Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czas na kolejową rewolucję w Krakowie. Jest kluczowa zgoda

Piotr Tymczak
Wiadukt nad ulicą Grzegórzecką ma zostać częściowo rozebrany a następnie odtworzony.
Wiadukt nad ulicą Grzegórzecką ma zostać częściowo rozebrany a następnie odtworzony. Anna Kaczmarz
Wiadukt przy Hali Targowej zostanie rozszerzony. Konserwator zapewnia, że obiekt nie ucierpi i zostanie idealnie odtworzony - czytamy w "Dzienniku Polskim". Konserwator wojewódzki Jan Janczykowski wydał zgodę na prace rozbiórkowe części wiaduktu kolejowego w sąsiedztwie Hali Targowej, jednego z najstarszych mostów krakowskich. Prace mają być wykonane w ramach poszerzenia o dodatkową parę torów trasy kolejowej między Dworcem Głównym a Płaszowem i Bieżanowem. To ma służyć rozwojowi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA).

Dla potrzeb nowych torów przebudowany ma być też wiadukt kolejowy przy ul. Miodowej, z wąskim tunelem dla samochodów. Tam tory zostaną dobudowane z boku. Zalecenie konserwatora jest takie, aby w jak najmniejszym stopniu zasłaniały wiadukt. 

Wizualizacja wiaduktu przy tunelu u wylotu Miodowej
Wizualizacja wiaduktu przy tunelu na krańcu ulicy Miodowej

Nie ma natomiast problemu z wiaduktem kolejowym nad ul. Lubicz, wybudowanym w latach 1896-1898, a zaprojektowanym przez słynnego architekta Teodora Talowskiego. Ten most kolejowy jest wystarczająco szeroki, aby zmieściła się na nim dodatkowa para torów. 

Dobudowa nowych torów w centrum ma być realizowana w ramach modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. 

Wartość całej inwestycji oszacowano na ok. 1,7 mld zł. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe będzie wnioskować o jej dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Realizacja przedsięwzięcia planowana jest w latach 2016-2020. Prace mają zająć ok. trzech lat. 

Nowe tory, na odcinku około 800 metrów (od ul. Kopernika do ul. Miodowej), zostaną poprowadzone na estakadzie, to oznacza, że obecny nasyp będzie zlikwidowany. Tuż za wiaduktem nad ul. Grzegórzecką, na wysokości Hali Targowej, powstanie nowy przystanek „Kraków Grzegórzki”. 

Na razie trudno ocenić, kiedy może się rozpocząć budowa. Potrzebne jest skompletowanie wszystkich dokumentów i pozyskanie unijnego dofinansowania. Obecnie PKP PLK ma decyzję środowiskową dla inwestycji. Do końca października tego roku planowane jest zakończenie prac nad projektami budowlanymi oraz złożenie wniosku o wydanie decyzji lokalizacyjnej dla przedsięwzięcia. 

Dodatkowa para torów w centrum ma wpłynąć na znaczną poprawę transportu zbiorowego w Krakowie. 

- To niezbędna inwestycja z punktu widzenia rozwoju i uruchomienia kolejnych linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej - podkreśla Dorota Szalacha z PKP PLK. 

Wizualizacja estakady wzdłuż ulicy Blich
Wizualizacja estakady przy ulicy Blich
 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska