https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Aktywiści domagają się budowy płaskich chodników i alejek dostosowanych do jazdy na rolkach, deskorolkach i hulajnogach

Piotr Tymczak
Mieszkańcy zabiegają o to, aby na Błonia można było dojeżdżać trasami dla rolkarzy z różnych stron miasta
Mieszkańcy zabiegają o to, aby na Błonia można było dojeżdżać trasami dla rolkarzy z różnych stron miasta Anna Kaczmarz
Grupa radnych przygotowała projekt uchwały z wnioskiem do prezydenta Krakowa o utworzenie sieci bezkolizyjnych tras dostosowanych dla osób poruszających się za pomocą tzw. urządzeń transportu osobistego (UTO), czyli rolek, deskorolek i hulajnóg (w tym elektrycznych).

Zdaniem radnych takie działania pomogą w popularyzacji UTO nie tylko w celach rekreacyjnych, ale też lokomocyjnych (dojazd do pracy, szkoły, na zakupy, spotkania itp.) oraz integracji UTO z komunikacją publiczną (np. dojazd deskorolką i hulajnogą na przystanek tramwajowy i autobusowy).

- W Krakowie coraz więcej osób jeździ na rolkach, deskorolkach i hulajnogach. Jest już też infrastruktura, która ma duży potencjał, ale są potrzebne poprawki, aby można było np. dojeżdżać do bulwarów czy Błoń z różnych części Krakowa bezpośrednio na rolkach, a nie samochodem - mówi Jakub Łoginow z inicjatywy Kraków i Śląsk dla Rolkarzy. Podkreśla, że w wielu przypadkach wystarczą niewielkie poprawki związane z wyrównaniem nawierzchni.

Zgodnie z obowiązującym prawem, osoba korzystająca z UTO jest traktowana jak pieszy i jest zobowiązana do korzystania z chodników, alejek parkowych, deptaków, placów. Rząd przygotowuje nowelizację przepisów, aby UTO dopuścić na drogach rowerowych, pod warunkiem ustępowania pierwszeństwa rowerzystom.

Krakowscy aktywiści szacują, że kilkadziesiąt tysięcy osób korzysta z urządzeń UTO w naszym mieście. Swoje oczekiwania przekazali radnym. Tak powstał projekt uchwały, aby w latach 2018-2022 stworzyć szkieletową sieć głównych tras UTO: wzdłuż bulwarów wiślanych, wzdłuż Rudawy, od bulwarów wiślanych do Zielonek, od bulwarów wiślanych do parków w Czyżynach i Mistrzejowicach, wzdłuż Młynówki Królewskiej, połączenie Nowej Huty ze Starym Miastem, Grzegórzkami i Prądnikiem Czerwonym, z Lasku Mogilskiego do Zesławic, wzdłuż Wilgi a rolkostradę: od Parku Bagry do granic z Wieliczką.

- Rolkarze to spora i aktywna grupa. Chodzi o to, aby stworzyć im odpowiednie i bezpieczne warunki do realizowania ich pasji - zaznacza radny Dominik Jaśkowiec (PO). Szef klubu PO w Radzie Miasta Andrzej Hawranek dodaje, że Platforma złożyła też poprawkę do budżetu na 2018 r., aby w końcu znalazły się pieniądze na przebudowę alejki przy Błoniach wzdłuż Rudawy i dostosowanie jej do potrzeb osób uprawiających różne aktywności sportowe.

Projekt uchwały w sprawie tras UTO przygotowali radni PO, ale inicjatywę popierają też przedstawiciele innych opcji. - To propozycja Jakuba Łoginowa. Warto ją poprzeć - mówi radny Michał Drewnicki (PiS).

Autorzy projektu uchwały wnioskują też o zamontowanie do końca 2018 r. przynajmniej 20 automatycznych szafek umożliwiających schowanie w nich rolek, deskorolki, kasku itp. w takich miejscach jak okolice urzędów, stacji kolejowych, węzłów przesiadkowych i w sąsiedztwie terenów rekreacyjnych (np. Błonia, lasy miejskie, Zakrzówek).

Projekt uchwały zawiera też wniosek o wprowadzenie urzędowego standardu budowy nowych i remontowania istniejących chodników i infrastruktury dla pieszych w taki sposób, aby była dostosowana do UTO. Autorzy projektu zwrócili też w nim uwagę, aby zrezygnować z obecnie stosowanej w Starym Mieście kostki z łupanego kamienia granitowego i zastąpienie jej np. równo ułożonymi płytami granitowymi (takimi jak np. przed Galerią Krakowską), a tam, gdzie nie jest to możliwe, wyznaczenie - wzorem Wrocławia - pasów gładkiej nawierzchni, nazywanej tam potocznie „szpilkostradami”.

Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, komentuje: - Jeżeli radni podejmą uchwałę w sprawie tras dla rolkarzy, to przeanalizujemy co można zrobić w ramach bieżącego utrzymania chodników, a w jakich przypadkach trzeba przygotowywać odrębne inwestycje.

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 11. Co oznacza słowo akademik?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sylwia
A propos komentarzy poniżej. Było psioczenie na ścieżki rowerowe i gdy nagle się pojawiły, ludzie w magiczny sposób zaczęli przesiadać się na rower. Niebywale. Cud nad Wisłą.

Mechanizm jest prosty: daj ludziom łatwiejszy, szybszy i przyjemniejszy środek transportu, a go zwyczajnie wybiorą. Mnie telepie na samą myśl, że miałabym tkwić w korku, aby dotrzeć do miejsce, do którego dotarłabym szybciej pieszo. Dlatego unikam samochodów i autobusów, jak tylko mogę. Jak mam blisko, idę pieszo, jak mam daleko i mam możliwość,łączę komunikację i hulajnogę, a jak jest ładna pogoda, jadę zwyczajnie rowerem. Takich ludzi przybywa. Wciąż jesteśmy na szarym końcu pod tym względem w porównaniu do bardziej cywilizowanych krajów, ale dobrze, że coś się robi w tym kierunku. Tak trzymać.
o
olo
I gdzie tu problem? Zrobić listę tych rolkarzy, hulajnogowców, deskorolkarzy i nałożyć na nich podatek np "hulajnogowe", a później z tej kasy porobić remonty. Chyba nie myślą, że wszyscy się zrzucą na realizację pomysłów małej grupki ludzików?
c
czytelnik
Najliczniejsza grupa użytkowników dróg ma być zepchnięta chyba na trawniki, albo na jezdnie. Już dzisiaj chodniki przerabia się na szerokie ścieżki rowerowe pozostawiając pieszym nie więcej niż 1,5m. I to nawet w miejscach gdzie istnieje odrębny ciąg mogący służyć jako ścieżka rowerowa - vide aleja Pokoju pomiędzy Fabryczną i Francesco Nullo (a nie jest to jedyne miejsce w mieście). Miejscami dla pieszych pozostaje 0,5 m co jest za mało nawet dla jednej osoby (Narożnik alei Pokoju i Powstania Warszawskiego obok ekranów akustycznych). Więc może najpierw stwórzmy pieszym bezpieczny azyl, a potem wydajmy pieniądze na przyjemności nielicznych. Pozdrowienia.
s
synu rybaka
UTO UTO branzoleto.......znasz ro, zajmij sie wedka i lowieniem ryb.
p
psi
moga po trawie ganiac
k
krakus
ciekawe co dalej wymysla na koszt podatnika aby podlizac sie waskiej grupie hedonistow.
G
Gość
a piesi gdzie?
k
krakowianin
do stav: uwielbiam takich ignorantów, którzy wmawiają człowiekowi czegoś czego nie napisał, a następnie nie patrząc na fakty twierdzą że jest głupi.
A nie zdaje sobie sprawy ze sam jest głupim manipulantem, niewiarygodne jak taki człowiek może mieć w ogóle maturę.
P
Piotr
Ja bym pozwolił rolkarzom na poruszanie się komunikacją miejską. Sam osobiście wiele razy oszczędziłem tak masę czasu nie potrzebując przesiadki na 2 przystanki lub unikając ucieczki tramwaju z przed nosa, ale niestety dotychczas robiłem to trochę nielegalnie ;/
g
gniewko_syn_ryba
;)))
g
gniewko_syn_ryba
"Grupa radnych przygotowała projekt uchwały z wnioskiem do prezydenta Krakowa o utworzenie SIECI BEZKOLIZYJNYCH TRAS dostosowanych dla osób poruszających się za pomocą tzw. urządzeń transportu osobistego (UTO), czyli rolek, deskorolek i hulajnóg (w tym elektrycznych)"

Może mi szanowny/-a stav wyjaśni w jaki sposób poprzez same tylko poprawki nawierzchni istniejących ciągów komunikacyjnych można osiągnąć ich bezkolizyjność ?...
s
stav
Ja jestem takim idiotą i wolę żeby moje podatki szły na modernizację infrastruktury. Pan pewnie wolałby za to postawić darmowe parkingi na horde passatow, i zlikwidował chodniki i buspasy dla jedynego słusznego srodka transportu godnego człowieka. Żal mi takich ignorantow I impertynentow.
s
stav
Nie ma mowy w artykule o budowaniu tras tylko o poprawkach nawierzchni. Poziom zrozumienia tego artykułu przez Pana jest niesamowity, nie wspominając o żenującejprojekcji na temat rodzajów obuwia.
g
gniewko_syn_ryba
(osobne dla klasycznych klapek i tzw. japonek), gumiakostrady (osobne dla zwykłych gumiaków i gumofilców), lakierkostrady itp. itd...
g
gosc
Trasy dla rolkarzy, no kogoś tutaj pogrzało kompletnie. Jacy to aktywiści są takimi idiotami, którzy radni się zgodzili wyrzucać w błoto publiczne pieniądze, nazwiska poprosimy ! Proszę sobie radni budować za własne.
kilkadziesiąt tysięcy osób ? Bzdury wyssane z głupkowatej łepetyny lewaków.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska