
Doceniono projekt „Gmina Gnojnik domem dla płazów”, czyli inicjatywę, mającą na celu ochronę gatunkową żaby trawnej, ropuchy szarej i ropuchy zielonej, które przechodząc przez jezdnię giną pod kołami przejeżdżających samochodów. Działaniom patronuje postać eko bohatera, gminnej maskotki Żabki Rechotki.
Zauważono bowiem, że w pobliżu szkółki ogrodniczej w Uszwi odbywa się co roku migracja płazów z miejsc zimowania do miejsc rozrodu. Ale miejsca te oddziela droga, gdzie żaby masowo giną pod samochodami.

Gatunki żab występujące na tym obszarze: ropucha szara, ropucha zielona i żaba trawna są pod ochroną gatunkową, dlatego obowiązkiem gminy jest przeciwdziałanie ich masowemu ginięciu. Gmina Gnojnik podjęła więc pilnie środki, by ratować żaby. Zamontowano płotki herpetologiczne, które zapobiegły wchodzeniu płazów na drogę. Płazy gromadziły się przy płotkach, skąd bezpiecznie przenoszono je do pobliskich stawów.
Jedno z zaplanowanych działań to impreza szkolna „Dzień żaby”, która odbyła się 21 września. Głównym celem wydarzenia było kształtowanie postawy szacunku dla przyrody, zdobycie i poszerzenie wiedzy uczniów na temat płazów oraz podniesienie świadomości ekologicznej społeczności lokalnej. Impreza sprzyjała także integracji dzieci oraz promocji zdrowego stylu życia.
Podczas obchodów „Dnia żaby” dominował kolor zielony, a głównym punktem programu był happening. Uczniowie poszczególnych klas przygotowali transparenty, przebrania i hasła, a następnie wraz z wychowawcami udali się w wyznaczone rejony Uszwi. Na trasie rozdawali mieszkańcom foldery propagujące ochronę lokalnej populacji płazów.

W trzech szkołach z terenu gminy Gnojnik przeprowadzono prelekcje tematyczne dla dzieci i młodzieży. Tematyka działań edukacyjnych związana była z oszczędnością zasobów naturalnych, koniecznością obniżenia niskiej emisji oraz poprawą efektywności energetycznej. Omówiony został problem smogu i sposoby przeciwdziałania zanieczyszczeniom powietrza. W czasie inspirujących zajęć edukacyjnych uczniowie dowiedzieli się, co to jest niska emisja, jak interpretować alarmujące stężenie pyłów w powietrzu, jakie są przyczyny powstawania tych zanieczyszczeń i jak wpływają na nasze zdrowie i życie, szczególnie na życie i zdrowie najmłodszych, jak uczeń może działać na rzecz ochrony czystości powietrza, w tym w szczególności we własnym domu i rodzinie. Zwrócono uwagę młodych obywateli na zanieczyszczenia związane z działalnością człowieka, czyli paleniem w piecach węglem niskiej jakości, śmieciami, a także zanieczyszczenia pochodzące z transportu, lokalnych kotłowni czy działkowych palenisk. Przedstawione zostały naturalne, czyste źródła energii oraz konieczność i metody ich oszczędzania.
W ramach projektów zostały zorganizowane dwie imprezy plenerowe: ekologiczne pikniki rodzinne, przedstawiające problem niskiej emisji od strony technicznej oraz części doradczej przedstawiającej jego rozwiązanie. W trakcie imprez prezentowane były w przystępny sposób odpowiednie zachowania ekologiczne.

Gmina promuje wymianę przestarzałych kotłów węglowych na nowoczesne źródła zasilane gazem i biomasą oraz stara się wspomagać działania, mające na celu termomodernizację budynków.
EkoHERO 2021. Oni mają inicjatywę, pomysły i wyniki! Poznaj ...
ORGANIZATOR PLEBISCYTU
__________
PARTNER GŁÓWNY PLEBISCYTU
__________
