https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Czas na kolejową rewolucję w Krakowie. Jest kluczowa zgoda

Piotr Tymczak
Wiadukt nad ulicą Grzegórzecką ma zostać częściowo rozebrany a następnie odtworzony.
Wiadukt nad ulicą Grzegórzecką ma zostać częściowo rozebrany a następnie odtworzony. Anna Kaczmarz
Wiadukt przy Hali Targowej zostanie rozszerzony. Konserwator zapewnia, że obiekt nie ucierpi i zostanie idealnie odtworzony - czytamy w "Dzienniku Polskim". Konserwator wojewódzki Jan Janczykowski wydał zgodę na prace rozbiórkowe części wiaduktu kolejowego w sąsiedztwie Hali Targowej, jednego z najstarszych mostów krakowskich. Prace mają być wykonane w ramach poszerzenia o dodatkową parę torów trasy kolejowej między Dworcem Głównym a Płaszowem i Bieżanowem. To ma służyć rozwojowi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA).

Dla potrzeb nowych torów przebudowany ma być też wiadukt kolejowy przy ul. Miodowej, z wąskim tunelem dla samochodów. Tam tory zostaną dobudowane z boku. Zalecenie konserwatora jest takie, aby w jak najmniejszym stopniu zasłaniały wiadukt. 

Wizualizacja wiaduktu przy tunelu u wylotu Miodowej
Wizualizacja wiaduktu przy tunelu na krańcu ulicy Miodowej

Nie ma natomiast problemu z wiaduktem kolejowym nad ul. Lubicz, wybudowanym w latach 1896-1898, a zaprojektowanym przez słynnego architekta Teodora Talowskiego. Ten most kolejowy jest wystarczająco szeroki, aby zmieściła się na nim dodatkowa para torów. 

Dobudowa nowych torów w centrum ma być realizowana w ramach modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. 

Wartość całej inwestycji oszacowano na ok. 1,7 mld zł. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe będzie wnioskować o jej dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Realizacja przedsięwzięcia planowana jest w latach 2016-2020. Prace mają zająć ok. trzech lat. 

Nowe tory, na odcinku około 800 metrów (od ul. Kopernika do ul. Miodowej), zostaną poprowadzone na estakadzie, to oznacza, że obecny nasyp będzie zlikwidowany. Tuż za wiaduktem nad ul. Grzegórzecką, na wysokości Hali Targowej, powstanie nowy przystanek „Kraków Grzegórzki”. 

Na razie trudno ocenić, kiedy może się rozpocząć budowa. Potrzebne jest skompletowanie wszystkich dokumentów i pozyskanie unijnego dofinansowania. Obecnie PKP PLK ma decyzję środowiskową dla inwestycji. Do końca października tego roku planowane jest zakończenie prac nad projektami budowlanymi oraz złożenie wniosku o wydanie decyzji lokalizacyjnej dla przedsięwzięcia. 

Dodatkowa para torów w centrum ma wpłynąć na znaczną poprawę transportu zbiorowego w Krakowie. 

- To niezbędna inwestycja z punktu widzenia rozwoju i uruchomienia kolejnych linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej - podkreśla Dorota Szalacha z PKP PLK. 

Wizualizacja estakady wzdłuż ulicy Blich
Wizualizacja estakady przy ulicy Blich
 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
KRAKUS
Puste wagony do Wieliczki? Od razu widać, że pociąg SKA widziałeś co najwyżej na zdjęciach. W godzinach szczytu panuje tam ścisk. To świetna alternatywa dla mieszkańców Wieliczki czy płd-wsch dzielnic Krakowa na dotarcie do ścisłego centrum w ekspresowym tempie (15-20 min)! Bez korków, nerwów i generowania smogu! 
A
AS
Każdego dnia widzę jak puste, zaznaczam całkiem puste wagony przemykają mi przed oknem, jaki cel jest tej inwestycji???Tylko jeden!!!!! Wydać kasę na coś co nikomu nie jest potrzebne a tylko będzie przez wiele miesięcy uprzykrzało życie wszystkim mieszkańcom. Naprawdę nie ma potrzebniejszych inwestycji w Krakowie??? Może jeszcze jakieś zabytki przebudujemy, może Mariacki albo Wawel w betonowy blok zamienimy, będzie lepiej? Wstrętna piramida zamiast zabytkowej fontanny na Rynku Gł., zegar elektroniczny  na KOŚCIELE  MARIACKIM, to jakieś jaja normalnie są a nie  inwestycje niezbędne. Czy nikt tego nie może powstrzymać ??
Z
Zatroskany Karkus
Gratulacje Panie konserwatorze ciekawe ile Panu dali za tą decyzję na Lewo:( Pewnie nie malą kasę .Dziwie się że jeszczę nie ma zaskarżenia tej decyzji i zgłoszenia do prokuratury o zniszczeniu cennego zabytku Błagam aby ktoś takie donieśenie złożył. Chce tu podkreślić że zniszczen nie da się naprawić a odbudowa to sztuczna proteza. Pytanie dlaczego nie można zachować tej starej części ? a dobudować tej nowej? w czym problem ? chby tylko w tym że trzeba by wydać kase na konserwacje i pozostawienie nieużytku który moiżna by jakoś wkorzystać wizualnię :( Smutne to wsztsko :(
G
Grubomieszczanin Krakowski
Moi znajomi (z czasów jak jeszcze mieszkałem na Św.Krzyża) z Blichu niczego takiego nie potwierdzają o-O
k
kgyu
a kiedy likwidacja nasypu i wybudowanie estakad...
G
Grzechu
"obiekt nie ucierpi i zostanie idealnie odtworzony", a może go jednak tak oczyścić trochę, czy coś...
t
tym
nareszcie

