Przez ten odcinek zakopianki każdego dnia przejeżdża ponad 52 tys. samochodów. Dzięki budowie kładki zapewniona ma zostać bezpieczna komunikację między dwiema stronami DK7, co pozwoli na likwidację funkcjonującej dziś w tym miejscu „zebry”.
Kładka w Mogilanach to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji, które GDDKiA realizuje dla pieszych przechodzących przez zakopiankę.
Gotowa kładka została dostarczona na plac budowy w czwartek ok. północy. Późnym wieczorem zwężono obie jezdnie zakopianki do jednego pasa ruchu w każdym kierunku i zaczęlto prace związane z montażem deskowania. Następnie o 1:40 zamknięto całkowicie ruch na drodze krajowej nr 7 i rozpoczęto operację przenoszenia dwóch połączonych przęseł na zbudowane w ostatnich miesiącach podpory.
Przęsła o wadze 16 ton, długości 40 m i szerokości 2,3 m, podnosił dźwig o maksymalnym udźwigu 80 ton. Przenoszenie i ułożenie przęseł poszło sprawnie, o 2:20 ponownie otworzono ruch na zakopiance. Nad ranem udostępniono kierowcom dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Kładka w Mogilanach
Kładka jest na trzech podporach – dwie będą po obu stronach Zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja ma 3,4 m szerokości i 40 m długości i biegnie 6 m nad DK7. Wejście na kładkę będzie dostępne za pomocą schodów i wind.
Koszt inwestycji to 6 mln zł. Prace planujemy zakończyć w listopadzie tego roku.
Bezkolizyjne przejścia nad (i pod) Zakopianką
Kładka w Mogilanach to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji, które GDDKiA realizuje dla pieszych przechodzących przez Zakopiankę. Bliżej Krakowa, w Libertowie, w najbliższych latach powstaną trzy kładki:
• koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą;
• koło przystanku autobusowego Góra Libertowska;
• przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
Te obiekty powstaną w ramach przebudowy Zakopianki w Libertowie. Inwestycja już się rozpoczęła i będzie realizowana do 2027 roku.
Niespełna 1,5 km na południe od przejścia w Mogilanach powstaje kolejna kładka, w Głogoczowie. Jej budowę planuje się rozpocząć na wiosnę. Trwają wstępne prace na budowie węzła drogowego w Krzyszkowicach – częścią tej inwestycji jest budowa tunelu pod DK7, który będzie służył również pieszym i pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi.
Ostatnia kładka powstanie w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego. Ten obiekt buduje się w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Oba węzły planujemy zrealizować do końca 2025 roku.
