, żeby zapłacić za pozostałe - przyznał. - W niektórych przypadkach rezygnowaliśmy, bo ceny w przetargach były zbyt wysokie. Jak w przypadku schroniska dla zwierząt, gdzie cena za metr kwadratowy przekraczała cenę metra najbardziej luksusowego apartamentu. Dlatego nie podejmowaliśmy tego wyzwania. Myślę, że każdy, kto jest rozsądny nie podpisałby takiej umowy, bo nie chce tłumaczyć z czego musi być zrobiona podłoga, że psy mają lepiej niż najbardziej wyrafinowani w gustach mieszkańcy. Stad w czwartym kwartale zaczęliśmy zdejmować zadania - mówił Andrzej Kulig.

Wiceprezydent przyznał jednak, że w kwestii budowy parkingów przesiadkowych miasto poniosło klęskę. Opieszałość inwestycji tłumaczył rosnącymi kosztami wykonania robót. - Wydatki rosły, ale byliśmy zdruzgotani cenami proponowanymi przez firmy za wykonanie inwestycji. Dlatego nie weszliśmy w szereg inwestycji, bo nie było na to środków, albo z niektórych rezygnowaliśmy, by wykonać choć jedną, pilniejszą. W innych przypadkach ogłaszaliśmy po kilka razy przetargi i nie udało się ich rozstrzygnąć - tłumaczył Kulig.

Za politykę parkingową w Krakowie odpowiada w Krakowie spółka Miejska Infrastruktura. Andrzej Kulig w zawoalowany sposób zasugerował, że spółka będzie zlikwidowana, bo eksperyment z jej powołaniem się nie udał.

Budżet Krakowa w 2018 roku

W 2018 roku dochody miasta wyniosły ostatecznie 5 mld 307 mln zł, co oznacza, że roczny plan wykonano w 99,2 proc. Największe znaczenie dla budżetu miasta miał udział w podatku PIT, który stanowił w 2018 roku aż 40,4 proc. wszystkich pozyskanych dochodów i wyniósł 1 mld 614 mln zł (102,2 proc. planu). Wpływy z PIT rosną z roku na rok – w 2017 wyniosły 1 mld 380 mln zł.

W 2018 roku wydatki miasta zamknęły się ostatecznie w kwocie 5 mld 573 mln zł, co oznacza, że zostały zrealizowane na poziomie 95,7 proc. Według urzędników niższy poziom realizacji wydatków programowych (84,4 proc. planu) wynikał z przyczyn obiektywnych, takich jak problemy z przetargami, uzyskiwaniem pozwoleń i decyzji związanych z procesem inwestycyjnym. Wydatki bieżące miasta zostały natomiast wykonane na poziomie 97,9 proc. planu i wyniosły 4 mld 780 mln zł.

Jeżeli chodzi o strukturę wydatków miasta ogółem, to w 2018 roku Kraków najwięcej (procentowo) wydał na oświatę i wychowanie, transport i łączność, gospodarkę komunalną i ochronę środowiska, rodzinę. Jak pokazuje sprawozdanie z wykonania budżetu, maleje udział subwencji o światowej w wydatkach na oświatę i wychowania, a wzrasta dopłata ze środków własnych miasta.

W 2018 roku amerykańska agencja ratingowa Standard & Poor’s podniosła długoterminową ocenę wiarygodności kredytowej Krakowa z BBB+ do A- oraz oceniła perspektywę jako stabilną. Ocena wiarygodności kredytowej Krakowa jest najwyższą z możliwych do uzyskania przez jednostkę samorządu terytorialnego w kraju, zgodnie z zasadą nieprzyznawania samorządom lokalnym ratingu wyższego niż rating państwa.

WIDEO: Aleksander Bentkowski: Minister Ziobro źle się bawi

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-06-26T15:50:38 02:00, heh:

Katastrofa Klimatyczna, Ocieplenie, nadmierna emisja CO2. A Majcher buduje autostrada. JAJA. Natomaist Kolej, Tramwaje, Metro, Ściezki Rowerowe leżą. Natomaist rower miejski i hulajnogi elektryczne się słabo rozwijają.

Proponuję zimny okład na głowę. Ochłodzi.

h
hahahaha
P R zda egzamin dla przyjazdów do pracy zza Krakowa. Czyli jak jadę na 8h to jadę MPK z P R. Jak mam jechać coś po pracy załatwić, to nie ma szans na MPK i zawsze wyborem będzie samochód.

Spółka MI do likwidacji? hahaha a wiecie czemu? Czy nie jest może tak, że raty za parkomaty już spłacone i można likwidować? W końcu spółka miała budować parkingi, w tym w centrum i podziemne, ale nie wybudowała i nie szkodzi. Zawsze usprawiedliwia się to "protestami mieszkańców". A jak wprowadzali strefę, to mówili, obiecywali, że będzie $ na parkingi....
h
heh
Katastrofa Klimatyczna, Ocieplenie, nadmierna emisja CO2. A Majcher buduje autostrada. JAJA. Natomaist Kolej, Tramwaje, Metro, Ściezki Rowerowe leżą. Natomaist rower miejski i hulajnogi elektryczne się słabo rozwijają.
K
Kazik
Prezydent robi łaskę, że zlikwiduje jedną z przechowalni miernych ale wiernych. Krewni i znajomi królika nie martwią się, bo wylądują zapewne w lepszych miejscach. Kraków pod koniec kadencji JM będzie ruiną infrastrukturalną.
G
Gość
Z parkingami jest tak że niby wszyscy je chcą, ale nie blisko nich ;) i 100% mieszkańców uważa że ich okolica to za blisko centrum żeby budować P
Q
Qwerty
Ale po co parkingi, kochani? Przecież wszędzie możemy dojść piechotą lub dojechać jakże wspaniałą i komfortową komunikacją miejską, która zawsze jest punktualna!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska