https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

GDDKiA krytykuje podwyżkę opłat za przejazd autostradą A4 Kraków - Katowice. "To może zagrozić bezpieczeństwu"

Piotr Tymczak
Bramki na autostradzie A4 Kraków - Katowice
Bramki na autostradzie A4 Kraków - Katowice ANNA KACZMARZ
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła stanowisko, w którym krytycznie odniosła się do wzrostu opłat za przejazd zarządzanymi przez koncesjonariuszy odcinkami autostrad, dotyczy to m.in. autostrady A4 Kraków - Katowice. Zdaniem GDDKiA podwyżka jest niezasadna, uderzająca bezpośrednio w kierowców, transport samochodowy i może wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych.

Od 11 marca Autostrada Wielkopolska S.A., koncesjonariusz odcinka autostrady A2 Świecko – Konin, podniosła stawki opłat za przejazd pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem. Z kolei od 1 kwietnia br. podwyżkę opłat planuje Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusz odcinka autostrady A4 Katowice – Kraków.

Stawka za przejazd autostradą A4 Kraków - Katowice od 1 kwietnia 2025 r. dla aut osobowych ma wynosić 17 zł (dziś to 16 zł). Kierowcy ciężarówek zapłacą o 3 zł więcej, 52 zamiast 49 złotych.

Spółka zarządzająca autostradą Kraków - Katowice podwyżki argumentuje kosztami utrzymania i remontów drogi.

- Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umów koncesyjnych podpisanych pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tych umów - zaznacza w swoim stanowisku GDDKiA.

Podwyżki zachęcą do omijania autostrady

W GDDKiA zwracają uwagę, że powinno się brać pod uwagę wszystkie efekty, które może przynieść planowane podwyższenie opłat.

- Jednym z nich jest przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrad A2 i A4. Wyższe koszty przejazdu mogą zachęcić kierowców np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych. Stoi to w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju. Omijanie autostrad przez część kierujących wiąże się również ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości - komentują w GDDKiA.

Na autostradach zarządzanych przez GDDKiA bez opłat dla pojazdów lekkich

Nie trzeba płacić za przejazd pojazdem lekkim po autostradach zarządzanych przez GDDKiA, czyli A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica. Zwolnienie z opłat dotyczy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

1885 km autostrad, większość bez opłat

Sieć dróg szybkiego ruchu na terenie naszego kraju liczy obecnie 5205,5 km. W skład tego wchodzi 1884,6 km autostrad oraz 3320,9 km dróg ekspresowych.

W zarządzie koncesjonariuszy znajduje się:

  • ok. 152 km autostrady A1 na odcinku Gdańsk (Rusocin) - Toruń (Toruń Południe); Gdańsk Transport Company,

  • ok. 255 km (z czego 238 km płatne) autostrady A2 na odcinku Konin - Świecko; Autostrada Wielkopolska,

  • ok. 61 km autostrady A4 na odcinku Kraków (Balice) - Katowice (Murckowska); Stalexport Autostrada Małopolska.

    Firma Stalexport od lat zarządza autostradą A4 Kraków - Katowice, ale w roku 2027 ma ją oddać państwu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska