https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Moje miasto. Kraków zamknięty? Bloków na siłę wcisnąć się nie da

Piotr Tymczak
Osiedle Avia.
Osiedle Avia. Redakcja
W Krakowie coraz bardziej brakuje miejsc pod nową zabudowę. Dogęszczanie wiąże się z likwidacją terenów zielonych i ograniczaniem obszarów wchłaniających wodę, co po intensywnych opadach kończy się podtopieniami i tym, że do Wisły spływają ścieki. Myśląc o strategii rozwoju na kolejne dziesięciolecia, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, czy podwawelski gród stanie się miastem, w którym znalezienie nowego mieszkania będzie graniczyć z cudem.

Ruczaj, Grzegórzki, Zabłocie, Czyżyny - to betonowe królestwa. Blok stoi tam przy bloku, mieszkańcy walczą o każdy skrawek zieleni. Zabytkowe Stare Miasto to też przykład nadmiernego dogęszczania. Zabudowywane są nawet podwórka.

Zmiany klimatyczne, coraz większe upały, ale też nawalne deszcze powodują, że zamiast betonowych patelni, placów i deptaków nagrzanych do granic możliwości szukamy cienia pod gałęziami drzew, skwerów i ogrodów, które mogłyby działać jak gąbka. Woda po intensywnych opadach gdzieś musi spłynąć. Beton, asfalt, kostka brukowa jej nie wchłonie. Zalane mogą być tunele, piwnice, garaże, z powodu przeciążenia kanalizacji coraz częściej ścieki będą wpływać do Wisły.

Jest też druga strona medalu. Kraków wciąż przyciąga. Każdego roku przyjeżdżają tu dziesiątki tysięcy młodych osób, by rozpocząć studia. Wielu z nich po ukończeniu nauki chce tu pozostać. Wiele osób przybywa tu za pracą i także marzy o tym, by osiąść na stałe. Potrzeba więc nowych budynków. Brakuje już jednak miejsc na inwestycje. Liczba budowanych mieszkań spada, a ceny tych co są idą w górę.

Można budować gęściej, ale widzimy jak to się kończy. Można budować wyżej. Jest plan dzielnicy wieżowców w rejonie Rybitw, ale najpierw trzeba byłoby przekonać do przeprowadzki stamtąd przedsiębiorców i znaleźć dla nich atrakcyjne miejsce. Do tego taka nowa dzielnica na 100 tysięcy osób musiałaby być bardzo dobrze skomunikowana z resztą miasta. Na razie nie dojeżdża tam nawet tramwaj.

W kolejce na kąpielisko na Zakrzówku trzeba czekać nawet 2 godziny. Szybciej można schłodzić się korzystając z kurtyny wodnej.

Dwie godziny w kolejce na baseny na Zakrzówku. Prysznic bez ...

Kraków stanie się miastem zamkniętym, starzejącym się, zatrzymanym w rozwoju? Stolica Małopolski potrzebuje nowego otwarcia. Kluczem do niego jest aglomeracja, wspólna strategia na przyszłość - z Wieliczką, Niepołomicami, Skawiną, Zabierzowem, Zielonkami...

FLESZ - Polacy się starzeją a miasta wyludniają. Jest raport GUS

od 16 lat
Wideo

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zaraza z Sosnowca
16 sierpnia, 10:54, krakus z dziada pradziada:

Wsadzanie nowych bloków jak już ma miejsce nie powinno iść w parze z ciągłymi próbami (nieudanymi) upłynniania ruchu na osiedlach, które znacznie obniża standard życia lokalnych mieszkańców, bo nie tylko zachęca kierowców do korzystania ale też tworzy nowe miejsca postojowe dla przyjezdnych. Trzeba rozszerzyć strefę parkowania na całe miasto i wprowadzić tani abonament mieszkańca z limitem 1 auto na mieszkanie - nie tylko dużo samochodów zostanie na P

16 sierpnia, 15:51, fbfb:

dla ludzi ze wsi nie ma hamulców.. kazdy musi mieć auto... nawet kilka. bo na wsi mieli . w jednym mieszkaniu potrafi być po 4 auta... nic tu nie pomoże.. żadne upłynnianie

Krakowski trolu nie obrażaj ludzi ze wsi.Dzięki nim żresz pokarm.

f
fbfb
16 sierpnia, 10:54, krakus z dziada pradziada:

Wsadzanie nowych bloków jak już ma miejsce nie powinno iść w parze z ciągłymi próbami (nieudanymi) upłynniania ruchu na osiedlach, które znacznie obniża standard życia lokalnych mieszkańców, bo nie tylko zachęca kierowców do korzystania ale też tworzy nowe miejsca postojowe dla przyjezdnych. Trzeba rozszerzyć strefę parkowania na całe miasto i wprowadzić tani abonament mieszkańca z limitem 1 auto na mieszkanie - nie tylko dużo samochodów zostanie na P

dla ludzi ze wsi nie ma hamulców.. kazdy musi mieć auto... nawet kilka. bo na wsi mieli . w jednym mieszkaniu potrafi być po 4 auta... nic tu nie pomoże.. żadne upłynnianie

R
Rafał
16 sierpnia, 10:54, krakus z dziada pradziada:

Wsadzanie nowych bloków jak już ma miejsce nie powinno iść w parze z ciągłymi próbami (nieudanymi) upłynniania ruchu na osiedlach, które znacznie obniża standard życia lokalnych mieszkańców, bo nie tylko zachęca kierowców do korzystania ale też tworzy nowe miejsca postojowe dla przyjezdnych. Trzeba rozszerzyć strefę parkowania na całe miasto i wprowadzić tani abonament mieszkańca z limitem 1 auto na mieszkanie - nie tylko dużo samochodów zostanie na P

Wpadleś na to co będzie jak wszystkie gminy ościenne wprowadzą abonament mieszkańca .Ojców, Niepołomice, Bolechowice,Kobylany,Będkowice.Wszędzie pełno Rejestracji z Krakowa.Rowerek w Niepołomicach, Spacer w Ojcowie, wspinaczki w Kobylanach.Kraków to obecnie wiele fawel mieszkaniowych z których wyjechać się nie da.Oferuje tylko stres mieszkańcom .Dobre dla studenta i turysty żeby [wulgaryzm] i popić.Majchrowski i jego kolesie zniszczyli to miasto.Ja wyprowadziłem się z niego.

R
Robert
16 sierpnia, 10:54, krakus z dziada pradziada:

Wsadzanie nowych bloków jak już ma miejsce nie powinno iść w parze z ciągłymi próbami (nieudanymi) upłynniania ruchu na osiedlach, które znacznie obniża standard życia lokalnych mieszkańców, bo nie tylko zachęca kierowców do korzystania ale też tworzy nowe miejsca postojowe dla przyjezdnych. Trzeba rozszerzyć strefę parkowania na całe miasto i wprowadzić tani abonament mieszkańca z limitem 1 auto na mieszkanie - nie tylko dużo samochodów zostanie na P

Lecz się w psychiatryku.Powiększanie strefy powoduje problemy z parkowaniem dla mieszkańców zarówno tych w strefie jak i poza nią .Kolejna maszynka do zarabiania dla patowładzy krakowskiej i nic więcej.

k
krakus z dziada pradziada
Wsadzanie nowych bloków jak już ma miejsce nie powinno iść w parze z ciągłymi próbami (nieudanymi) upłynniania ruchu na osiedlach, które znacznie obniża standard życia lokalnych mieszkańców, bo nie tylko zachęca kierowców do korzystania ale też tworzy nowe miejsca postojowe dla przyjezdnych. Trzeba rozszerzyć strefę parkowania na całe miasto i wprowadzić tani abonament mieszkańca z limitem 1 auto na mieszkanie - nie tylko dużo samochodów zostanie na P
N
Nie bądźmy pazerni
16 sierpnia, 09:36, Zbigniew Rusek:

Kraków od dawnoa powinien być maistem zamkniętym (oznaczającym zakaz osiedlania się na stłe ludności napływowej), gdyż jest przleudniony. Zamiejscowi studenci powinni mieć OBOWIAZEK opuszczenia krakowa w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania dyplomu ukończenia studiów wyzszych, a wyjątki powinny stanowić naprawdę POJEDYNCZE osoby. Nie może Kraków bez konca rosnąć, podczas gdy inne miasta się wyludniają. P[rtecz z "rozwojem" Krakowa rozumianym jako stały wzrost liczby ludności (i powierzchni miasta). Miasto jest ogólnie przerośnięt - zarówno pod względem liczby mieszkańców, jak i powierzchni. Ludności napływowej trzeba powiedizeć gromkim głosem: wynocha z Krakowa!!! Biurowce nalezy wyburzyć, korporacje przenieśc do innych miasta, pewne urzedy wojewódzkie (malopolski) wyprowadzić z Krakowa do tarnowa - niech tam się przeprowadzą urzędnicy wraz z rodzinami (Tarnów sie wyludnia, a Kraiów jest przeludniony).

Dodajmy do powyższego: te nieduże, prywatne „Wyższe Szkoły Tego i Owego” należy przenieść na prowincję — Tarnów, Myślenice, Olkusz, Chrzanów itd. — żeby młodzież z tamtych terenów miała dostęp do edukacji na miejscu.

W Krakowie niech pozostaną jedynie — jak kiedyś — te duże uczelnie państwowe. Nie musi być tak „dosłownie wszystko” skoncentrowane w Krakowie.

N
Nie rozumiem
„Wielu z nich po ukończeniu nauki chce tu pozostać”

A kto i kiedy powiedział, że każdy przybysz, który „zechce tu pozostać”, MUSI mieć zagwarantowaną taką możliwość?

Znajdzie sobie mieszkanie — to może i pozostanie, a nie — to niech wraca, skąd przyjechał, i przyczynia się do rozwoju swojego regionu.
E
Emeryt
A kto powiedział że należy budowc w granicach administracyjnych.wyjsc poza te granice przy liniach aglomeracyjnych a nie wszystko wewnątrz 3 obwodnicy
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska