Będą badać grunt na trasie Piekiełko-Podłęże. Zrobią 10 odwiertów

Alicja Fałek
Alicja Fałek
PKP PLK
Na zlecenie PKP PLK prowadzone są prace geologiczne na odcinku między Klęczanami a Męciną. Są one konieczne do sporządzenia dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii kolejowej z Podłęża do Mszany Dolnej oraz modernizacji istniejącej linii Nowy Sącz-Chabówka.

FLESZ - Remontowy horror na autostradzie A4

Konsorcjum Egis Rail S.A. i MGGP S.A. za 221,4 mln zł brutto przygotowuje dokumentację projektową nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz. Przedsięwzięcie to potocznie nazywane jest „Podłęże-Piekiełko” i jest na pierwszym etapie realizacji.

- Obejmuje on prace projektowe, geologiczne oraz wykup gruntów. Prace trwają i są zaawansowane. Zakończyły się prace związane z koncepcją programowo przestrzenną dla obu odcinków, czyli zarówno nowej trasy jak i tej, która będzie modernizowana - informuje Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - W trakcie są przygotowywane projekty budowlane. Do ich sporządzenia konieczne jest przeprowadzenie badań geologicznych i hydrologicznych.

Do 5 września na odcinku liczącym 12,8 km między Męciną a Klęczanami krakowska spółka Geopartner przeprowadzi badania geologiczne. Za pomocą świdra spiralnego, szpary i łyżki wiertniczej wykona dziesięć otworów hydrogeologicznych o głębokości 140 metrów.

- Wykonywane są wiercenia badawcze zarówno pod torowiska, jak i przebudowywane drogi, czy obiekty inżynieryjne. Pobierane są próbki gruntu i skał - dodaje Szalacha.

Przewidywany termin zakończenia robót i opracowania całości dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, to czwarty kwartał tego roku. Natomiast zakończenie I etapu inwestycji, czyli prac przygotowawczych to koniec 2021 roku. Szacunkowy koszt całkowity zadania wraz z wykupem gruntów to 311,7 mln zł. Na ten cel pieniądze są zabezpieczone.

Póki co nie ma środków na realizację II etapu, czyli modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza. Według założeń w przyszłym roku ma zostać ogłoszony przetarg na to zadanie, którego koszt szacuje się na ponad 3 mld zł. Podobnie jest z finansowaniem III etapu inwestycji, czyli budowy nowych linii kolejowych.

- Założenie było takie, że dwa kolejne etapy finansowane zostaną ze środków unijnych. Czas realizacji całej inwestycji miałby się zamknąć do końca 2027 roku - przypomina Szalacha.

Koszt całej inwestycji szacuje się na ponad 7 mld zł. Jej realizacji, według przeprowadzonych analiz, pozwoli na podróż pociągiem ze stacji Kraków Główny do Zakopanego w mniej niż dwie godziny, z z Krakowa do Nowego Sącza poniżej jednej godziny.

Przypomnijmy, że przedsięwzięcie zwane „Podłęże-Piekiełko” zakłada budowę 58,5 km nowej dwutorowej linii kolejowej, na której pociągi będą mogły osiągnąć prędkość nawet 160 km na godzinę. Swój początek będzie miała w Podłężu w gminie Niepołomice. Następnie poprowadzi do Szczyrzyca, gdzie rozgałęzi się do Tymbarku i Mszany Dolnej. W tych obu miejscowościach będzie się łączyć ze zmodernizowaną linią Nowy Sącz – Chabówka, która liczy 75 km.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Są one konieczne do sporządzenia dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii kolejowej z Podłęża do Mszany Dolnej oraz modernizacji istniejącej linii Nowy Sącz-Chabówka.

Już "bez przesady" !. W roku 1936, pan Prezydent RP Ignacy Mościcki stwierdził "ta ziemia nie drgnęła od (co najmniej) 10(dziesięciu) tysięcy lat, można (tutaj) budować !!!".

Dodaj ogłoszenie