https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

GDDKiA stawia sprawę jasno w sprawie rozbudowy zakopianki. Galeria Podhalańska będzie zburzona?

Tomasz Mateusiak
Budowany węzeł Nowy Targ Południe. W prawym górnym rogu widoczna porzucona budowa Galerii Podhalańskiej. To ją prawdopodobnie trzeba będzie rozburzyć by węzeł w przyszłości dawał możliwość skrętu w każdym z kierunków.
Budowany węzeł Nowy Targ Południe. W prawym górnym rogu widoczna porzucona budowa Galerii Podhalańskiej. To ją prawdopodobnie trzeba będzie rozburzyć by węzeł w przyszłości dawał możliwość skrętu w każdym z kierunków. GDDKiA
- Węzeł "Nowy Targ Południe" kilka lat po powstaniu będzie ponownie rozbudowany łącząc się z Południową Obwodnicą Nowego Targu, w ciągu drogi krajowej nr 49 – zapewnia Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W rozmowie z "Gazetą Krakowską" człowiek odpowiedzialny za budowy dróg krajowych w Małopolsce zdradza też jakie kolejne inwestycje są planowane pod Tatrami.

FLESZ - OFE zlikwidowane. Masz pięć miesięcy na decyzję

Panie dyrektorze, jeśli Pan się nie obrazi to chciałbym zacząć nasz wywiad od zagadki. Wie Pan co najczęściej słyszałem od turystów, którzy przyjechali w ostatnich dniach do Zakopanego?
Przyznam, że nie mam pojęcia…

Wiele z tych osób było zaskoczonych tym jak… sprawnie pokonali zakopiankę! Mówili, że ostatni raz byli w górach kilka lat temu i wówczas trasa Kraków – Zakopane to była dla nich męką. Tym razem było odwrotnie. Pokazują to też statystyki. Nawet w pierwszy weekend po otwarciu najdłuższe czasy przyjazdu zakopianką nie przekraczały 3 godzin. Kiedyś jechało się 5 a nawet 7...
Bardzo się z tego cieszę. To oznacza, że to co robimy jako GDDKiA na drogach w Małopolsce ma sens. Co więcej mogę zapewnić, że już wkrótce jeździć się będzie jeszcze lepiej.

No właśnie. Po udostępnieniu kierowcom w 2019 roku dwóch nowych fragmentów S7 (choć jeden w niepełnym zakresie) wszyscy patrzymy na budowany tunel pod górą Luboń Mały. Ostatnio my dziennikarze mieliśmy szansę nim przejechać. Widać ogrom prac już wykonanych, ale także jak dużo jeszcze trzeba tam zrobić. Uważa Pan, że dalej realny jest termin oddania tunelu na przełomie 2021 i 2022 roku?
To trudne pytanie. Wykonawca tego zadania w ostatnim czasie zmobilizował naprawdę dużo pracowników i prace idą do przodu. Do zrobienia jest jednak jeszcze sporo, w tym praktycznie cała płyta podjezdniowa w obu komorach tunelu. Zgodnie z harmonogramem powinna być gotowa do końca wakacji tak by później można było już układać na niej nawierzchnie i wykańczać instalacje w całym tunelu. Jeśli do września to się nie uda to już wówczas będziemy wiedzieć, że oddanie budowy może się opóźnić. Na dziś wierzymy, że roboty jeszcze przyspieszą i wykonawca sprosta zadaniu.

Zapytam w takim razie o inny fragment zakopianki czyli drogę DK47. Ta też będzie wkrótce przebiegać w nowym śladzie.
Tak, w czerwcu zeszłego roku ruszyła budowa dwujezdniowej trasy bez skrzyżowań kolizyjnych pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Prace tam dotychczas przebiegają zgodnie z harmonogramem i mają zakończyć się w 2024 roku. Tu żadnych niepokojących sygnałów nie mamy.

Za to kierowcy trochę się boją!
Czego?

Boją się o niemal sam koniec tej nowej trasy czyli o węzeł Nowy Targ Południe. Ten zostanie zbudowany tak, że nie będzie dawał możliwości skrętu we wszystkich kierunkach. Osoby jadące od Zakopanego nie skręcą na nim w stronę Nowego Sącza i na odwrót.
Tak to prawda. Wiemy o tym i próbujemy to naprawić. Stało się tak bo gdy wiedzieliśmy, że mamy już „zielone światło” i finansowanie na ten fragment zakopianki to nie mieliśmy jeszcze finansowania na jego przedłużenie czyli „Południową Obwodnicę Nowego Targu”. Ta połączy zakopiankę z DK49 w kierunku Białki i Jurgowa oraz z drogą wojewódzką do Nowego Sącza. Dodatkowo węzeł NT Południe jest położony w specyficznym miejscu. Z jednej strony są tory kolejowe, z drugiej „stara zakopianka” a dodatkowo duży supermarket i budowana galeria handlowa (chodzi o nowotarską Galerię Podhalańską, na której roboty są porzucone – przyp. Red.). Dlatego sumując te wszystkie uwarunkowania, gdy projektowano zakopiankę podjęto decyzję o ograniczeniu niektórych relacji na węźle.

Południowa Obwodnica Nowego Targu trafiła jednak do rządowego programu budowy 100 obwodnic...
...i już wybraliśmy firmę, która ją zaprojektuje i zdobędzie pozwolenia na budowę. I to właśnie ci inżynierowie mają trudne zadanie tak zaprojektować tą drogę, by przy okazji rozbudować węzeł o wspomniane dwie dodatkowe łącznice.

Przedstawili już wam jako GDDKiA jakieś koncepcje?

Nie, jeszcze na nie czekamy. Myślę, że będą one nam pokazane już wkrótce. Zapewne będzie ich więcej jak jedna i będziemy rozmawiać, która z nich będzie najlepsza.

Rozumiem, że jeśli zajdzie taka potrzeba to GDDKiA zastosuje specustawę drogową i wyburzy np. powstającą galerię by zrobić miejsce na brakującą część węzła?
Tak jak wspomniałem, w tym miejscu jest wąsko i może się okazać, że brakuje nam na dziś niezabudowanego terenu. Wówczas możliwości jest kilka, w tym np. wykup zabudowanego gruntu i wyburzenia pod brakujące łącznice. Tą drogę i węzeł budujemy po to by raz na zawsze rozwiązać komunikacyjne problemy Podhala, które są zarazem problemami wszystkich Polaków, którzy jeżdżą na wakacje w góry.

Wróćmy więc w takim razie na północny odcinek zakopianki. Już za kilka lat będziemy mieli bowiem dość ciekawą sytuację w którym niemal cała zakopianka będzie drogą szybką i nowoczesną poza szosą Myślenice – Kraków.
Tak to będzie brakujący fragment S7.

Macie już pomysł jak podnieść tą drogę do statusu „ekspresówki”?
Nie, na dziś dzień takiej propozycji nie ma. Ale już niedługo będzie… Departament Strategii i Studiów GDDKiA opracowuje właśnie wstępne korytarze jak mogłaby biec S7 pomiędzy tymi dwoma miastami. Myślę, że może jeszcze w tym roku takie koncepcje i potencjalne korytarze drogowe będą znane. Wówczas będziemy pokazywać je opinii publicznej i konsultować, który byłby optymalny dla nas, kierowców i przede wszystkim mieszkańców. Jedno mogę powiedzieć na pewno. Ta droga będzie bardzo trudna do wyznaczenia chociażby przez gęstą zabudowę na tym terenie, ale na sto procent powstanie i mam nadzieję, że relatywnie niedługo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 53

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

I tu wykluwa się kolejna głupota - trasa S7 Kraków - Myślenice po nowym Śladzie. Taniej jednak będzie zrobienie kilku bezkolizyjnych skrzyżowań. Ale po co ma być taniej? Podrażnimy mieszkańców. Bow ystarczy popatrzeć na satelitarne zdjęcie i widać że nie ma korytarza i trzeba będzie wyburzyć masę domów a pozostałe będą miały boskie sąsiedztwo.

G
Gość

Galeria i tak nigdy nie zostanie wykończona bo Żarneckiego w końcu zamkną

J
Janek
11 marca, 22:57, marek:

budujcie w końcu te drogę!

słuszne słowa, DROGA

G
Gosia
11 marca, 21:29, Gość:

niech ją burzą! po co nam ona potrzebna? Wolimy ekstra droge!

na drogę są pieniądze i dzięki realizacji planu mieszkańcy w końcu odetchną

G
Gosia

Ludzie w góry jeżdżą cały rok, więc droga jest bardzo potrzebna

W
Witek

koncepcja jest jedna! węzeł w każdym kierunku!!

G
Gość

co tu się dzieje, dwie galerie, węzeł i nic z szansą na powodzenie, skoro na węzeł jest kasa to może poświecić porzuconą budowę podhalańskiej bo już color park stoi

G
Gość
11 marca, 22:55, vv:

Czy radni cokolwiek robią w tym kierunku ? czy tylko mówią że robią bo już to chwilę trwa. Mieszkańcy chcą odetchnąć od korków

po co mają robić, przecież to wyborów wszyscy o tym zapomną ;)

G
Gość

tyle lat czekamy na rozwiązanie problemu "zakopianki" i nawet te miliony wydane nie pomogą?? obudźcie się!!

G
Gość

skończcie już z tą galerią! budujcie te drogę!

m
marek

budujcie w końcu te drogę!

v
vv

Czy radni cokolwiek robią w tym kierunku ? czy tylko mówią że robią bo już to chwilę trwa. Mieszkańcy chcą odetchnąć od korków

G
Gość

równamy podhalańską i budujemy drogę, tylko takie wyjscie wchodzi w grę

G
Gość

a szkoda wgl poruszać ten temat, kazdy dobrze wie że ta galeria juz dawno powinna byc wyburzona

G
Gość
8 marca, 23:42, Gość:

Kto pozwolił na jej budowę skoro w planach była obwodnica i węzeł? Nowy targ potrzebuje drogi!

pytanie dlaczego znowu jest coś nie tak na podhalu i znowu wielki ż ma tu swoje 5 gr

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska