Podpisana została umowa na projektowanie i budowę ronda turbinowego, dwupasmowego w ciągu drogi krajowej nr 94 na skrzyżowaniu z trasą w kierunku Giebułtowa w gminie Wielka Wieś.
Mieszkańcy i kierowcy odetchną z ulgą, bo jak mówią obecnie droga korkuje się przez dwie lub trzy godziny rano i około czterech godzin popołudniu.
Po rozstrzygnięciu przetargu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, był niepokój co do realizacji zadania, bo jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, oferty firmy były droższe niż planowano i zarządcy brakowało około dwóch mln zł.
- Problem został zażegnany, pieniądze na realizację mamy i wykonawca rozpocznie prace. Wraz z rondem powstanie prawie kilometr drogi - mówił nam Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA.
W Słomnikach, na konferencji prasowej z ministrem Andrzejem Adamczykiem, podpisano umowę na wykonanie inwestycji w systemie zaprojektuj i wybuduj. Wybranym w przetargu wykonawcą została spółka Rejon Utrzymania i Budowy Dróg z Krakowa. Wyceniła zadanie na 13 mln 399 tys. zł.
- Termin wykonania inwestycji to 22 miesiące, licząc od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji wlicza się okres zimowy od 15 grudnia do 15 marca - informuje Iwona Mikrut, rzeczniczka GDDKiA oddział w Krakowie.
Wskazuje, że inwestycja jest podzielona na trzy etapy. Pierwszy ma trwać maksymalnie rok i obejmuje projektowanie, opracowanie kompletnej dokumentacji, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, uzgodnień i pozwoleń, w tym uzyskanie ostatecznej decyzji na realizację przedsięwzięcia.
Drugi etap to przerwa techniczna około cztery miesiące związana z wywłaszczeniem właścicieli terenu i wydaniem nieruchomości. Przy tej inwestycji są do wyburzenia dwa domy i budynek gospodarczy. Wykup działek i budynków jest szacowany na około 6 mln zł.
Po uporaniu się z tym, wykonawca przystąpi do prac w terenie, na które przewidziano około pół roku. Po zakończeniu robót budowlanych firma realizująca zadanie ma uzyskać pozwolenie na użytkowanie.
W ramach prac zostanie przebudowane skrzyżowanie na rondo dwupasmowe, turbinowe. Wraz z nim przebudowane zostaną fragmenty drogi oraz infrastruktura techniczna (linie i kable energetyczne, teletechniczne, wodociąg, kanalizacja, gazociąg, sieć ciepłownicza). Powstaną zatoki autobusowe, przebudowane będą chodniki, powstaną drogi dojazdowe, zjazdy na sąsiednie tereny i ekrany akustyczne. Prace obejmują też wycinkę drzew i nasadzenie zieleni, rozbiórkę budynków, przebudowę ogrodzeń, bram i furtek.
- Cieszę się z tej inwestycji, ale i obawiam, że powstanie samego ronda nie rozwiąże problemu zakorkowanej drogi w tym miejscu - mówi Tadeusz Wójtowicz, wójt gminy Wielka Wieś.
- Dopiero planowana w dalszym etapie przebudowa fragmentu krajówki może nieco poprawić sytuację, a docelowo rozwiązaniem zatorów będzie budowa północnej obwodnicy Krakowa. Obecnie kierowcy robią sobie objazd właśnie drogą przez Giebułtów, a mocno nasilony ruch blokuje krajówkę - mówi wójt.
Ostatnie badania ruchu na drodze krajowej nr 94 na odcinku pomiędzy Krakowem a Giebułtowem były robione w 2015 r. Wykazały, że przejeżdża nią ponad 20 tysięcy pojazdów na dobę, z czego 2,3 tysiąca to samochody ciężarowe.
Autor: Barbara Ciryt
KONIECZNIE ZOBACZCIE:
Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!