Grupa Cyber SIGHT, składająca się z siedmiu młodych pasjonatów technologii, postanowiła podjąć wyzwanie edukowania społeczeństwa na temat zagrożeń w sieci oraz sposobów na ochronę swojej prywatności. Ich działania pokazują, że nauka o bezpieczeństwie w Internecie nie musi być nudna i opierać się na suchych wykładach – może angażować, prowokować do myślenia i zmieniać nawyki.
CyberMUN 2025 (Model United Nations)- anglojęzyczna konferencja symulująca obrady ONZ
Podczas tego wydarzenia uczestnicy wcielają się w delegatów różnych krajów i wspólnie debatują na wcześniej wybrany geopolityczny temat. CyberMUN odbędzie się 12 kwietnia (sobota) br. w Instytucie Telekomunikacyjnym AGH. Aplikować można przez platformę MUN:
https://mymun.com/conferences/cybermun-2025
- Jest to świetna okazja do rozwijania swoich umiejętności negocjacyjnych i publicznego wypowiadania się. Dodatkowo CyberMUN jest skierowany zarówno do osób z wcześniejszym doświadczeniem, jak i początkujących, więc jeśli jeszcze nigdy tego nie robiłeś/aś, to jest twój moment! Członkowie projektu Cyber SIGHT zapraszają osoby w wieku 14-25 lat - podkreślają organizatorzy.
Edukacja przez debatę – angażująca formuła dla uczniów
Cyber SIGHT postawiło na interaktywną formę nauki, organizując serię debat dla uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych. Zamiast tradycyjnych wykładów, które często kończą się biernym słuchaniem, młodzież miała okazję uczestniczyć w mini-debatach na istotne tematy związane z cyfrowym światem.
Dyskusje dotyczyły m.in. sztucznej inteligencji, prywatności w Internecie, plików cookies, a także wpływu mediów społecznościowych na politykę i gospodarkę. Tezy były prowokacyjne, np.: „AI to złodziej ludzkości”, „Google to najlepsza przeglądarka” czy „Gotówka cyfrowa ma znaczną przewagę nad gotówką fizyczną”. Uczniowie podzieleni na dwie grupy – propozycję i opozycję – musieli argumentować swoje stanowiska, a publiczność decydowała o wygranej. Dzięki temu każdy mógł wypracować własne poglądy na temat technologii i jej wpływu na życie codzienne.
Social media a dopamina – jak uzależnienie wpływa na mózg?
Kolejnym ważnym elementem działań Cyber SIGHT były wykłady o dopaminie i jej roli w uzależniającej mechanice social mediów. Uczestnicy dowiedzieli się, jak media społecznościowe manipulują naszymi reakcjami, wpływając na produktywność, motywację i koncentrację. W trakcie spotkań przedstawiono również praktyczne metody na ograniczenie czasu spędzanego przed ekranem oraz stabilizację poziomu dopaminy w mózgu, co może pomóc w walce z cyfrowym uzależnieniem.
Społeczna sonda – jakie podejście do mediów mają młodzi?
Aby lepiej zrozumieć postawy wobec cyfrowego świata, Cyber SIGHT przeprowadziło sondę społeczną, w której uczestnicy dzielili się swoimi nawykami oraz strategiami na zachowanie cyfrowej równowagi. Wyniki pokazały, że wielu młodych ludzi ma świadomość zagrożeń, ale nie zawsze wie, jak się przed nimi chronić.
Projekt Cyber SIGHT nie kończy się na edukacji młodzieży. W najbliższym czasie planowane jest szkolenie dla seniorów, które ma pomóc im w obsłudze stron internetowych pozwalających na załatwianie spraw urzędowych online. To kolejny krok w kierunku budowania świadomego i cyfrowo bezpiecznego społeczeństwa.
Dlaczego to ważne?
Cyber SIGHT powstało z potrzeby podnoszenia świadomości o cyberzagrożeniach i ochronie prywatności w sieci. W dobie, gdy dane osobowe są walutą dla wielkich korporacji i rządów, edukacja w tym zakresie staje się niezbędna. Grupa podkreśla, że brak rzeczy do ukrycia nie oznacza braku prawa do prywatności. Dlatego ich misją jest pokazywanie alternatywnych, mniej inwigilujących sposobów korzystania z Internetu oraz uświadamianie psychologicznych skutków nadmiernego używania mediów społecznościowych.
Projekt realizowany jest w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii, a jego dotychczasowe działania zgromadziły już 300 uczestników. Cyber SIGHT to przykład tego, jak młodzież może aktywnie działać na rzecz społeczeństwa, kształtując przyszłe pokolenia cyfrowo świadomych użytkowników Internetu.
