Długie przygotowania do reorganizacji
Zmiany w komunikacji gmina Zielonki przygotowuje od dwóch lat. Samorządowcy zbierali informacje, wnioski, propozycje, pomysły i uwagi od mieszkańców, sołtysów, radnych zarówno na zebraniach wiejskich, jak i podczas spotkań z sołtysami i obrad gminnych komisji.
- Przygotowaliśmy pakiet zmian, które nie są mocno kontrowersyjne, ale zdajemy sobie sprawę z tego, że dla niektórych mieszkańców każda zmiana może być znacząca, bo przyzwyczaili się do konkretnych kursów. Nawet sama konieczność przesiadki będzie budziła kontrowersje. Jednak nie unikniemy tych zmian, bo wymuszają je remonty i budowa dróg, czekające nas wkrótce oddanie północnej obwodnicy Krakowa oraz zachodniej obwodnicy Zielonek, która już zmieniła komunikację w gminie, znacznie poprawiła dojazd - podkreśla Mirosław Golanko, wójt Zielonek.
Koszty komunikacji lawinowo rosną
Gmina Zielonki ma największą sieć linii autobusów aglomeracyjnych i największe - spośród podkrakowskich gmin - koszty funkcjonowania komunikacji MPK. Za rok 2024 zielonecki samorząd dopłaci do komunikacji krakowskiej 6,8 mln zł. Natomiast w przyszłym roku te koszty znacznie wzrosną ze względu na nowe połączenia, nowe częstotliwości kursów oraz zapowiedzi Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie związane z wprowadzeniem wyższej stawki za wozokilometr.
- Komunikację publiczną musimy organizować, poprawić komfort podróży, kursy dostosowywać do potrzeb mieszkańców. Mamy 19 linii aglomeracyjnych. W budżecie gminy na przyszły rok na tę komunikację zaplanowaliśmy 8 mln zł, a ponadto mamy gminną komunikację wewnętrzną, która kosztuje nas 2,2 mln zł - wylicza wójt Golanko.
Organizacja transportu publicznego dla gminy Zielonki jest wyzwaniem, bo wszystkim zależy na ograniczeniu wjazdu samochodów osobowych do miasta i ograniczeniu korków nie tylko w mieście, ale i trasach dojazdowych. Prace nad wprowadzeniem nowych rozwiązań w komunikacji publicznej na terenie gminy Zielonki wiąż trwają. Szef gminy wskazuje, że radni mają odwagę wprowadzania reorganizacji, które nie tylko powiększają koszty, ale także zmienią przyzwyczajenia mieszkańców.
Nowa linia i większe autobusy
Obecnie we współpracy z Zarządem Transportu Publicznego w Krakowie udało się wprowadzić dwie zmiany. Uruchomiona została nowa przyspieszona linia 317, o którą gmina Zielonki zabiegała od dawna. Autobus kursuje z Dworca Głównego w Krakowie do Zielonek, do pętli Marszowiec. Dodatkowo powstały dwa przystanki przy ulicy Galicyjskiej. Ponadto już w pierwszej połowie listopada na trasę wyruszyły większe - przegubowe autobusy - na linię 307. Mieszkańcy upominali się o te zmiany wskazując, że autobusy 307 jeżdżą przepełnione.
- Komunikacja zmienia się nieustannie, świadczy o tym fakt, ze przed kilku laty standardowy autobus 307 nie był napełniony, a teraz mamy informacje, że wypełniony jest już przegubowy - wskazuje wójt.
Samorządowcy z Zielonek podkreślają, że do zmian komunikacyjnych podchodzą kompleksowo. Codzienne wyzwania wymuszają zmiany przystanków, tworzenie punktów przesiadkowych. Kursy są tak organizowane, żeby tworzyć lepszy dostęp do kluczowych miejsc - dojazdów do pracy, szkoły, urzędów, sklepów, a przejazd był sprawniejszy, szybszy.
Gminne propozycje zmian w kursach
Zmiany zaproponowane przez gminę Zielonki to odpowiedź na głosy wielu grup społecznych, osób pracujących, uczących się, osób podróżujących z dziećmi oraz seniorów. Jak podkreślają urzędnicy, wszystkich nie uda się zadowolić, ale zaproponowane rozwiązania mają sprzyjać większości mieszkańców.
Linia 207 – planowana zmiana trasy – autobus pojedzie z Trojanowic do pętli Krowodrza Górka przez Zielonki Marszowiec, z większą częstotliwością niż obecnie i obsłuży trasę linii 287, która docelowo zostanie zlikwidowana. Mieszkańcy Trojanowic zyskają większą częstotliwość kursów, a mieszkańcy Marszowca połączenie z centrum Zielonek i Krakowem.
Linia 247 – na czas budowy ronda w Bibicach trasa została wydłużona do pętli Zielonki Marszowiec. Gmina wystąpiła do ZTP o zgodę na zostawienie takiej trasy na stałe. Mieszkańcy Marszowca zyskają połączenie z Bibicami i możliwość wjazdu do Krakowa z pętli na Górce Narodowej, a mieszkańcy Bibic zyskają dodatkowe połączenie do cmentarza i alternatywny wjazd do Krakowa po przesiadce na pętli na Marszowcu.
Linia 250 – planowane zwiększenie liczby połączeń o 4 dodatkowe kursy. Tu konieczne jest uzyskanie zgody gmin Michałowice (która zaakceptowała zmiany) i Kocmyrzów-Luborzyca.
Linia 267 – planowana jest zmiana trasy tak, aby wjazd do Krakowa odbywał się ulicą Krakowskie Przedmieście zamiast ulicą Marszowiecką. Skrócenie trasy tej linii zapewni mieszkańcom Korzkwi i Grębynic szybszy dojazd do Krakowa.
Linia 297 – jest plan skrócenia tej trasy do Górki Narodowej z dotychczasową częstotliwością kursowania. To zapewni mieszkańcom Bolenia, Bosutowa, Dziekanowic i Węgrzc szybszy dojazd do Krakowa.
Wprowadzone zmiany
Linia 307 – już zmieniono autobusy tej linii za zwykłych na przegubowe w dni powszednie w roku szkolnym, ze względu na często uwagi dotyczące przepełnienia autobusów.
Linia 317 – to nowe połączenie utworzono już w wyniku starań gminy Zielonki. Linia przyspieszona 317 łączyła Zielonki Marszowiec z Dworcem Głównym. Powstały też dwa dodatkowe przystanki zlokalizowane przy ulicy Galicyjskiej.
Linia 917 (nocna) - została skrócona do pętli Górka Narodowa P+R, przy zachowaniu przesiadek na inne linie nocne odjeżdżające z tej pętli w kierunku centrum Krakowa.
Forum Podkrakowskiego Rynku Pracy. Dyskusje o zatrudnieniu, ...
- Tak wyglądał Kraków ponad 100 lat temu z lotu ptaka. Wielu z tych miejsc już nie ma!
- Najmodniejsze świąteczne wianki na drzwi z okazji Bożego Narodzenia 2024
- Tak świętowano andrzejki w PRL. Wróżby, wosk i śpiew. Zobacz archiwalne zdjęcia
- MOJE MIEJSCE W KRAKOWIE. Andrzej Sikorowski: Od lat bywam tu prawie codziennie
WASZ TEMAT. Tajemnicze wybrzuszenia na ważnej ulicy w Krakowie. Droga jak pumptruck!
