Dla potrzeb nowych torów przebudowany ma być też wiadukt kolejowy przy ul. Miodowej, z wąskim tunelem dla samochodów. Tam tory zostaną dobudowane z boku. Zalecenie konserwatora jest takie, aby w jak najmniejszym stopniu zasłaniały wiadukt.
Wizualizacja wiaduktu przy tunelu na krańcu ulicy Miodowej
Nie ma natomiast problemu z wiaduktem kolejowym nad ul. Lubicz, wybudowanym w latach 1896-1898, a zaprojektowanym przez słynnego architekta Teodora Talowskiego. Ten most kolejowy jest wystarczająco szeroki, aby zmieściła się na nim dodatkowa para torów.
Dobudowa nowych torów w centrum ma być realizowana w ramach modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice.
Wartość całej inwestycji oszacowano na ok. 1,7 mld zł. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe będzie wnioskować o jej dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Realizacja przedsięwzięcia planowana jest w latach 2016-2020. Prace mają zająć ok. trzech lat.
Nowe tory, na odcinku około 800 metrów (od ul. Kopernika do ul. Miodowej), zostaną poprowadzone na estakadzie, to oznacza, że obecny nasyp będzie zlikwidowany. Tuż za wiaduktem nad ul. Grzegórzecką, na wysokości Hali Targowej, powstanie nowy przystanek „Kraków Grzegórzki”.
Na razie trudno ocenić, kiedy może się rozpocząć budowa. Potrzebne jest skompletowanie wszystkich dokumentów i pozyskanie unijnego dofinansowania. Obecnie PKP PLK ma decyzję środowiskową dla inwestycji. Do końca października tego roku planowane jest zakończenie prac nad projektami budowlanymi oraz złożenie wniosku o wydanie decyzji lokalizacyjnej dla przedsięwzięcia.
Dodatkowa para torów w centrum ma wpłynąć na znaczną poprawę transportu zbiorowego w Krakowie.
- To niezbędna inwestycja z punktu widzenia rozwoju i uruchomienia kolejnych linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej - podkreśla Dorota Szalacha z PKP PLK.
Wizualizacja estakady przy ulicy Blich
Więcej o inwestycji w "Dzienniku Polskim"
Źródło: Dziennik Polski
