Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

felieton: Asfalt, beton i guma

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Wojciech Matusik
Do Krakowa zjadą eksperci. I to z całego świata. Zjadą drogami z asfaltu, ale zostawią Kraków betonowy. Tak betonowy, niech beton leje się szeroko. Beton, beton, więcej betonu! Zwariowałem? Nie, jestem tylko naiwny.

W czerwcu w Krakowie odbędzie się XIV edycja międzynarodowego wydarzenia poświęconego betonowym nawierzchniom drogowym, które „gromadzi najlepszych ekspertów w tej dziedzinie”. Co ciekawe, głównym mottem sympozjum „Concrete Roads” jest hasło „Betonowe drogi do zielonego świata”. Nieźle to wymyślili. W dobie, kiedy każda inwestycja deweloperska (beton pionowy) ma w nazwie „zielony”, „park”, „ogród” - spece od betonu drogowego (beton poziomy) mówią o budowaniu dróg do zielonego raju. Dobry eko-PR musi być. Eksperci będą też zwiedzać: lokalne drogi betonowe oraz ścieżki rowerowe w Skawinie i Tarnowie, budowany odcinek betonowej autostrady A1 Pyrzowice-Częstochowa oraz betonowe tunele na S52 w Krakowie. Choć lepiej jakby zobaczyli zniszczone drogi np. krakowskich Skotnik, popękaną autostradę A4 i cieknący tunel Trasy Łagiewnickiej. Ich decyzja. A później będą dyskutować...

Beton droższy, ale trwalszy. Asfalt tańszy, ale szybciej się dziurawi. Więcej zawsze robiło się dróg z asfaltu, ale skoro ropa drożeje od lat, a z niej się asfalt robi, to różnica cenowa między technologiami się zmniejsza i stąd betoniarze podejmują dyskusję. Pamiętajmy też, że asfalt tańszy na początku, ale doliczając koszty łatania dziur stosunek cen może się szybko zmienić. Jednakże kto to liczy na przestrzeni lat i patrzy długoterminowo? Łata się i jest załatane, na chwilę, ale jest. A jak już jest tyle dziur, że łatanie słabo wygląda, to się zdziera całą nawierzchnię ulicy i daje nową nakładkę asfaltową. Tą metodę wybrał Kraków i stosuje ją od lat.

Może i byłoby super, gdyby wszystkie drogi w Krakowie i Małopolsce były z solidnego betonu. Na razie jednak są... z gumy, a przynajmniej tak uważają decydenci i deweloperzy. I ta konferencja tego nie zmieni. Buduje się i pozwala na zabudowę kolejnych obszarów, drogi do nich wytyczają często prawnicy, argumentując, że te istniejące już wystarczą. Urzędnicy budują z kolei drogi dla mieszkańców, które były obiecane już dekadę wcześniej. A aut przybywa. Spokojnie, wszystkie się w korkach pomieszczą.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska