Montaż nowoczesnych wiat, zaprojektowanych na potrzeby Wieliczki, rozpoczął się z końcem lipca. - Pierwszych dziesięć nowych przystanków pojawiło się w mieście. Do 15 grudnia, kiedy ma zakończyć się cały ten projekt takich wiat będzie w gminie 105 - mówi Piotr Krupa, wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji.
Modułowe wiaty przystankowe, wyposażone m.in. w ogniwa fotowoltaiczne, będą służyć mieszkańcom miasta oraz wszystkich sołectw. Pojawią się nie tylko na tych przystankach, gdzie teraz ich nie ma. Na nowe wymienione zostaną także wszystkie obecne tego typu obiekty. Umowa z wykonawcą robót obowiązuje do grudnia, ale scenariusz dla „przystankowej” części inwestycji zakłada, że podróżni z wielickiego rejonu będą mogli korzystać z tej infrastruktury szybciej, przed nastaniem jesiennej szarugi.
Nowe miejskie przystanki funkcjonują na razie w wersji roboczej. - Po wykonaniu przy przystankach kostki brukowej, wiaty zostaną wyposażone w ławki oraz kosze na śmieci. Natomiast na dachach (są one wykonane ze szkła laminowanego, natomiast - red.) pojawią się ogniwa fotowoltaiczne. Ich montaż nastąpi do 15 sierpnia - podają pracownicy Urzędu Miasta w Wieliczce.
W ramach przedsięwzięcia o wartości 3,4 mln zł do końca tego roku w gminie Wieliczka powstaną także trzy punkty przesiadkowe, przy pętlach autobusowych w Byszycach, Węgrzcach Wielkich i Janowicach (przy szkole podstawowej, do tej miejscowości autobus ma kursować od grudnia br.). Prócz miejsc dla samochodów zaprojektowano tam także specjalne wiaty, gdzie można będzie zostawiać rowery (10-15 stanowisk).
Większość kosztów transportowego przedsięwzięcia pokryje dotacja unijna (w ramach programu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne) . Tak samo będzie przy planowanej przez Wieliczkę budowie dużych centrów przesiadkowych - w sumie na ok. 200 miejsc parkingowych - przy stacjach kolejowych w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich, a także 25 km dróg rowerowych w mieście i gminie.
Te prace miały być prowadzone równolegle do stawiania nowych wiat przystankowych, jednak z powodu zbyt wysokich cen gmina unieważniła przetarg na wykonanie robót, a budowę dwóch park&ridów i rowerowych ścieżek przesunięto na lata 2019-2020.
ZOBACZ KONIECZNIE:
FLESZ: Program 300 plus - jak otrzymać wsparcie finansowe
Źródło: vivi24