Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic wiąże się z dużymi utrudnieniami. Od 18 listopada obowiązuje etap 2.2 czasowej organizacji ruchu. Dodatkowe zamknięcia oraz zwężenia pasów jezdni pojawiły się na ul. Meissnera oraz ul. Młyńskiej. Zmiany te obowiązują wraz z organizacją ruchu wprowadzoną 21 października.
Głębiarka "Lucjan" wróciła do pracy
W ostatnim tygodniu listopada na plac budowy wjechała głębiarka "Lucjan”, oznacza to powrót do głębienia ścian szczelinowych oraz budowy podziemnego przystanku "Rondo Polsad". Problemy z ciągłością prac prowadzonych głębiarką pojawiły się w październiku, kiedy to wykonawca zdemontował specjalistyczną maszynę do drążenia tunelu wraz z częścią zaplecza technicznego ze względu na wynikłe nieporozumienie z urzędem w sprawie organizacji ruchu na czas robót.
Obecnie, po zakończeniu przygotowań terenu pod budowę tunelu, rozpoczyna się proces głębienia ścian szczelinowych. To żelbetowe konstrukcje wykonywane w wąskich szczelinach w gruncie, pełniące funkcję konstrukcyjnej obudowy tunelu. Ściany te nie tylko minimalizują wpływ wykopu na otoczenie, ale też przejmują parcia gruntu i wód gruntowych. Wykopy sięgać będą ponad 20 metrów w głąb ziemi.
Konstrukcja ścian szczelinowych umożliwia efektywne przenoszenie znacznych obciążeń, co wpływa na stabilność całej budowli. Działa to nie tylko jako zabezpieczenie techniczne, ale także jako element, który minimalizuje zakłócenia w sąsiedztwie obiektu.
Budowa stacji „Rondo Polsad”
Jak zapewnia wykonawca, najważniejsze prace, które zostaną przeprowadzone w grudniu to budowa stacji "Rondo Polsad". Rozpoczną się również prace na rondzie Młyńskim, w tym budowa platform roboczych dla stacji "Rondo Młyńskie”, budowa wyjść ze stacji oraz komory rozjazdowej dla premetra (planowana w przyszłości pierwsza linia ma łączyć się z tunelem linii do Mistrzejowic) – w zakresie ścian szczelinowych.
Zdaniem wykonawcy, najbardziej wymagającym fragmentem inwestycji jest właśnie odcinek między rondami Młyńskim a Barei, gdzie powstaje tunel tramwajowy. Aby go zrealizować, konieczne jest przesunięcie 400-metrowego podziemnego odcinka Sudołu Dominikańskiego, który obecnie przebiega w pasie oddzielającym jezdnie ul. Młyńskiej między rondem Młyńskim a ul. Miechowity. W grudniu będą realizowane prace związane z budową nowego kanału Sudołu Dominikańskiego.
To jednak nie koniec. Kontynuowane będą również prace, które wykonywane są pod ziemią. Przebudową objęte są m.in.: sieci wodociągowe - ok. 5 km, sieci ciepłownicze - ok. 1 km, sieci kanalizacyjne - ok. 9 km, sieci gazowe - ok. 2 km, sieci elektroenergetyczne - ok. 45 km i sieci teletechniczne - ok. 270 km.
Punkt informacyjny już działa
11 grudnia swoją działalność rozpoczął punkt informacyjny budowy KST do Mistrzejowic. Pawilon znajduje się u zbiegu ul. Dobrego Pasterza i Strzelców. Punkt, w którym znajduje się stanowisko recepcyjne a także sala konferencyjna można odwiedzać od poniedziałku do piątku w godz. 8-16. Punkt jest dostosowany dla osób z niepełnosprawnościami. W tym miejscu mieszkańcy mogą uzyskać niezbędne informacje dotyczące technologii budowy, harmonogramu prac, postępu projektu, tymczasowej organizacji ruchu oraz finansowania inwestycji.
„Mali mistrzowie – tramwajem do Mistrzejowic”
28 listopada w jednym z krakowskich przedszkoli odbyły się warsztaty "Mali mistrzowie – tramwajem do Mistrzejowic”, czyli bezpłatne zajęcia edukacyjne podczas których młodzi inżynierowie, poprzez zabawę, zdobywają wiedzę na temat technologii budowy tramwaju i różnych rodzajów transportu publicznego. Poznają także zasady bezpieczeństwa na budowie i w komunikacji miejskiej.
Linia tramwajowa za ponad 1,9 mld zł
Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia KST połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu.
Oprócz budowy tunelu tramwajowego w rejonie ronda Polsadu, projekt przewiduje też m.in. rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 r.
Przedsięwzięcie ma kosztować ponad 1,9 mld zł. W tej kwocie oprócz kosztów budowy ujęto 20-letni okres utrzymania linii przez partnera prywatnego (Solutions Polska), który przed oddaniem infrastruktury miastu po 20 latach ma też przeprowadzić jej generalny remont.
- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Gdzie na sanki w Krakowie? Lista najlepszych górek do zjeżdżania na sankach MAPA
- Tak wyglądają wnętrza legendarnego hotelu Cracovia. Niebawem powstanie tu nowe muzeum
- Horoskop miłosny na grudzień 2023. Zobacz, co cię czeka w nadchodzących tygodniach!
W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?
