https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Będzie szybka kolej na Śląsk

Bogusław Kwiecień
Daniel Kawiorski, mieszkaniec Oświęcimia, jest przekonany, że z bezpośredniego połączenia szybką koleją regionalną z Tychami będzie korzystało wielu pasażerów. Obecnie  jeżdżą oni busami
Daniel Kawiorski, mieszkaniec Oświęcimia, jest przekonany, że z bezpośredniego połączenia szybką koleją regionalną z Tychami będzie korzystało wielu pasażerów. Obecnie jeżdżą oni busami Fot. Bogusław Kwiecień
Na przywrócenie linii kolejowej między Tychami a Oświęcimiem czekają już tysiące pasażerów. Obecnie mieszkańcy dojeżdżający do pracy na Śląsku korzystają z własnych aut lub busów.

Szybka Kolej Regionalna połączy Oświęcim z Bieruniem i Tychami. Inwestycja jest ujęta na listach projektów kluczowych województwa śląskiego, które zostaną zrealizowane najpóźniej do 2020 roku.

Szynobusami, które będą obsługiwać linię SKR, można będzie dostać się z Oświęcimia do Tychów maksymalnie w pół godziny. W tej chwili pokonanie busem lub autobusem tej trasy o długości 22 km zajmuje w najlepszym razie 45-50 min. W godzinach popołudniowych korków podróż trwa nawet do półtorej godziny. Oświęcim nawiązał współpracę ze śląskimi gminami, aby przyspieszyć realizację inwestycji.

Codziennie do pracy w zakładach w Tychach i Bieruniu dojeżdża prawie trzy tysiące mieszkańców powiatu oświęcimskiego. W spółkach Fiata zatrudnionych jest ponad pół tysiąca osób z Oświęcimia i okolic, w Kopalni "Piast" ponad 1800. Wielu pracuje w firmie Danone. Do tego dochodzi młodzież, która uczy się w szkołach ponadgimnazjalnych w Bieruniu. Z kolei ponad 100 studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Oświęcimiu to mieszkańcy Tychów i Bierunia.

- Dojeżdżam swoim autem do zakładu w tyskiej strefie ekonomicznej. Taka jazda to prawdziwa męka, szczególnie powrót po południu do domu, kiedy już niemal codziennie stoi się w korkach. Bo jest tylko jedna droga - mówi Łukasz Wilkosz, mieszkaniec Oświęcimia. Jak dodaje, z pewnością przesiądzie się na SKR, gdy tylko powstanie. - Tak będzie znacznie szybciej i taniej - uważa mężczyzna.

Daniel Kawiorski, inny oświęcimianin, zwraca uwagę, że jeśli ktoś nie ma swojego samochodu, to skazany jest głównie na przepełnione busy.

Kluczowa inwestycja
- Inwestycja znalazła się na liście projektów kluczowych województwa śląskiego, a to oznacza, że powinna być realizowana w pierwszej kolejności - mówi Agnieszka Demska-Furgał z referatu pozyskiwania środków zewnętrznych Urzędu Miejskiego w Bieruniu, który jest liderem projektu.

W przyszłym roku PKP PLK mają przygotować studium wykonalności inwestycji, a następnie dokumentację projektową. Inwestycja ma być dofinansowana z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Rozwoju dla Śląska. Jej koszt szacuje się na ok. 70 mln zł. W PKP PLK podkreślają, że niezależnie od projektu linia Tychy - Bieruń już jest modernizowana.

Za 17 mln zł wykonany został remont odcinka Tychy - Górki Ściernie oraz kładki w Bieruniu Starym. Brakuje torowiska od Górek do KWK "Piast", tj. ok. 1 km. - I jest jeszcze sprawa przejazdu przez kopalnię do Bierunia Nowego - mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK. Jest to ok. 2 km.

W razie braku zgody Kompanii Węglowej, której podlega "Piast", istnieje możliwość jej ominięcia, ale to podnosi znacznie koszty. - Poza tym nie wiemy, w jakim linia jest stanie. Można przypuszczać, że dadzą o sobie znać szkody górnicze - dodaje Karniewski. Uzupełnienie brakującego torowiska i modernizacja reszty linii może zająć dwa - trzy lata.

Gminy połączyły siły
W połowie listopada w Bieruniu odbyło się spotkanie gmin zainteresowanych przywróceniem ruchu pasażerskiego z Tychów do Oświęcimia. Według Janusza Chwieruta, prezydenta Oświęcimia, uruchomienie tej linii przy jednoczesnej modernizacji szlaku do Trzebini, a następnie Krakowa sprawi, że Oświęcim stanie się ważnym węzłem kolejowym łączącym Małopolskę ze Śląskiem.

***
Dalej do Krakowa

SKR już działa

  • Szybka Kolej Regionalna funkcjonuje już na trasie z Tychów do Katowic. Linię obsługują nowoczesne szynobusy Flirty, szwajcarskiej firmy Stadler. Jeśli SKR dotrze do Oświęcimia, to zyska on także dodatkowe połączenie z Katowicami.
  • Zainteresowanie SKR rośnie. Do gmin już wcześniej zainteresowanych przywróceniem ruchu pasażerskiego między Tychami i Oświęcimiem dołączyły: Orzesze, Łaziska Górne i Wyry. Ich władze chcą wydłużenia linii.
  • Projekt zakłada, że w przyszłości szynobusy SKR mogłyby połączyć Tychy z Krakowem w ramach wspólnej strategii Małopolski i Śląska, która przewiduje poprawę komunikacji między obydwoma województwami. Z tymi planami wiążą nadzieje mieszkańcy Zatora i innych gmin przy trasie do Krakowa Płaszowa, która została zawieszona prawie dwa lata temu.

Centra przesiadkowe
W ramach rewitalizacji linii kolejowej z Tychów do Oświęcimia i przywrócenia na niej ruchu pasażerskiego PKP PLK ma wyremontować i zmodernizować torowiska. Rolą samorządów byłaby budowa centrów przesiadkowych, w tym parkingów, na których pasażerowie mogliby zostawić swoje auta i przesiąść się do szynobusa.

**Prawybory „Gazety Krakowskiej”. Dogrywka. Głosuj w drugiej turze!

Wybieraj prezydentów, burmistrzów i wójtów.
Prawybory „GK”. Dogrywka w najpopularniejszych miastach i miejscowościach:
Kraków | Tarnów | Nowy Sącz | Piwniczna | Mogilany | Zakopane | Wolbrom**

INTERAKTYWNA MAPA: Wyborcza mapa Małopolski. Komu wyborcy zaufali, komu podziękowali

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtube'ie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

c
centuś
Dopóki prezesem Kolei Małopolskich będzię Rębilas to nic się nie zmieni. Rozkłady będa układane tak, żeby ludzi zniechęcić do kolei. Tak było za przewozów regionalnych (które wspomiany wirtuoz doprowadził do stanu w jakim są). Jest wyremontowana linia Skawina-Oświęcim, gdzie dwór marszałka Sowy nie chce puścić pociągów, a jak w przyszłym roku będą, to ułożone tak, że będą wozić powietrze. No i jeden z drugim powiedzą, że ludzie jeździć nie chcą... Paranoja. Niestety ten układa z wiadomych przyczyn utrzyma się u koryta..
j
jag
Okazało się, że mnogość kolejowych spółek i niekompetencja ich zarządów doprowadziły do zapaści. Teraz z trudem i za ogromne pieniądze trzeba będzie odzyskiwać zaufanie pasażerów, którzy korzystają z 4-ech kółek i busów. Jednakże nie ma innej drogi do zmniejszenia korków i poprawy czystości powietrza jak odbudowa regionalnych połączeń kolejowych na nowym, wyższym poziomie. Oby rodzące się Małopolskie koleje miały tory, po których nowoczesne pociągi zaczną konkurować komfortem, czasem przejazdu i ceną z transportem drogowym.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska