- Zbyt duża dowolność w umieszczaniu reklam i brak narzędzi prawnych po stronie gminy sprawiły, że przez lata problem się nawarstwiał. Najwyższa pora go kompleksowo rozwiązać. Tego typu zmiany w moim odczuciu wymagają zasięgnięcia opinii wśród olkuszan. Uporządkowanie naszej wspólnej przestrzeni jest dla mnie i moich współpracowników niezwykle ważne, ale chcielibyśmy dokonać zmian w porozumieniu z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Dlatego gorąco zachęcam do poświęcenia kilku minut i wzięcia udziału w ankiecie – tłumaczy Roman Piaśnik, burmistrz Miasta i Gminy Olkusz.
Gmina Olkusz, podobnie jak wiele innych polskich miast, przystąpiła do opracowania tzw. uchwał krajobrazowych. Pierwszym krokiem było podjęcie w połowie 2017 roku przez miejskich radnych uchwały, która dała burmistrzowi Romanowi Piaśnikowi zielone światło dla opracowania przepisów, które szczegółowo określą zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, co z kolei umożliwi kompleksowe uregulowanie tych kwestii na terenie miasta i gminy Olkusz oraz poprawę wizerunku przestrzeni miejskiej.
- Przygotowywane obecnie przepisy mają przeciwdziałać niekontrolowanej lokalizacji i jakości obiektów reklamowych w przestrzeni miasta i gminy, jak również doprowadzić do poprawy ich jakości. Pożądanym efektem wprowadzenia tych lokalnych zasad jest wykreowanie wysokiej jakości estetycznej przestrzeni publicznej, wolnej od chaosu reklamowego – tłumaczy Agnieszka Kaczmarczyk, naczelnik Wydziału Urbanistyki i Ochrony Zabytków olkuskiego magistratu.
Gmina zleciła profesjonalną analizę oddziaływania już istniejących nośników reklamowych na przestrzeń zarówno miejską jak i wiejską Gminy Olkusz. Ukazała ona liczne przykłady zeszpecenia krajobrazu przez nadmierne zagęszczenie i zróżnicowanie nośników reklamowych. Powodują one wizualny i estetyczny chaos przede wszystkim przez nadmierną, niekontrolowaną ilość barw, materiałów, faktur, rozmiarów i typów nośników reklamowych na ulicach i placach miejskich.
Pomimo, iż ustawowa procedura przygotowania przez gminę ww. projektu nie przewiduje na jej wstępnym etapie przeprowadzenia konsultacji społecznych w powyższym zakresie, burmistrz podjął decyzję, aby w procedurze opracowania lokalnych przepisów uwzględnić elementy konsultacji społecznych z mieszkańcami, radnymi, Radą Gospodarczą oraz firmami reklamowymi, wraz z badaniem ankietowym. Konsultacje przeprowadzone zostaną w I kwartale 2019r.
Badanie ankietowe ma na celu poznanie opinii mieszkańców na temat reklamy zewnętrznej i oczekiwanego zakresu regulacji przyszłej uchwały krajobrazowej. Wyniki ankiety będą stanowiły istotną wskazówkę przy formułowaniu ostatecznego kształtu lokalnych przepisów, które to pozwolą właściwie uporządkować przestrzeń miasta i gminy Olkusz.
Opinie mieszkańców, przedsiębiorców i reklamodawców wyrażone w ankiecie pomogą opracować dokument spełniający oczekiwania mieszkańców w kwestii lokalizacji reklam i poprawy ładu przestrzennego oraz pozwolą na podjęcie decyzji co do stopnia restrykcyjności wprowadzenia regulacji prawnych.
Ankieta jest anonimowa i służy wyłącznie celom badawczym. Formularz ankiety dostępny jest w wersji papierowej w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Olkusz i elektronicznej na stronie www.olkusz.eu do końca roku 2018. Informacje o wynikach ankiety zostaną podane do publicznej wiadomości w pierwszym kwartale 2019r.
Aby wypełnić ankietę należy kliknąć w link: Ankieta
Sprawdź, gdzie w Małopolsce zachodniej zatrudnia się najwięk...
KONIECZNIE SPRAWDŹ:
FLESZ: Bez żywego karpia na święta. Sieci rezygnują ze sprzedaży
