Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Arcydzieło Tycjana w kolekcji Wawelu. Na Zamek powróciła też strata wojenna

Anna Piątkowska
Anna Piątkowska
Tycjan "Alegoria miłości"
Tycjan "Alegoria miłości" Andrzej Banas
W piątek, 19 maja, na Zamku Królewskim na Wawelu otwarta została wystawa dzieł, które w ostatnim czasie wzbogaciły kolekcję muzeum. Zaprezentowany został także odzyskany obraz, który z wawelskiej kolekcji zaginął podczas II wojny światowej. - Zbiory zamku królewskiego na Wawelu wzbogacają się dziś o kilka kolejnych arcydzieł. Obrazy Tycjana, Jana Brueghela, Parisa Bordona, Françoisa de Troya to kilka najważniejszych zakupów z ostatniego czasu. Dzięki dotacjom udzielanym przez resort kultury, a także dzięki wsparciu darczyńców kolekcje polskich muzeów powiększyły się w ostatnich latach o wiele cennych obiektów, z których mogłyby być dumne największe instytucje muzealne świata – mówił Piotr Gliński, minister kultury i dziedzictwa narodowego.

W piątek, 19 maja, na Zamku Królewskim na Wawelu otwarta została wystawa najnowszych dzieł, które wzbogaciły wawelską kolekcję. Pokaz tworzą: obraz Tycjana „Alegoria miłości”, „Łódź Charona” Jana II Brueghela, „Diana i Kallisto” Parisa Bordona oraz „Portret Jakuba Ludwika Sobieskiego” (1667-1737) Françoisa de Troy.

- Dlaczego akurat te obrazy w zbiorach Wawelu? „Diana i Kallisto” to jedno z wybitniejszych dzieł Parisa Bordona. Obraz należy do serii kilku obrazów ilustrujących „Metamorfozy” Owidiusza – doskonale wpasował się w charakter naszej kolekcji. Tycjan uważał Parisa Bordona za swojego rywala. Sam Tycjan z kolei, to malarz, do którego zwracali się wybitni władcy: Karol V czy Filip II – mamy na jagiellońskim Wawelu obraz malarza królów i cesarzy – wyjaśnia dr Joanna Winiewicz-Wolska, kustosz i kuratorka Zbiorów Malarstwa ZknW. - Sam obraz „Alegoria miłości” wciąż kryje w sobie wiele zagadek.

„Alegoria miłości” to jedna z wersji słynnego obrazu „Alegoria miłości małżeńskiej”. Dzieło należało do zbiorów cesarskich w Wiedniu, w 1937 roku trafił na rynek antykwaryczny.

- Cudo kolekcjonerskie, obraz wykonany z wielka maestrią – mówi kuratorka o niewielkich rozmiarów dziele Jana Brueghela „Łódź Charona”.

Obraz najprawdopodobniej powstał na zamówienie jakiegoś kolekcjonera. Przedstawiona scena – Charon przewożący stłoczonych ludzi do piekła została - najprawdopodobniej zaczerpnięta z „Boskiej komedii”.

Wawelską kolekcję wzbogacił także datowany na końcówkę XVII wieku portret Jakuba Ludwika Sobieskiego pędzla Françoisa de Troya, pochodzący z pałacu w Podhorcach, który przez pewien czas był własnością książąt Sobieskich.

„Tycjan i inni...” to także zaproszenie do podziwiania bezcennych skarbów z kolekcji rodu Sanguszków. Wśród nich znalazły się trzy XVII-wieczne gobeliny wykonane z wełny i jedwabiu, prezentujące „Pejzaż leśny”, „Pejzaż z kogutami” i „Pejzaż z zającem”, a także jedwabna Chorągiew z herbami Pogoń i Korczak (Litwa, 1710–1745). Unikatowa seria werdiur liczy obecnie tylko siedem tkanin. Sześć z nich, w tym cztery duże tapiserie: „Leśny pejzaż alegoryczny”, „Pejzaż z fontanną”, „Pejzaż z łabędziami” i „Letni pejzaż z rzeką”, a także dwie wąskie tapiserie: „Pejzaż z zającami” i „Pejzaż z kogutami”, znajduje się w zbiorach wawelskich. Ostatnia tkanina z tej serii, „Tapiseria ze zwierzętami”, jest własnością Museu de Arte de São Paulo w Brazylii.

