909 km autostrad bez opłat dla aut do 3,5 tony
Nowy system poboru opłat, który zapowiadany był przez kolejny ministrów infrastruktury, miał wejść w życie 3 listopada 2018 roku. Tak się jednak nie stanie, ponadto MI nie planuje w najbliższym czasie zwiększenia liczby odcinków autostrad, za które kierowcy samochodów do 3,5 tony mieliby zapłacić.
ILE KOSZTUJE PRZEJAZD AUTOSTRADAMI W POLSCE? WYKAZ CENNIKÓW
Momentem wejścia zmian w życie miało być wygaśnięcie umowy z firmą Kapsch, która zajmowała się nadzorem nad elektronicznym systemem poboru myta od ciężarówek i autobusów viaTOLL oraz obsługą bramek na autostradach zarządzanych przez GDDKiA. Z dniem 3 listopada 2018, nadzorem i obsługą zajmie się Główny Inspektorat Transportu Drogowego, jednak nowy system poboru opłat dla państowowych autostrad, który obejmie również samochody osobowe, nie zostanie wprowadzony w zakładanym terminie. W chwili obecnej nie wiadomo kiedy taka zmiana nastąpi, czytamy w "Rzeczpospolitej".
ZOBACZ ZDJĘCIA
– Po dokonaniu przejęcia GITD planuje podjąć prace zmierzające do modyfikacji funkcjonalności Krajowego Systemu Poboru Opłat, tak by go udoskonalić i zwiększyć jego efektywność. Obecnie nie jest możliwe określenie, które kierunki okażą się najbardziej perspektywiczne – mówi Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
Płatne autostrady w Polsce [CENY 2020] Ile kosztuje A1, A2, ...
Autostrady za darmo, korki pozostaną
Choć informacja o darmowych autostradach powinna ucieszyć kierowców samochodów osobowych, to jednak korki przed bramkami nie znikną. Jak wynika z pomiarów ruchu, wzrastają one rocznie średnio o około 5 procent.
Opóźnienia związane z przejęciem zadań GDDKiA przez GITD to także zmniejszenie wpływów do budżetu państwa. Dlaczego kierowcy osobówek nie mogą zostać obłożeni mytem za korzystanie z autostrad, tak jak kierowcy ciężarówek? Autostrada musi spełniać określone przez Ministerstwo Infrastruktury standardy - takie jak: system poboru opłat, łączność alarmowa, czy obwody utrzymania - pisze "RZ".
Nawet, jeśli autostrada jest gotowa, to aby móc pobierać opłaty od osobówek, konieczne jest dostosowanie jej do tych standardów. Wiąże się z tym ogłoszenie przetargu, jednak w chwili obecnej nie wiadomo do końca jak ma wyglądać proces pobierania opłat.
Dojenie krowy i wymuszanie pierwszeństwa. Top 11 błędów pope...
Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu liczy 3449 km, z czego 1638 km to autostrady, a blisko 1811 km trasy ekspresowe. Płatne odcinki, zarządzane zarówno przez państwo, jak i koncesjonariuszy, liczą łącznie 712,4 km, bezpłatnych autostrad mamy już 909 km - dodaje "RZ".