Budują trasę Podłęże-Piekiełko!

    Budują trasę Podłęże-Piekiełko!

    Edyta Zając

    Gazeta Krakowska

    Aktualizacja:

    Gazeta Krakowska

    Budują trasę Podłęże-Piekiełko!
    1/11
    przejdź do galerii

    ©Edyta Zając

    To prawdziwa sensacja! Wielka kolejowa inwestycja ruszyła po prawie stu latach oczekiwania. Mieszkańcy Sądecczyzny dojadą do Krakowa w niespełna godzinę, a z Limanowej w 40 minut!
    Mieszkańcy nie kryli wzruszenia. O tę inwestycję zabiegało kilka pokoleń. W Skrzydlnej (powiat limanowski) wbito pierwsza łopatę pod budowę trasy Piekiełko- Podłęże. - Bardzo się cieszymy, że wreszcie zapadła decyzja. Czekali na to mieszkańcy Nowego Sącza, Zakopanego i Limanowszczyzny. To rewolucja porównywalna z budową kolei przez cesarza Franciszka Józefa 130 lat temu! - emocjonuje się Czesław Szynalik z Mszany Dolnej.

    Po dziesięcioleciach oczekiwania rozpoczęto budowę szybkiej kolei Piekiełko-Podłęże. To oznacza, że niebawem z Krakowa do Limanowej dojedziemy w 40 minut, a do Nowego Sącza w niespełna godzinę. - To będzie niezwykle ważna arteria łącząca Kraków z Tatrami, która w dużej części przebiegać będzie przez teren naszej gminy - podkreślał Benedykt Węgrzyn, wójt gminy Dobra.

    - To dla nas historyczna szansa na rozwój gospodarczy. Jesteśmy przekonani, że to znacznie zmniejszy u nas bezrobocie - dodaje.

    Mieszkańcy regionu mówią, że już stracili nadzieję na budowę tej linii kolejowej. Nie kryją wzruszenia. - Nareszcie mamy upragnione okno na świat. To wspaniały prezent dla naszych dzieci mają szansę pracować w stolicy Małopolski - cieszy się Jan Palki z Dobrej.

    Piekiełko w rezerwie

    Tory okazały się sztuczne, robotnicy przebrani, a wzruszenie udawane. Prima aprilisowy żart miał przypomnieć o niespełnionych obietnicach.

    - Mamy nadzieję, że rozśmieszymy ministrów i wreszcie tę budowę podejmą - kwituje pomysłodawca happeningu Czesław Szynalik, pomysłodawca akcji Odkryj Beskid Wyspowy i miłośnik kolei.

    Do budowy szybkiej linii łączącej Kraków z Nowym Sączem przymierzano się od połowy XIX wieku. Najpierw Austriacy planowali budowę odcinka Podłęże - Piekiełko, skracającego drogę z Wiednia do Krakowa. - Jako pierwsi w Polsce planowali szybką kolej inżynierowie marszałka Piłsudskiego - opowiada Stanisław Kogut, senator PiS.

    Ale dopiero w ostatnim dziesięcioleciu projekt nabrał tempa. W 2007 roku zapewniano o miliardach z europejskiej puli, a w 2012 zlecono studium wykonalności tej inwestycji. Media obiegły entuzjastyczne informacje, że Piekiełko coraz bliżej. „Światło dla tego projektu jest nawet bardziej niż zielone. Jest superzielone!”- przekonywał wówczas Kogut. Po czterech latach przygasło, a priorytetowa dotąd inwestycja ma nikłe szanse na rządowe wsparcie.

    - Polskie Linie Kolejowe realizują projekty, które znajdują się w Krajowym Programie Kolejowym, ustalanym przez ministerstwo - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. Problem w tym, że w programie do 2023 r. Podłęże - Piekiełko widnieje na 20 miejscu ale dopiero na liście rezerwowej. - Projekt, zakłada budowę ponad 58 km nowych linii kolejowych na trasie Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark i Mszana Dolna oraz modernizację linii Chabówka - Nowy Sącz - dodaje rzecznik. Szacunkowy koszt to blisko 9 mld zł.

    Ministerstwo nie gasi nadziei, lista będzie jeszcze zweryfikowana. - Obecnie resort prowadzi analizy poszczególnych pozycji inwestycyjnych w obszarze infrastruktury kolejowej. Przewiduje się, że proces aktualizacji zostanie sfinalizowany w drugiej połowie bieżącego roku - mówi nam Elżbieta Kisil, rzeczniczka ministerstwa.

    Senator Kogut jest przekonany, że rząd Prawa i Sprawiedliwości przywróci tej inwestycji priorytetowe miejsce na liście. - Będę o to z posłami z regionu gorąco zabiegał, planujemy też spotkanie z ministrem - mówi.

    W kolejne zapewnienia nie wszyscy dają wiarę. „Zanim ta trasa ruszy, to my już będziemy podróżować latającymi pojazdami jak w gwiezdnych wojnach” - komentują internauci.

    Czytaj treści premium w Gazecie Krakowskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (3)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tunel pod justem już byl teraz piekiełko

    rysio (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5

    Prosze dajcie juz spokoj z ta fantastyka .Lotnisko w Starym Saczu tez juz bylo!Juz nie mozna czytac tych obietnic przestancie pisac bzdury bo tu nic nigdy nie powstanie ,zawsze w Polsce znajdzie...rozwiń całość

    Prosze dajcie juz spokoj z ta fantastyka .Lotnisko w Starym Saczu tez juz bylo!Juz nie mozna czytac tych obietnic przestancie pisac bzdury bo tu nic nigdy nie powstanie ,zawsze w Polsce znajdzie sie cos co jest bardziej wazne do wybudowania jak droga do Polski "C" bo to nawet nie jest juz Polska "B"!!!

    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    żartownisie

    semafor (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4

    To smutne, że na prima aprylisowe żarty są wybierane tematy, które stanowią potwierdzenie, że Małopolska jest olewana w Warszawie, niezależnie kto rządzi.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    prima aprilis ?

    podejrzliwy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Ciekawe czy to prawda czy żart na 1 kwietnia :)

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Polecamy

    Pół roku za pół ceny! Świąteczna promocja prenumeraty cyfrowej Gazety Krakowskiej

    Pół roku za pół ceny! Świąteczna promocja prenumeraty cyfrowej Gazety Krakowskiej

    Szukamy maluchów na okładkę

    Szukamy maluchów na okładkę "Gazety Krakowskiej" [GŁOSOWANIE ZAKOŃCZONE]

    SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych!

    SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych!

    Od królowej przedmieścia do globalnego koncernu

    Od królowej przedmieścia do globalnego koncernu