Wystawę uzupełni zbiór porcelany. Tworzą go naturalnych rozmiarów Lis (wys. 44,5 cm) Johanna Gottlieba Kirchnera z królewskiej manufaktury w Miśni – obiekt niezwykły i wyjątkowy, jeden z zaledwie czterech zachowanych na świecie, a także urocza para mopsów Johanna Joachima Kaendler. Obok klasycznie pięknej cukiernicy zobaczymy też sosjerkę i paterę z barokowego kompletu Aleksandra Józefa Sułkowskiego, jednego z pierwszych ministrów Króla Augusta III.
Wszystkie obiekty po raz pierwszy goście Zamku Królewskiego na Wawelu zobaczą podczas Nocy Muzeów, 19 maja. Dzieła będą prezentowane do 11 czerwca.

Jak poinformował minister kultury i dziedzictwa narodowego, resort przeznaczył w ostatnich latach na zakup dzieł sztuki dla polskich muzeów 115 mln zł.

- Systematycznie wzbogacamy polskie zbiory muzealna, ale także krok po kroku odbudowujemy to, co nasze muzea utraciły w wyniku II wojny światowej – mówi Piotr Gliński. - Polska straciła ponad pół miliona zabytków ruchomych w wyniku wojny i wciąż te rany są widoczne. Nasza akcja „Puste ramy” uświadamia Polakom, jak ważne jest, by odzyskiwać to, co stracone.

W ostatnich latach do polskich zbiorów udało się przywrócić ponad 600 pojedynczych obiektów, utraconych podczas II wojny światowej. 19 maja na Wawelu została zaprezentowana kolejna odzyskana strata wojenna – obraz Jana Mauritsa Quinkharda „Lekcja rysunku” z 1762 roku. Dzieło trafiło na Wawel w 1927 roku wraz z kolekcją prof. Jerzego Mycielskiego.

- Obraz, który zaginął, został w październiku 2022 roku rozpoznany jako polska strata wojenna przez domu aukcyjny w Krakowie. Dotychczasowy posiadacz, po zapoznaniu się z dokumentacja, postanowił zwrócić obraz do muzeum – mówił minister kultury. - W imieniu państwa polskiego dziękuję obu panom za tę obywatelską postawę – dodał Piotr Gliński

Obraz przedstawia dwóch młodych adeptów sztuki malarskiej; jeden z nich trzyma tekę z kartonami i piórko. Na stole leży głowa antycznego posągu, która jest przedmiotem rysunkowych studiów. Wnętrze, z otwartym oknem z lewej i obrazem na ścianie, utrzymane jest w stylu obrazów Vermeera van Delft czy Pietera de Hoocha.

Wspomniany obraz został odziedziczony wraz z kolekcją – jeden z członków rodziny właściciela zakupił obraz po wojnie - trafił do depozytu Krakowskiego Domu Aukcyjnego, gdzie został rozpoznany przez jej dyrektora Ryszarda Lachmana, jako strata wojenna Zamku Królewskiego na Wawelu.

- Postawa obywatelska osób, które przyczyniają się do wzbogacania kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu to rzecz, której nie da się wycenić. Można mówić o całkowicie nowym pozycjonowaniu zbiorom Wawelu przez to wyjątkowe arcydzieło, ale każde dzieło, nawet najmniejsze, jest elementem, który buduje naszą tożsamość – podkreślił Andrzej Betlej, dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska