https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa linii na Górkę Narodową. Tramwaj 10 metrów od bloku? [MAPA]

Marcin Karkosza
Nadal nie wiadomo, którędy przebiegać będzie linia tramwajowa, która w 2017 r. ma połączyć Krowodrzę Górkę z Górką Narodową. ZIKiT chce przesunąć trasę do ul. Krowoderskich Zuchów, ale mieszkańcy okolicznych bloków nie chcą słyszeć o takim rozwiązaniu
Nadal nie wiadomo, którędy przebiegać będzie linia tramwajowa, która w 2017 r. ma połączyć Krowodrzę Górkę z Górką Narodową. ZIKiT chce przesunąć trasę do ul. Krowoderskich Zuchów, ale mieszkańcy okolicznych bloków nie chcą słyszeć o takim rozwiązaniu infografika Bogdan Nowak
Zakończyły się konsultacje w sprawie budowy linii tramwajowej na Górkę Narodową. Uwagi do przebiegu trasy zgłosiło 600 osób. Mieszkańców niepokoi propozycja przesunięcia torowiska i lokalizacja torów przy blokach na ul. Pachońskiego (na naszej mapce nowa propozycja to czerwona linia przerywana). Urzędnicy zapowiadają, że wszystkie uwagi zostaną wzięte pod uwagę. Ostateczny plan przebiegu trasy poznamy w maju.

Ważna inwestycja
Budowa tramwaju na Górkę Narodową to jedna z kluczowych inwestycji miasta. Umożliwi połączenie centrum Krakowa z północnymi osiedlami. Nowa linia ma mieć długość około 4,5 km i będzie biegła od ul. Doktora Twardego w kierunku pętli Krowodrza Górka, następnie przetnie ul. Opolską i poprowadzi wzdłuż ul. Pachońskiego w kierunku ul. Siewnej i ul. Bociana. Dalej odbije w kierunku nasypu kolejowego do ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej, ul. Banacha i do al. 29 Listopada, gdzie powstanie pętla tramwajowa, autobusowa i parking park&ride. Na nowej trasie zaprojektowano trzy takie parkingi: w Krowodrzy Górce, przy ulicy Pachońskiego oraz przy al. 29 Listopada.

Tramwaj przy blokach

Pierwsze zastrzeżenia mieszkańców dotyczą początkowego odcinka inwestycji przy ul. Krowoderskich Zuchów. W pierwszej wersji projektu, od pętli tramwajowej na Krowodrzy Górce tramwaj miał przejeżdżać na wprost do ul. Opolskiej. Teraz trasę skorygowano i ma przebiegać tuż przy blokach. - Tramwaj pojedzie ok. 10 m od naszego bloku - ubolewa Krzysztof Paleczny. Dlatego chce, by Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu wrócił do pierwotnej koncepcji trasy tramwaju znanej z Planu Zagospodarowania i Wieloletniego Planu Inwestycyjnego.

- My też nie rozumiemy, dlaczego planowany przebieg trasy ma się zmienić na niekorzyść mieszkańców - dodają państwo Agnieszka i Robert Ciułowie, mieszkańcy bloku nr 16. Przekazali radnym i ZIKiT-owi wniosek o zmianę tej decyzji. Urzędnicy wyjaśniają, że nowy przebieg trasy na tym odcinku zaproponowano ze względu na plany budowy w przyszłości trasy tramwajowej z Krowodrzy Górki na Azory.

- To będzie bardziej efektywne rozwiązanie - mówi Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT. Zaznacza, że to koncepcja, która będzie jeszcze analizowana. Podobnie ma być z postulatem ludzi, by odsunąć przebieg linii tramwajowej od bloku nr 16 przy ul. Pachońskiego.

- Zaplanowany pas zieleni oraz ścieżka rowerowa powinny oddzielać budynki od torowiska i jezdni, tymczasem tramwaj przejeżdżać ma tuż przy naszych mieszkaniach - martwi się Lucyna Nowak, mieszkanka bloku. Mieszkańcy nie chcą też ekranów akustycznych wzdłuż ulicy. Zebrali w tej sprawie kilkadziesiąt podpisów. - Projektanci sprawdzą, jakie są możliwości oddalenia tramwaju od zabudowań - ripostuje Michał Pyclik. Na 15 maja zapowiada spotkanie w mieszkańcami, by omówić tę sprawę. Po zatwierdzeniu trasy urzędnicy wystąpią o wydanie decyzji środowiskowej. Pod koniec br. rozpisany zostanie przetarg na realizację inwestycji.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa drogi oraz linii tramwajowej ma się zakończyć pod koniec 2017 r. Koszt całej inwestycji oszacowano na ok. 250 mln zł.

***
Budowie linii tramwajowej na Górkę Narodową towarzyszyć będzie realizacja fragmentu tzw. trasy wolbromskiej (docelowo będzie to droga wyprowadzająca ruch z miasta w kierunku północnej obwodnicy Krakowa). Razem z tramwajem powstanie droga, która połączy ul. Twardego z ul. Opolską (dwa pasy w stronę wyjazdu z miasta i jeden w stronę centrum) oraz odcinek ul. Opolska - ul. Pachońskiego (po dwa pasy w każdym kierunku). Część mieszkańców chce, aby miasto zrezygnowało z drogi, obawiając się, że pieniędzy nie wystarczy na całą linię tramwaju. Przedstawiciele ZIKiT twierdzą jednak, że inwestycji nie da się rozdzielić, bo dotyczy tej samej trasy. Tymczasem koszt budowy drogi stanowi 80 proc. kosztów całej inwestycji.

Napisz do autora:
[email protected]

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

t
tede
Nie róbcie nic!!! jak zwykle, miał być tramwaj na słomczyńskiego zapowiadany na 2017, teraz jest 2017 ale nie dość że tramwaju nie ma wcale jest nowy plan, plan jest na bociana O.O za kolejne 3 lata kolejny plan może do pachońskiego, a potem już z górki .... i wyjdzie jak zwykle .... "lecz pamiętaj na prawdę nie dzieje się nic i nie stanie się nic ..."
M
Maniek
Jak w dzisiejszych czasach można jeszcze inwestować w tramwaje? Drogi, wolny, nieelastyczny środek transportu do którego infrastruktura kosztuje krocie, do którego będzie trzeba będzie dopłacać wiele milionów rocznie i jeszcze zajmie więcej miejsca niż jedna planowana jezdnia. Wywalić tramwaj z planu i puścić tamtędy autobusy, a drogę budować, bo szkoda, żeby skrzyżowanie obok hotelu się tak marnowało, a dróżki na krowodrzej górce były zapakowane do cna.
L
Lw25
W sumie to oba projektował Albricht...
s
sanders
Bo dużo naszej "elity" ma domy w tych rejonach
s
stefan
przede wszystkim tramwaje i komunikacja, a nie kolejna wielka droga...
Stanowi 80% calej inwestycji??? To tym bardziej powód, zeby zaniechac jej budowy!
Bardziej jest potrzebne udroznienie dojazdu do miasta ul.29 listopada i obwodnica a nie kawaleczek drogi prowadzacej od strony malych miejscowosci.
j
jjjj
po pijaku planują te trasy?
k
kk
i po sprawie. A ze te ekrany to syf i mogiła co to urzędników obchodzi
a
a
"(docelowo będzie to droga wyprowadzająca ruch z miasta w kierunku północnej obwodnicy Krakowa)" -jak rozumiem ulica będzie jednokierunkowa z kierunkiem od centrum, bo jeśli nie, to sugerowałbym zdanie bliższe prawdy: docelowo będzie to droga, która zachęci mieszkańców terenów na północ od Krakowa do wjazdu do centrum miasta.
a
aaa
jesli wiadomo, ze taka trasa jest w planach to budowanie w taki sposob, zeby to urtudnic (jak chca mieszkancy) nadaje sie do sadu.
a
aaaao
bdb pomysl z tym przesunieciem linii tramwajowej - ulatwi to puszczenie linii dalej w kierunku azorow i ROK ;-)
M
Maks
Franek a co ma Pyclik mówić? Świeci oczyma za brak kompetencji swoich szefów. Oni robią co chcą a jego wysyłają przed oblicze dziennikarzy. A swoją drogą może medialna nagonka na głupotę urzędników coś da...oby
F
Franek
A najlepiej połączyć klatki schodowe z wiatą przystankową... Pyclik ma ewidentnie coś z głową.. Ostatnio mu złodziej okradł Most Dębnicki, gdzie wszyscy wiedzieli, że staruszek się po prostu rozpada..., teraz chce tramwaj poprowadzić przez blok mieszkalny... Kolejki do specjalistów neurologów długie, ale może poza kolejką dałoby się upchać tego speca od Sci-Fi, bo cały Kraków na tym cierpi...
s
s.
Kiedy przyjdzie czas na linię na Azory, za nie mniej niż dekadę - wtedy będzie sens wprowadzać zakręty. A na razie i kawałek "Trasy Wolbromskiej" też sobie należy odpuścić bo nie ma na to ani potrzeby ani pieniędzy ani społecznego przyzwolenia (na zamknięcie Opolskiej na dobre kilka miesięcy!!)
Już lepiej przeciągnijcie tę linię za tory, jak miała być.
D
Derwisz
Obecny plan przewiduje jeżdżenie niemal po głowach mieszkańców bloków nie tylko w rejonie Pachońskiego. Tych odcinków, w których tramwaj mieści się "na styk" jest więcej, chociażby przy zaplanowanym przejeździe przez Kuźnicę Kołłątajowską i Słomczyńskiego.
n
neutrino
pytanie kto z urzędników jeździłby trasą wolbromską, bo zdroworozsądkowo wydaje się że promocja ruchu samochodowego do centrum jest wbrew interesowi mieszkańców Krakowa. Generalnie taka trasa by była przydatna choć jednopasmowa wystarczy, ale tramwaj to pilna potrzeba a nie kwiatek do kożucha (na co wygląda obecnie) - powinien powstać znacznie szybciej. Jezdnia nie jest konieczna.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska