Czy Olkusz doczeka się obwodnicy? Kiedy ta droga może powstać?
Duża część kierowców z Olkusza i okolic chciałaby budowy obwodnicy Olkusza. W ostatnich latach wiele miejscowości wzbogaciło się o drogi, które pozwoliły wyprowadzić ruch poza obszar zabudowany. W samym powiecie olkuskim obwodnice powstały w Wolbromiu i Bolesławiu (ta druga nadal pozostaje zamknięta z uwagi na szkody górnicze). Do budowy przystąpiło także Bukowno.
Jeżeli chodzi o Srebrne Miasto to sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Przez środek Olkusza przebiega bowiem droga krajowa numer 94, która w najbliższym czasie przejdzie przebudowę. Przedsięwzięcie będzie kosztowało aż 217,5 miliona złotych.
Grunty pod północną obwodnice Olkusza są już zarezerwowane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego od wielu lat. Od strony Krakowa droga zaczynałaby się przed Sienicznem. Dalej przebiegałaby przez Olewin, osiedle Skalskie, Sikorkę i osiedle Pomorzany. Na końcu łączyłaby się z DK 94 na wysokości cmentarza.

Warto jednak zaznaczyć, że nigdy nie zabezpieczono środków na budowę takiej drogi. Nigdy nie ogłoszono także przetargu na wykonanie niezbędnej do rozpoczęcia prac budowlanych dokumentacji. Inwestycja nie znalazła się także w „Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030”.
Czy jest zatem szansa na realizację wyczekiwanej przez wielu mieszkańców inwestycji? W ostatnim czasie poseł Łukasz Kmita zwrócił się z interpelacją do Ministra Infrastruktury o podjęcie działań zmierzających do powstania północnej obwodnicy Olkusza.
- Wiadomą kwestią jest, że od podjęcia decyzji o finansowaniu tego zadania do finalnego zakończenia budowy mija nawet dziesięć lat. Jest to związane między innymi z przygotowaniem szeregu dokumentów środowiskowych, planów i projektów. Zaniechanie więc obecnej przebudowy DK94 w Olkuszu – jak sugerują niektórzy samorządowcy – byłoby niezwykle szkodliwe. Ale już na tym etapie niezbędnym jest podjęcie decyzji o rozpoczęciu prac przygotowawczych i planistycznych dotyczących budowy w okolicach roku 2030 północnej obwodnicy Olkusza – podkreślił Poseł na Sejm RP Łukasz Kmita.
W swoim piśmie parlamentarzysta zaznaczył, że pięć lat przygotowań powinno dać gwarancję pozyskania wszystkich niezbędnych dokumentów. Zdaniem Łukasza Kmity obwodnica powinna być dwujezdniową drogą o parametrach drogi ekspresowej.

W interpelacji poseł zapytał Ministra Infrastruktury o to, czy rząd rozpocznie działania zmierzające do budowy północnej obwodnicy Olkusza w ciągu DK94 a także o koszty takiej inwestycji i możliwość umieszczenia przedsięwzięcia w przygotowanym przez GDDKiA planie budowy obwodnic. Na razie pismo pozostaje bez odpowiedzi. O przebiegu sprawy będziemy informowali na bieżąco.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Tłumy na Pustyni Błędowskiej. Rowerzyści, pikniki na kocykach. Relaks na 102!
- Zamiana kładki na przejście podziemne przy stacji w Olkuszu będzie niewypałem?
- Po pijaku zaczepiał klientów sklepu. Miał pecha, bo trafił na policjantkę
- Bogumił Sobczyk ponownie wybrany na Starostę Powiatu Olkuskiego
- Nożownik z Wolbromia z zarzutem usiłowania zabójstwa. Został tymczasowo aresztowany
- Tłumy na starcie Olkuskiego Rodzinnego Rajdu Rowerowego 2024
