Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczne bankowanie. Smartfon zastąpił portfel i kartę

Materiał Informacyjny PKO BP
Smartfon wyposażony w aplikację mobilną zastępuje w tej chwili i karty płatnicze, i tradycyjny sposób korzystania z konta bankowego przez internet. Bankowość mobilna pozwala czynić to w sposób prosty i bezpieczny.

Aby korzystać z bankowości mobilnej wystarczy mieć dowolne konto w banku z dostępem przez internet oraz smartfon; w tej chwili każdy telefon jest przystosowany do korzystania z takiej usługi. Jedną z aplikacji pozwalających zarządzać finansami z poziomu komórki jest IKO od PKO Banku Polskiego.

Aplikacja mobilna pozwala płacić za zakupy, wypłacać gotówkę z bankomatu, robić przelewy czy sprawdzać stan konta. Podstawą wszelkich operacji jest sześciocyfrowy kod, generowany specjalnie dla konkretnego klienta, do autoryzacji transakcji. Za jego pomocą można płacić w sklepach tradycyjnych i internetowych, wypłacać pieniądze z bankomatów i przelewać pieniądze na numer telefonu. Podobnie jak płacąc kartą w tradycyjny sposób wpisujemy na terminalu PIN, potwierdzając transakcję, tak w przypadku IKO wpisujemy kod otrzymany na telefon. IKO umożliwia również szybkie zakupy online. Szybkie, bo płatność w internecie metodą tradycyjną wymaga podania danych z karty płatniczej albo logowania do systemu bankowości internetowej. Przez wpisanie sześciocyfrowego kodu uzyskanego poprzez aplikację mobilną możemy też pobierać gotówkę.

Prawdziwym hitem w ostatnim czasie stają się jednak płatności zbliżeniowe. Smartfon zastępuje karty płatnicze wyposażone w tę funkcję. Środki służące do dokonywania transakcji zbliżeniowych telefonem pochodzą z właśnie podłączonej do niego karty – kredytowej lub debetowej.

Identycznie jak w przypadku transakcji zbliżeniowych finalizowanych kartą z taką funkcją, płatności powyżej 50 zł dodatkowo musimy zatwierdzić poprzez wpisanie w terminalu sprzedawcy PIN-u. Podobnie też jak w przypadku tradycyjnej karty zbliżeniowej możemy dowolnie ustalać sobie limity dla różnego typu transakcji. Transakcje do 50 zł nie wymagają potwierdzania kodem PIN.

Mobilne bezpieczeństwo
Aplikacja IKO jest rygorystycznie testowana i poddawana niezależnemu audytowi bezpieczeństwa, jak również certyfikacji organizacji VISA. Ponadto, żeby funkcjonalność była aktywna, należy „obudzić” telefon. Smartfon z wygaszonym ekranem nie zareaguje na próbę dokonania płatności. Nie ma więc możliwości przypadkowego dokonania płatności.

Aby skorzystać z mobilnych płatności zbliżeniowych w technologii HCE powinniśmy posiadać telefon z modułem NFC, z systemem operacyjnym Android w wersji co najmniej 4.4. i wskazać w IKO, z której karty VISA (debetowej lub kredytowej) realizować będziemy te płatności.

By szybko i bez żadnych przykrych niespodzianek korzystać z bankowości przez telefon musimy rzecz jasna przestrzegać pewnych reguł bezpieczeństwa. W gruncie rzeczy niewiele odbiegają one od tych, do jakich powinniśmy się stosować, użytkując komputer. Na poziomie oprogramowania powinniśmy więc pamiętać o zainstalowaniu aplikacji antywirusowej i zadbać, by zawsze była ona aktualna. To samo dotyczy bieżącego aktualizowania systemu operacyjnego smartfona.

Uruchomienie aplikacji mobilnej powinno wymagać podania hasła. Tym sposobem nikt inny oprócz nas nie będzie miał do niej dostępu. Powinniśmy też zabezpieczyć dostęp do samego telefonu. Obecnie można wybrać jeden z kilku sposobów. Wciąż najpopularniejsze jest blokowanie wymagające wpisania PIN-u (innego niż PIN karty SIM) albo hasła. Dobrze jest ustawić blokadę tak, by włączała się ona od razu po wygaśnięciu ekranu telefonu.

Stefan Kozłowski
Zasady bezpieczeństwa dla użytkowników urządzeń mobilnych
1. Uaktywnij blokadę dostępu do telefonu
2. Zainstaluj oprogramowanie antywirusowe
3. Użytkuj Internet w urządzeniach mobilnych świadomie i nie wchodź w linki stron których pochodzenia nie znasz
4. Aktualizuj system operacyjny

Więcej informacji o bezpieczeństwie bankowości mobilnej znajdziesz na portalu www.bankomania.pkobp.pl

Ekspert radzi!
Jakub Łakomy, kierownik zespołu obsługi klienta w oddziale 7 PKO Banku Polskiego w Krakowie

Aby móc płacić i wypłacać za pomocą IKO wystarczy przejść krótki proces aktywacji aplikacji w telefonie. Wystarczy ją pobrać ze strony internetowej Banku lub sklepu z aplikacjami do telefonów np. Play Google. Dzięki płatnością mobilnym klient zyskuje wygodę i komfort regulowania swoich rachunków, zapłaty za zakupy w sklepie czy w sieci, a także wypłaty w bankomatach. Może też m.in. zlecać przelewy między własnymi rachunkami lub do innych osób, a jeśli zna tylko numer telefonu komórkowego odbiorcy, może wysłać mu przelew na numer telefonu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska