Jeden odcinek S7, a jakby dwie różne inwestycje
Budowa odcinka S7 Widoma-Kraków wygląda dość kuriozalnie. W Krakowie mamy pobudowane lub rosnące mosty, estakady, wiadukty, podpory i tym podobne konstrukcje, a wokół nich... pustynię i piach, składowiska maszyn i materiałów budowlanych. Prerię. Nie licząc ulic już od dekad istniejących, jak np. Kocmyrzowska, na której odbywa się ruch, choć nie bez utrudnień. Konstrukcje robią wrażenie, ale gołym okiem widać, że prędko w tej okolicy S7 nie pojedziemy. Podobnie jest na granicy Krakowa i tuż za nim. Tu również sporo konstrukcji, ale droga jakby już wytyczona, czekająca na asfalt, ale ciągle pozostaje pełną piachu szeroką ścieżką.
I nagle - bach! Bliżej Widomej mamy długie wstęgi czarnego asfaltu, na których już można by malować białe linie oddzielające pasy ruchu. Tutaj postęp prac szacuje się na 81 proc., a w odcinku krakowskim na zaledwie 44 proc. Skąd taka różnica? W Krakowie inwestycja jest bardziej wymagająca, ale też popełniono błędy przy jej projektowaniu i trzeba to zrobić jeszcze raz. Wskazywał na to sam wojewoda małopolski wręczając GDDKiA nową decyzję zrid na węzeł S7 Mistrzejowice, bo to on stanowi główny problem.
Węzeł Mistrzejowice
Pierwotny projekt dla węzła Mistrzejowice wzbudził dyskusję społeczną. Inwestor, którym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Kraków, zwrócił się wówczas do ekspertów z Politechniki Krakowskiej. Finalnie powstał zmodyfikowany projekt. Wymagał on przeprowadzenia niezbędnych procedur administracyjnych, których zwieńczeniem są wydawane właśnie decyzje. Mając na uwadze znaczenie węzła dla całej inwestycji, wojewoda Krzysztof Jan Klęczar nadał decyzjom rygor natychmiastowej wykonalności, który daje inwestorowi możliwość natychmiastowego przystąpienia do prac.
Mistrzejowice I w nowej odsłonie
Wschodnia część Krakowa przechodzi prawdziwą metamorfozę infrastrukturalną. Prace pozwolą na domknięcie Północnej Obwodnicy Krakowa. Połączone zostaną drogi S7 i S52. Punktem zbieżnym dla tych traktów będzie węzeł w Mistrzejowicach.
Dzięki wprowadzonym zmianom przeprojektowana została geometria węzła Mistrzejowice I. Zmodyfikowano przebieg wybranych łącznic, usprawniając potoki ruchu. Przyczyni się to do poprawy przepustowości drogi i większego komfortu jej użytkowników.
Zaktualizowano także analizę akustyczną, a w ślad za tym przeprojektowano część ekranów akustycznych tak, by poprawić warunki akustyczne dla okolicznych mieszkańców.
Wszystko miało być tak pięknie. W 2021 roku oddano 13-kilometrowy odcinek Widoma-Szczepanowice. W 2023 roku odcinek Moczydło - Miechów. Tylko 20 proc. brakuje do zakończenia budowy odcinka Szczepanowice-Miechów. Możliwe, że prace zakończą się jeszcze w wakacje lub jesienią. I brakować będzie odcinka Widoma-Kraków. Poczekamy na nią do roku 2025. Oby nie dłużej.
Rozbudowa Kocmyrzowskiej: ciąg dalszy prac przy sieci ciepłowniczej
Wykonawca rozbudowy ul. Kocmyrzowskiej na odcinku od węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej kontynuuje roboty związane z przebudową sieci ciepłowniczej.
Od 6 sierpnia (godz. 8.00), w związku z tym pracami, wprowadzone będą zmiany dla pieszych. Od tego dnia zamknięty będzie chodnik po północnej stronie ul. Kocmyrzowskiej, na odcinku objętym realizacją inwestycji. Dla pieszych utworzony będzie korytarz przy krawędzi jezdni. Dodatkowo, nad wykopem, w którym układana będzie docelowa sieć ciepłownicza, poprowadzone będą kładki, zapewniające dojście do posesji.
Taka organizacja ruchu dla pieszych będzie obowiązywać do 2 września.
Przypominamy, że na całym odcinku rozbudowywanej ul. Kocmyrzowskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km/h.
S7 odcinek Widoma-Kraków
Budowany odcinek drogi ekspresowej ma 18,3 km długości i połączy istniejące już węzły – Widoma i Kraków Nowa Huta. W ramach inwestycji powstaną cztery węzły (Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice, Kraków Grębałów). Zrealizowane zostaną obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe i technologiczne, mury oporowe, przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową. Przebudowane zostaną istniejące obiekty inżynierskie, sieć dróg (zjazdów, ulic), infrastruktura tramwajowa i kolejowa, sieć i urządzenia melioracyjne. Zbudowane lub przebudowane zostaną chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, oświetlenie uliczne oraz infrastruktura techniczna.
Promienie słoneczne mogą powodować nowotwór skóry. Jak się chronić?
