Dziesięciu kompozytorów zostało nominowanych do nagrody za najlepszą Ścieżkę Dźwiękową Roku

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
13. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie rozpocznie się 26 maja i potrwa do 1 czerwca 2020 roku.
13. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie rozpocznie się 26 maja i potrwa do 1 czerwca 2020 roku. Anna Kaczmarz/Dziennik Polski/Polskapresse
Organizatorzy Krakowskiego Festiwalu Muzyki Filmowej ogłosili nominacje do nagrody za Najlepszą Ścieżkę Dźwiękową Roku. Zostanie ona przyznana podczas koncertu „Scoring4Polish Directors”, odbywającego się w ramach tegorocznej edycji imprezy w dniu 27 maja w ICE Kraków.

Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku to najmłodsze z wyróżnień przyznawanych na krakowskim Festiwalu Muzyki Filmowej. Jego organizatorzy wyselekcjonowali dziesięć tytułów spośród kilkudziesięciu soundtracków powstałych w 2019 roku, z których grono dziennikarzy, krytyków i blogerów związanych z branżą filmową i muzyczną wyłoni najlepszą propozycję.

- Nie ulega wątpliwości, że ubiegły rok w muzyce filmowej i serialowej był niezwykle różnorodny. Poczynając od klasycznych interpretacji symfonicznych, przez wykorzystanie muzyki etnicznej, wpływów jazzowych, aż po soundtracki mieszające wszystkie style. Towarzyszyła nam muzyka elektroniczna, nowe ciekawe instrumentarium, interesujące dźwiękowe tekstury i ambientowe pejzaże. Sporo propozycji miało także ciekawy minimalistyczny wymiar – mówi dyrektor artystyczny festiwalu, Robert Piaskowski.

W tym roku nominacje zdobyli: Daniel Bloom – „Słodki koniec dnia”, Antoni Komasa-Łazarkiewicz – „Obywatel Jones”, Leszek Możdżer – „Ikar. Historia Mietka Kosza”, Łukasz Pieprzyk –„Legiony”, Jan Sanejko – „Interior”, Marcin Stańczyk – „Ciemno, prawie noc”, Łukasz Targosz – „Wataha”, Michał Woźniak – „Pan T.”, Hubert Zemler – „Eastern” i Maciej Zieliński – „Sługi wojny”.

- Wśród finalistów znajdziemy zarówno doświadczonych kompozytorów mających na swoim koncie liczne realizacje, jak i młodych, niedawno debiutujących twórców. Kryterium wyboru finalistów była przede wszystkim oryginalność zastosowanych rozwiązań, jak i sposób opowiadania historii w filmie poprzez muzykę – tłumaczy Robert Piaskowski.

Wyboru Polskiej Ścieżki Dźwiękowej Roku dokona gremium 50 dziennikarzy, krytyków oraz blogerów, które oceni muzykę do każdego z dziesięciu filmów i seriali wytypowanych przez zespół programowy festiwalu.

Oficjalne wręczenie nagrody odbędzie się 27 maja podczas „Scoring4Polish Directors”, która stała się w ostatnich latach ważnym miejscem spotkania publiczności z polskimi mistrzami kina (Wajdą w 2015, Polańskim w 2016, Holland w 2018, Zanussim w 2019, Hoffmanem w 2020 roku). Zwycięzca konkursu otrzyma przygotowaną specjalnie na tę okazję statuetkę oraz zaproszenie do koncertowego wykonania swojej muzyki podczas kolejnej edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

Laureatem pierwszej edycji Polskiej Ścieżki Dźwiękowej Roku został w zeszłym roku Bartosz Chajdecki, autor soundtracku do serialu „Kruk. Szepty słychać po zmroku” w reżyserii Macieja Pieprzycy. Muzyka ta została już wykonana podczas zeszłorocznego koncertu „Scoring4Polish Directors”, dlatego w ramach nagrody kompozytor zaprezentuje podczas koncertu „TV Series Gala” 30 maja w Tauron Arenie Kraków swoje kolejne serialowe kompozycje do „Wojennych dziewczyn” oraz „Młodego Piłsudskiego”.

Nagroda za najlepszą autorską muzykę powstałą w ubiegłym roku do polskiej produkcji – filmu, serialu lub animacji – ma przede wszystkim znaczenie dla polskiego rynku filmowego i muzycznego. Jej fundatorzy twierdzą, że powstała ona jako wyraz niezgody na niepokojącą praktykę polskiego rynku muzycznego i filmowego – brak płytowych wersji filmowych soundtracków. Wyjątek stanowią tutaj ścieżki zawierające piosenki wykorzystane w filmach i oczywiście najczęściej dotyczy to komedii romantycznych. W takiej sytuacji trudno mówić o promocji muzyki filmowej czy nazwisk twórców piszących dla polskiego kina, gdy niełatwo jest zdobyć materiał do przedstawienia na krajowych i międzynarodowych konkursach.

- Mamy nadzieję, że ustanowione przez nas wyróżnienie będzie ważnym narzędziem budowania szacunku i uznania dla kompozytorów tworzących muzykę na potrzeby rodzimej kinematografii – podsumowuje Robert Piaskowski.

13. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie rozpocznie się 26 maja i potrwa do 1 czerwca 2020 roku. Wszystkie informacje na stronie internetowej: www.fmf.fm

BEZ ŚCIEMY: Na scenie

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3