O sprawie pisaliśmy tutaj:
Protesty w sprawie wycinania drzew rozpoczęły się już na samym początku inwestycji w 2023 roku. Cześć została wycięta, ale urzędnicy i prezydent Krakowa obiecali konsultować z mieszkańcami dalsze prace na radach budowy oraz spełniać ich postulaty, zmieniają projekt i plany dla przeprowadzenia nowej trasy tramwajowe do Mistrzejowic.
Protesty ucichły, ale jutro o 12 znów mieszkańcy wyjdą na ulicę z transparentami. Protest w miejscu wycinki na Lublańskiej planowany jest na godz. 12.
Mieszkańców nie przekonuje zapowiedź urzędników, że w tym miejscu posadzone zostaną nowe drzewa i będzie można zamontować ekrany akustyczne.
Z komunikatu urzędników: "W przypadku korekty na ulicy Lublańskiej, od ronda Polsadu do ronda Barei, po stronie zachodniej, nie ma takiej możliwości. Po konsultacjach z instytucjami odpowiedzialnymi za nadzór nad inwestycją, została podjęta decyzja, aby zrealizować go zgodnie z wydaną decyzją ZRID. Koszt prac w tym obszarze został oszacowany na 6 milionów złotych. Dodatkowo, miasto musiałoby pokryć koszty finansowania kredytu związane z przedłużeniem realizacji projektu, na poziomie około 10 milionów złotych miesięcznie. Biorąc pod uwagę czas potrzebny na wprowadzenie korekt w dokumentacji, ponownych uzgodnień i procedowanie samej decyzji, projektant oszacował czas pozyskania decyzji na około 6 miesięcy. Oznacza to wzrost kosztów realizacji projektu o 50–60 milionów złotych". Mieszkańcy mówią wprost, że z tego wynika, że dało się technicznie poprowadzić inwestycję inaczej, ale należało to przewidzieć wcześniej, zadbać o mieszkańców i drzewa, ale tego nie zrobiono. Według protestujących to kompromitacja nadzorców inwestycji.

Tramwaj do Mistrzejowic
Linia łącząca skrzyżowanie ulic Meissnera i Lema z pętlą w Mistrzejowicach powstanie w ramach IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Dzięki temu ok. 4,5-kilometrowemu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Tramwaje na tej trasie będą mogły kursować już w 2025 roku, z częstotliwością nawet 90 sekund.
Torowisko ma przebiegać od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Kazimierza Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. Na trasie przewidziano m.in. tunel wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu. W ramach inwestycji powstaną elementy infrastruktury umożliwiające w przyszłości budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Lema.
Budowa tramwaju do Mistrzejowic ma zakończyć się w 2025 roku.
Plastik w wodzie butelkowanej