Warszawa - WKD, Trójmiasto -  SKM a w Krakowie busy, żeby smog miał się jak najlepiej tego chcą krakusy
G
Grubomieszczanin Krakowski
Jeżeli rozbiorą i zbudują na nowo w podwójnej szerokości to już przestanie być zabytkiem... W pierwotnych planach dodatkowe tory miały biec po lekkich konstrukcjach prawie nie zasłaniających tego wiaduktu (dawnego mostu), z minimalną ilością podpór ingerujących w jego konstrukcję. Co się zmieniło w koncepcji, że zgoda na wyburzenie została udzielona?! Wizualizacja estakady wzdłuż Blichu z nasypem za estakadą to majstersztyk głupoty, przecież na estakadzie znajdą się wszystkie 4 toru, więc nasyp zniknie. A cięzkie betonowe konstrukcje "niezasłaniające" zabytkowego wiaduktu nad Miodową to też szczyt inżynieryjnej sztuki... Mam nadzieję, że w rzeczywistości będą o metr cieńsze i wiadukt będzie widoczny w całości. 
k
kujon
jak mozna tak zbeszczescic ulice Blich !. Za takie cos powinni wieszac dla przykladu.
C
Cynik
Festiwal wyprzedaży na gwałt mieszkań w nowo wyremontowanych kamienicach przy Blich rozpoczyna się.......... TERAZ!!!!! :D
A
AS
Każdego dnia widzę jak puste, zaznaczam całkiem puste wagony przemykają mi przed oknem, jaki cel jest tej inwestycji???Tylko jeden!!!!! Wydać kasę na coś co nikomu nie jest potrzebne a tylko będzie przez wiele miesięcy uprzykrzało życie wszystkim mieszkańcom. Naprawdę nie ma potrzebniejszych inwestycji w Krakowie??? Może jeszcze jakieś zabytki przebudujemy, może Mariacki albo Wawel w betonowy blok zamienimy, będzie lepiej? Wstrętna piramida zamiast zabytkowej fontanny na Rynku Gł., zegar elektroniczny  na KOŚCIELE  MARIACKIM, to jakieś jaja normalnie są a nie  inwestycje niezbędne. Czy nikt tego nie może powstrzymać ??
ś
św.NH
Płatny łajdaku, takie coś robia idioci którzy za nic maja mieszkańców Krakowa. Taka kasa na przewożenie pustymi wagmai powietrza do Wieliczki.
b
b.skawinianin
Taaak, Bedzie szybka kolej aglomeracyjna np. do Skawiny i ani metra dalej!
G
Grubomieszczanin Krakowski
1. Jakie puste wagony (bo chyba to chciała/eś napisać: "pustymi wagmai") do Wieliczki?! :-O

1a. Do Wieliczki nie jeżdżą składy wagonowe, tylko EZT i to nowoczesne;

1b. Nie wożą powietrza tylko b.dużo pasażerów, busiarnia już odczuła spadek ilości klientów;

2. Wieliczka - Gł. - Lotnisko to pierwsza trasa SKA obsługiwana przez KMłp, będą inne - po tych dobudowywanych torach do Bochni (docelowo do Tarnowa) i, po skończeniu właśnie rozpoczętej budowy łącznicy Zabłocie-Krzemionki, do Skawiny - Oświęcimia/Kalawarii;

3. Właśnie nie idioci, a perspektywicznie (wreszcie) myśłący, którzy dobro mieszkańców Krakowa (w tym wypadku komunikacjyne) stawiają na pierwszym miejscu, a nie mają za nic. Pociągi na estakadzie, dzięki nowoczesnym technologiom budowy torowisk będą cichsze niż obecnie jeżdżące po starym torowisku na nasypie. Owszem będzie ich więcej, ale będą nowocześniejsze. Aut też jest więcej, i także tych np po Blichu jeżdżących i jakoś nikt nie protestuje, więć @św.NH nie siej defektyzmu ;-P
p
pantuniestałpanie
cyt."Taniec świń na wiaduktach i demolka . Kraków tonie w ohydnym betonie"

 

Przeprowadź się do szałasu z wikliny, a swoją betonową chałupę wysadź w powietrze - będzie więcej zieleni w mieście.

 

 
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska