Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Aż dziewięć firm chce wybudować drogę ekspresową S1 od Mysłowic do Oświęcimia. Najniższą ofertę złożyli Chińczycy

Monika Pawłowska
Nowa obwodnica ma przecinać m.in. drogę Rajsko - Oświęcim
Nowa obwodnica ma przecinać m.in. drogę Rajsko - Oświęcim Bogusław Kwiecień
Dziewięć firm złożyło oferty w przetargu na budowę prawie 13-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 od Mysłowic do Oświęcimia wraz z ponad 2-kilometrową obwodnicą Bierunia. Najmniej za prace chce China State Construction Engineering Corporation Limited, która roboty wyceniła na nieco ponad 752 mln zł. Najwyższa oferta złożona przez Strabag opiewa na ponad 885 mln zł. Tymczasem z zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że drogowcy na budowę tego odcinka S1 zamierzają wydać 767,7 mln zł. Oferty zostały otwarte 14 lutego. Teraz komisja przetargowa analizuje złożone propozycje.

W ramach budowy tego odcinka mają również powstać trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny i Bieruń i dwa miejsca wypoczynkowo-usługowe dla podróżnych w Lędzinach Wschód i Lędziny zachód.

Trasa S1, która ma być gotowa w 2023 r., połączy Pyrzowice (A1) ze Słowacją w Zwardoniu wraz ze słowacką autostradą D3 relacji Żylina-Skalite.

Odcinek od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1.

Aby dokończyć całą arterię, potrzebne jest zakończenie budowy drugiej jezdni odcinka S1 Lotnisko- Podwarpie o długości ok. 9,5 km, przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej drogi krajowej nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej o długości 6,9 km oraz budowa obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km.

Dla Oświęcimia to bardzo ważna inwestycja, która zmniejszy korki w mieście i ułatwi dojazd na Śląsk. Teraz na Sole są dwa mosty. Obwodnica biegła by po trzecim moście. Tędy prawdopodobnie jechała by większość ciężarówek omijając podoświęcimskie Babice, przez które codziennie ciągnie sznur samochodów do Bierunia i dalej do Tychów lub Mysłowic.

Przeczytaj: Oświęcim. Nowy most i obwodnica, która połączy miasto z drogą ekspresową S1 ma być niewidoczna z byłego obozu Auschwitz

FLESZ - Azjaci i... roboty na ratunek polskiej gospodarki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska