https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Aktywiści domagają się budowy płaskich chodników i alejek dostosowanych do jazdy na rolkach, deskorolkach i hulajnogach

Piotr Tymczak
Mieszkańcy zabiegają o to, aby na Błonia można było dojeżdżać trasami dla rolkarzy z różnych stron miasta
Mieszkańcy zabiegają o to, aby na Błonia można było dojeżdżać trasami dla rolkarzy z różnych stron miasta Anna Kaczmarz
Grupa radnych przygotowała projekt uchwały z wnioskiem do prezydenta Krakowa o utworzenie sieci bezkolizyjnych tras dostosowanych dla osób poruszających się za pomocą tzw. urządzeń transportu osobistego (UTO), czyli rolek, deskorolek i hulajnóg (w tym elektrycznych).

Zdaniem radnych takie działania pomogą w popularyzacji UTO nie tylko w celach rekreacyjnych, ale też lokomocyjnych (dojazd do pracy, szkoły, na zakupy, spotkania itp.) oraz integracji UTO z komunikacją publiczną (np. dojazd deskorolką i hulajnogą na przystanek tramwajowy i autobusowy).

- W Krakowie coraz więcej osób jeździ na rolkach, deskorolkach i hulajnogach. Jest już też infrastruktura, która ma duży potencjał, ale są potrzebne poprawki, aby można było np. dojeżdżać do bulwarów czy Błoń z różnych części Krakowa bezpośrednio na rolkach, a nie samochodem - mówi Jakub Łoginow z inicjatywy Kraków i Śląsk dla Rolkarzy. Podkreśla, że w wielu przypadkach wystarczą niewielkie poprawki związane z wyrównaniem nawierzchni.

Zgodnie z obowiązującym prawem, osoba korzystająca z UTO jest traktowana jak pieszy i jest zobowiązana do korzystania z chodników, alejek parkowych, deptaków, placów. Rząd przygotowuje nowelizację przepisów, aby UTO dopuścić na drogach rowerowych, pod warunkiem ustępowania pierwszeństwa rowerzystom.

Krakowscy aktywiści szacują, że kilkadziesiąt tysięcy osób korzysta z urządzeń UTO w naszym mieście. Swoje oczekiwania przekazali radnym. Tak powstał projekt uchwały, aby w latach 2018-2022 stworzyć szkieletową sieć głównych tras UTO: wzdłuż bulwarów wiślanych, wzdłuż Rudawy, od bulwarów wiślanych do Zielonek, od bulwarów wiślanych do parków w Czyżynach i Mistrzejowicach, wzdłuż Młynówki Królewskiej, połączenie Nowej Huty ze Starym Miastem, Grzegórzkami i Prądnikiem Czerwonym, z Lasku Mogilskiego do Zesławic, wzdłuż Wilgi a rolkostradę: od Parku Bagry do granic z Wieliczką.

- Rolkarze to spora i aktywna grupa. Chodzi o to, aby stworzyć im odpowiednie i bezpieczne warunki do realizowania ich pasji - zaznacza radny Dominik Jaśkowiec (PO). Szef klubu PO w Radzie Miasta Andrzej Hawranek dodaje, że Platforma złożyła też poprawkę do budżetu na 2018 r., aby w końcu znalazły się pieniądze na przebudowę alejki przy Błoniach wzdłuż Rudawy i dostosowanie jej do potrzeb osób uprawiających różne aktywności sportowe.

Projekt uchwały w sprawie tras UTO przygotowali radni PO, ale inicjatywę popierają też przedstawiciele innych opcji. - To propozycja Jakuba Łoginowa. Warto ją poprzeć - mówi radny Michał Drewnicki (PiS).

Autorzy projektu uchwały wnioskują też o zamontowanie do końca 2018 r. przynajmniej 20 automatycznych szafek umożliwiających schowanie w nich rolek, deskorolki, kasku itp. w takich miejscach jak okolice urzędów, stacji kolejowych, węzłów przesiadkowych i w sąsiedztwie terenów rekreacyjnych (np. Błonia, lasy miejskie, Zakrzówek).

Projekt uchwały zawiera też wniosek o wprowadzenie urzędowego standardu budowy nowych i remontowania istniejących chodników i infrastruktury dla pieszych w taki sposób, aby była dostosowana do UTO. Autorzy projektu zwrócili też w nim uwagę, aby zrezygnować z obecnie stosowanej w Starym Mieście kostki z łupanego kamienia granitowego i zastąpienie jej np. równo ułożonymi płytami granitowymi (takimi jak np. przed Galerią Krakowską), a tam, gdzie nie jest to możliwe, wyznaczenie - wzorem Wrocławia - pasów gładkiej nawierzchni, nazywanej tam potocznie „szpilkostradami”.

Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, komentuje: - Jeżeli radni podejmą uchwałę w sprawie tras dla rolkarzy, to przeanalizujemy co można zrobić w ramach bieżącego utrzymania chodników, a w jakich przypadkach trzeba przygotowywać odrębne inwestycje.

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 11. Co oznacza słowo akademik?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sylwia
A propos komentarzy poniżej. Było psioczenie na ścieżki rowerowe i gdy nagle się pojawiły, ludzie w magiczny sposób zaczęli przesiadać się na rower. Niebywale. Cud nad Wisłą.

Mechanizm jest prosty: daj ludziom łatwiejszy, szybszy i przyjemniejszy środek transportu, a go zwyczajnie wybiorą. Mnie telepie na samą myśl, że miałabym tkwić w korku, aby dotrzeć do miejsce, do którego dotarłabym szybciej pieszo. Dlatego unikam samochodów i autobusów, jak tylko mogę. Jak mam blisko, idę pieszo, jak mam daleko i mam możliwość,łączę komunikację i hulajnogę, a jak jest ładna pogoda, jadę zwyczajnie rowerem. Takich ludzi przybywa. Wciąż jesteśmy na szarym końcu pod tym względem w porównaniu do bardziej cywilizowanych krajów, ale dobrze, że coś się robi w tym kierunku. Tak trzymać.
o
olo
I gdzie tu problem? Zrobić listę tych rolkarzy, hulajnogowców, deskorolkarzy i nałożyć na nich podatek np "hulajnogowe", a później z tej kasy porobić remonty. Chyba nie myślą, że wszyscy się zrzucą na realizację pomysłów małej grupki ludzików?
c
czytelnik
Najliczniejsza grupa użytkowników dróg ma być zepchnięta chyba na trawniki, albo na jezdnie. Już dzisiaj chodniki przerabia się na szerokie ścieżki rowerowe pozostawiając pieszym nie więcej niż 1,5m. I to nawet w miejscach gdzie istnieje odrębny ciąg mogący służyć jako ścieżka rowerowa - vide aleja Pokoju pomiędzy Fabryczną i Francesco Nullo (a nie jest to jedyne miejsce w mieście). Miejscami dla pieszych pozostaje 0,5 m co jest za mało nawet dla jednej osoby (Narożnik alei Pokoju i Powstania Warszawskiego obok ekranów akustycznych). Więc może najpierw stwórzmy pieszym bezpieczny azyl, a potem wydajmy pieniądze na przyjemności nielicznych. Pozdrowienia.
s
synu rybaka
UTO UTO branzoleto.......znasz ro, zajmij sie wedka i lowieniem ryb.
p
psi
moga po trawie ganiac
k
krakus
ciekawe co dalej wymysla na koszt podatnika aby podlizac sie waskiej grupie hedonistow.
G
Gość
a piesi gdzie?
k
krakowianin
do stav: uwielbiam takich ignorantów, którzy wmawiają człowiekowi czegoś czego nie napisał, a następnie nie patrząc na fakty twierdzą że jest głupi.
A nie zdaje sobie sprawy ze sam jest głupim manipulantem, niewiarygodne jak taki człowiek może mieć w ogóle maturę.
P
Piotr
Ja bym pozwolił rolkarzom na poruszanie się komunikacją miejską. Sam osobiście wiele razy oszczędziłem tak masę czasu nie potrzebując przesiadki na 2 przystanki lub unikając ucieczki tramwaju z przed nosa, ale niestety dotychczas robiłem to trochę nielegalnie ;/
g
gniewko_syn_ryba
;)))
g
gniewko_syn_ryba
"Grupa radnych przygotowała projekt uchwały z wnioskiem do prezydenta Krakowa o utworzenie SIECI BEZKOLIZYJNYCH TRAS dostosowanych dla osób poruszających się za pomocą tzw. urządzeń transportu osobistego (UTO), czyli rolek, deskorolek i hulajnóg (w tym elektrycznych)"

Może mi szanowny/-a stav wyjaśni w jaki sposób poprzez same tylko poprawki nawierzchni istniejących ciągów komunikacyjnych można osiągnąć ich bezkolizyjność ?...
s
stav
Ja jestem takim idiotą i wolę żeby moje podatki szły na modernizację infrastruktury. Pan pewnie wolałby za to postawić darmowe parkingi na horde passatow, i zlikwidował chodniki i buspasy dla jedynego słusznego srodka transportu godnego człowieka. Żal mi takich ignorantow I impertynentow.
s
stav
Nie ma mowy w artykule o budowaniu tras tylko o poprawkach nawierzchni. Poziom zrozumienia tego artykułu przez Pana jest niesamowity, nie wspominając o żenującejprojekcji na temat rodzajów obuwia.
g
gniewko_syn_ryba
(osobne dla klasycznych klapek i tzw. japonek), gumiakostrady (osobne dla zwykłych gumiaków i gumofilców), lakierkostrady itp. itd...
g
gosc
Trasy dla rolkarzy, no kogoś tutaj pogrzało kompletnie. Jacy to aktywiści są takimi idiotami, którzy radni się zgodzili wyrzucać w błoto publiczne pieniądze, nazwiska poprosimy ! Proszę sobie radni budować za własne.
kilkadziesiąt tysięcy osób ? Bzdury wyssane z głupkowatej łepetyny lewaków.

Wybrane dla Ciebie

Wisła walczy o dobre miejsce przed barażami. Bruk-Bet Termalica już świętuje, ale…

Wisła walczy o dobre miejsce przed barażami. Bruk-Bet Termalica już świętuje, ale…

Będą kolejne zmiany na drodze do Morskiego Oka. Czy zwiększą bezpieczeństwo turystów?

Będą kolejne zmiany na drodze do Morskiego Oka. Czy zwiększą bezpieczeństwo turystów?

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska