Otwarcie północnej obwodnicy Krakowa
- Dla ruchu obwodnica Krakowa i ostatni odcinek drogi S7 między Widomą a Krakowem zostanie oddany jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia, najprawdopodobniej 23 grudnia (...) Na ten moment czekaliśmy bardzo długo - powiedział dziennikarzom Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas konferencji prasowej, która miała miejsce pod koniec listopada na lotnisku Kraków Airport.
Całą północną obwodnicą Krakowa da się już przejechać, co uczynił niedawno nasz dziennikarz w towarzystwie pracowników Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Taki testowy przejazd to jednak co innego niż jazda w godzinach szczytu, wśród wielu pojazdów jeśli faktycznie POK wyprowadzi cześć ruchu tranzytowego z Krakowa. Pytanie o wąskie gardło w rejonie Mistrzejowic. Doświadczenie nauczyło nas, że oddawane w ostatnim czasie drogi ekspresowe w Małopolsce na początku zaliczały wpadki i trzeba było ruch jeszcze korygować, bo tworzyły się niemiłosierne korki.
Z powodu opóźnienia na S7 Widoma-Kraków, pod koniec roku kierowcy będą mogli korzystać tylko z jednego zjazdu w stronę północnej obwodnicy Krakowa. Przez to, że trzeba było poprawić projekt węzeł Mistrzejowice (z niego też pojedziemy w kierunku stolicy), w całości ma być gotowy w połowie 2026 roku. Do tego czasu nie będzie docelowej przejezdności między północną obwodnicą a trasą S7, obie drogi będzie łączyć tymczasowy łącznik - po jednym pasie w każdym kierunku. I to może generować problemy dla kierowców.
Północna obwodnica Krakowa
Budowa północnej obwodnicy Krakowa kosztuje 1 mld 960 mln zł, w tym 680 mln zł pochodzi z unijnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Północna obwodnica (w ciągu drogi ekspresowej S52) będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dochodzić będą cztery łącznice.
W skład S52 północnej obwodnicy Krakowa wejdą dwa tunele (w Zielonkach ma 653 m, a w Batowicach 496 m), 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych. Między tunelem w Batowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości.
Północna obwodnica Krakowa ma się łączyć z budowaną trasą S7 z Krakowa do granicy województwa świętokrzyskiego. W przypadku S7 do końca tego roku ma zostać oddany brakujący odcinek (inwestycja za ponad 1 mld zł, ponad 420 mln zł z UE) od Widomej do węzła Mistrzejowice w Krakowie.

- Tak wyglądał Kraków ponad 100 lat temu z lotu ptaka. Wielu z tych miejsc już nie ma!
- Najmodniejsze świąteczne wianki na drzwi z okazji Bożego Narodzenia 2024
- Tak świętowano andrzejki w PRL. Wróżby, wosk i śpiew. Zobacz archiwalne zdjęcia
- MOJE MIEJSCE W KRAKOWIE. Andrzej Sikorowski: Od lat bywam tu prawie codziennie