Trasy do narciarstwa biegowego to w Zakopanem temat trudny. Bo jest to infrastruktura konieczna, by miasto pod Giewontem mogło walczyć o organizację Mistrzostw Świata w narciarstwie klasycznym. By móc zorganizować takie zawody Międzynarodowa Federacja Narciarska wymaga tras biegowych o długości min. 5 km o odpowiednim stopniu trudności.
Na terenie Centralnego Ośrodka Sportu są obecnie nowoczesne trasy biegowe – oświetlone i wyposażone w system sztucznego śnieżenia. Tyle, że za krótkie. Liczą 3,75 km – za mało, by organizować tam międzynarodowe zawody.
Już trzy lata temu COS przygotował plan wydłużenia tras – by osiągnąć wymaganą pętlę o długości 5 km. Powstała koncepcja, by połączyć parking średniej skoczni z parkingiem pod Wielką Krokwią. Żeby to zrobić, COS musi wybudować wiadukt nad drogą dojazdową do kompleksu średnich skoczni. Most ma być dedykowany dla biegaczy narciarskich. Dzięki temu z tras u podnóża średnich skoczni narciarze będą mogli bezpiecznie przebiec na teren wokół Wielkiej Krokwi, okrążyć ją i wrócić na już istniejące trasy biegowe.
W 2021 roku dyrekcja COS w Zakopanem informowała, że pomysł został uzgodniony już z Ministerstwem Sportu i Turystyki. - Jest wstępna aprobata. Jeśli chodzi o finanse, przed pandemią szacowaliśmy budowę tego mostu na ok. 8 mln zł. Teraz jednak ceny materiałów budowlanych mocno poszły w górę. Dlatego zakładamy, że koszt może wynieść ok. 10 mln zł. Finansowanie w 99 proc. będzie pochodziło z budżetu ministerstwo sportu – mówił wówczas Sebastian Danikiewicz dyrektor COS w Zakopanem.
Najpierw COS chciał zbudować kryty tor lodowy (ten już powstaje), a potem zabrać się za budowę mostu. Teraz jednak okazuje się, że COS nie dostał dofinansowania na to zadanie. Wniosek COS został odrzucony – wynika z opublikowanego przez Ministerstwo Sportu i Turystki protokołu oceny wniosków o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej z 12 grudnia 2023 roku. Ośrodek pod Giewontem nie dostał także dofinansowania na budowę nowej hali wielofunkcyjnej, na przebudowę stadionu lekkoatletycznego i boiska piłkarskiego.
Jak informuje Ireneusz Raś, wiceminister sportu i turystyki, wniosek COS był poprawny. Nie uzyskał dofinansowania z uwagi na fakt, że zabrakło środków. Resort musiał bowiem zwiększyć środki finansowe na dokończenie budowy dachu na torze lodowym do łyżwiarstwa szybkiego w Zakopanem. Wiceminister zapewnia, że rozbudowana tras biegowych w Zakopanem zostanie dofinansowania w następnym rozdaniu. I dodaje, że wniosek COS opiewał na 16 mln zł. To kwota na budowę mostu, ale także przebudowę stadionu i boiska.
W ostatnich tygodniach resort sportu odrzucił także inne wnioski o dofinansowanie inwestycji na terenie Zakopanego. Akceptacji nie uzyskał wniosek Tatrzańskiego Parku Narodowego o ok. 30 mln zł na budowę stacji narciarskiej na Nosalu. Tutaj odmowa podyktowana była brakami formalnymi we wniosku. TPN na dzień składania wniosku nie dysponował prawem do wszystkich działek, na których planowana jest inwestycja. Resort odrzucił również wniosek miasta Zakopane o dofinansowanie remontu stadionu miejskiego przy ul. Orkana.
Mnóstwo wypadków na stokach narciarskich, interwencje w Tatr...
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
