Czas na grilla. Poznaj zasady zdrowego grillowania [PORADNIK]

madZaktualizowano 
pixabay.com
Grill uważany jest za jeden z naszych narodowych sportów. Osoby, które dobrze się odżywiają nie muszą rezygnować z dań grillowanych. Potrawy przyrządzone na ruszcie mogą być zarówno smaczne jak i zdrowe. Musimy jednak pamiętać o kilku zasadach.

Przygotuj sprzęt
Zdrowe potrawy prostu z rusztu to nie tylko produkty, z których je przygotujemy, ale również właściwie przygotowany sprzęt i odpowiednia obróbka termiczna. Akcesoria, których używamy powinny być dokładnie wymyte ze zwęglonych resztek. Do grilla używajmy tylko brykietu drzewnego, a nie jego odpowiedników, których opary wydzielane podczas spalania mogą być szkodliwe.
Ruszt powinien być ustawiony nad rozżarzonym węglem a nie nad płomieniem. Dobrze jest kłaść jedzenie na jednorazowych tackach,
a nie bezpośrednio nad żarem. Powszechnym błędem jest również zbyt długie pieczenie. Potrawy często są wyschnięte i ze zwęgloną skórką, a spalenizna nie jest zdrowa dla naszego organizmu.

Grill to nie tylko kiełbasa i karkówka
Wieprzowina to najbardziej popularne mięso w Polsce. Nic dziwnego, że tak chętnie przygotowujemy ją również na grillu, skoro przeciętny Polak zjada jej rocznie ok 40 kg. Jest tania, dostępna pod różnymi postaciami i dość tłusta, dzięki czemu wspaniale skwierczy na ruszcie. Osoby dbające o zdrową sylwetkę powinny wybierać drób, ryby, owoce morza oraz warzywa. Prócz tego, że są zdecydowanie mniej kaloryczne i zdrowsze dla naszego organizmu to również wymagają zdecydowanie krótszej obróbki termicznej.

Smaczne odpowiedniki ketchupu i majonezu
Gotowe sosy często pełne są cukru, soli i konserwantów. Warto poświęcić kilka minut
na przygotowanie własnego sosu pomidorowego na bazie świeżych pomidorów lub passaty z dodatkiem ziół, szczypty soli i pieprzu. Zamiast majonezu proponujemy sos
na bazie chudego jogurtu, najlepiej greckiego z dodatkiem czosnku i kopru. Jeśli dodatkowo zetrzemy do niego świeżego ogórka i posiekamy miętę otrzymamy popularny również w Polsce grecki sos Tzatziki.

Jeśli jednak zgrzeszysz...
Jeśli zazwyczaj odżywiamy zdrowo i trudno nam oprzeć się tradycyjnym, pachnącym
i smacznym, choć niekoniecznie zdrowym potrawom przygotowanym na grillu to nie koniec świata. Przecież nawet zawodowi sportowcy i trenerzy personalni od czasu
do czasu pozwalają sobie na takie posiłki.
- Jeśli w weekend lubimy sobie pofolgować to w tygodniu warto przyłożyć szczególną uwagę do tego co jemy Przestrzeganie dobrze zbilansowanej diety o odpowiednio dobranej kaloryczności w dni powszednie pozwoli nam zniwelować skutki weekendowych grzeszków, o ile tylko nie będziemy ulegać pokusom zbyt często. To ważne, ponieważ podczas spotkania przy grillu możemy zdecydowanie przekroczyć rekomendowaną kaloryczność pojedynczego posiłku, a w skrajnych przypadkach – przekroczyć nawet całodzienne zapotrzebowanie energetyczne. Jeśli jednak w tygodniu przestrzegamy diety to umiarkowane weekendowe grillowanie nie powinno negatywnie odbić się na naszej sylwetce – mówi Paulina Jabłonka, specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Maczfit.

Źródło: Dzień Dobry TVN

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

k
kornelinna

Mamy grill gazowy, często grillujemy, steki, szaszłyki, ziemniaki, warzywa, dodatek do mięska to tez smaczne, chrupkie ogórki krakus z chilli np. świeża sałata, sałatki ziemniaczane, bagietki czosnkowe także z grilla.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3