https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Grzegórzki i stare Podgórze walczą o płatne parkowanie

A. Maciejowski, A. Agaciak
Tak mogłaby wyglądać od połowy 2012 roku nowa strefa płatnego parkowania
Tak mogłaby wyglądać od połowy 2012 roku nowa strefa płatnego parkowania
Władze miasta, duża część mieszkańców oraz radni dzielnicowi chcą poszerzenia strefy płatnego parkowania o stare Podgórze i część Grzegórzek. Ci ostatni z dzielnicy XIII przegłosowali właśnie w tej sprawie specjalną uchwałę, która trafi lada dzień do prezydenta.

Czytaj także: Kard. Dziwisz prostuje słowa Gorbaczowa

Według radnych dzielnicy ustanowienie strefy płatnego parkowania typu C w starym Podgórzu jest niezbędne. Teraz (gdy strefa funkcjonuje na Kazimierzu) teren starego Podgórza jest zastawiony samochodami m.in. osób pracujących po lewej stronie Wisły, a uciekających przed opłatami. Mieszkańcy nie mogą swobodnie poruszać się po chodnikach (blokowanych przez samochody) ani zaparkować w pobliżu miejsca zamieszkania.

Radni zauważają, że niezbędne jest jak najszybsze rozpoczęcie konsultacji społecznych w tej sprawie. - Urzędnicy miejscy powinni jak najszybciej przygotować analizę skutków wprowadzenia strefy dla mieszkańców, handlowców oraz firm - zauważa Tomasz Kołomyjski, członek zarządu dzielnicy XIII (Podgórze).

Radni dodają, że wnioskowane przez dzielnicę rozszerzenie strefy płatnego parkowania jest zgodne ze studium transportowym przygotowanym na zlecenie miasta przez Pracownię Planowania i Projektowania Systemów Transportu ALTRANS. Autorzy tego dokumentu uznali za konieczne wprowadzenie strefy do Starego Podgórza. Jej rozszerzenie o ten obszar jest też zgodne z przyjętą przez miasto Kraków strategią zrównoważonego transportu, która za priorytet stawia komunikację zbiorową, rowerową oraz pieszą.

Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa, przyznaje, że najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby strefa płatnego parkowania była poszerzona jednocześnie o Podgórze i o kolejną część Grzegórzek.
Jak dodaje Trzmiel, taka zmiana mógłby być wprowadzony w życie już w drugim kwartale przyszłego roku.

Ostateczną decyzję o poszerzeniu strefy podejmą jednak radni miejscy. Politycy PiS nie wykluczają poparcia tego pomysłu. - Oczywiście decyzja taka wymaga wielu analiz - zastrzega Bolesław Kosior, szef klubu PiS w Radzie Miasta Krakowa. - Musimy być pewni, że rozszerzenie strefy nie przyniesie większej szkody niż pożytku. Z finansowego punktu widzenia byłaby to korzystna decyzja dla miasta, bo zwiększyłyby się wpływy z opłat za parkowanie. Na pewno też rozwiązałoby to problem z parkowaniem dla okolicznych mieszkańców - uważa Bolesław Kosior.

Radni Platformy, mającej większość w Radzie Miasta, nie mówią kategorycznego "nie", ale mają też wiele wątpliwości. - Poszerzać strefę można oczywiście w nieskończoność, aż do granic miasta - uważa Grzegorz Stawowy, przewodniczący klubu PO. - Nie będzie to jednak przynosiło zamierzonego efektu, dopóki w Krakowie nie zacznie się budować nowych dużych parkingów.

Radnym odpowiada jednak prezydent Trzmiel. Zapewnia, że po wprowadzeniu strefy, np. w Podgórzu, miasto może przekazać prywatnemu inwestorowi chociażby teren przy klubie Korona pod budowę parkingu podziemno-naziemnego.

Abonamenty tylko do 31 grudnia
Wszyscy, którzy wykupili abonamenty na parkowanie w płatnej strefie przed 4 sierpnia, mogą z nich korzystać do końca grudnia 2011 roku, pod warunkiem że zaparkują w swojej podstrefie.
Posiadacze abonamentów o dłuższym terminie ważności muszą zwrócić je do 31 grudnia 2011 r. w biurze Strefy Płatnego Parkowania zlokalizowanym na rogu ul. Smolki i Kalwaryjskiej (nadpłacone pieniądze zostaną zwrócone) i wykupić abonament według nowych zasad.

Miss Polonia z dawnych lat. Zobacz galerię kandydatek!

Wybieramy najpiękniejszą sportsmenkę Małopolski! Weź udział w plebiscycie!

"Super pies, super kot"! Zobacz zwierzaki zgłoszone w plebiscycie i oddaj głos!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

I
Insdel
Nie dla strefy, nie mam zamiaru płacić za parkowanie mojego samochodu w miejscu w którym mieszkam !!! Mieszkanie wynajmuję więc nie mogę uzyskać abonamentu mieszkańca, chociaż tak samo jak zameldowani mieszkańcy ponoszę takie same koszty + dodatkowo czynsz za wynajem. I co w takiej sytuacji mam dojeżdżać tramwajem do miejsca gdzie będę mógł parkować samochód, żeby pojechać do pracy ?? nie mam zamiaru płacić po około 50 złotych na dobę za to że mogę parkować pod domem!! Albo niech się zmieni prawo,że na podstawie najmu również mogę uzyskać abonament, albo mam gdzieś strefę bo jest to niesprawiedliwe !!
p
podgórzaninka
tylko strefa!!!!!!!! mieszkam przy samych bulwarach na podgórzu i codziennie jest problem z parkowaniem.Kłótnie ze strażą miejska płacenie mandatów a w imię czego skoro ja mam prawo parkować w pobliżu domu ale nie ma takiej możliwości bo ktoś limuzyną z kilkaset tysięcy nie zapłaci za parkowanie na Kazimierzu !!!!!!!!! Wybudowanie parkingu tez nie rozwiąże sytuacji jest to możliwe ale tylko w przypadku gdy zostanie wprowadzona strefa i parking razem,bo niestety dojdzie do takiej paranoji ze ja będę np płacić za parking pod koroną i wędrować z zakupami lub chora mama do domu kilka minut a ciec który nie chce zapłacić z strefę albo parking będzie parkować pod moim domem.Moze wartało by pomyslec o obowiazkowym dla pracujacych na kazimierzu abonamencie na parkowanie tak jak istnieje obowiazek wykupienia opłaty z parkomatu jak nie ma to kara!!!!!!!!!
Ja osobiście mam juz dosc użerania sie o miejsce !!!!!! TYLKO STREFA I TO SZYBKO!!!!!
k
kierowca
wrócimy pod wawel jak za dawnych lat
przeprawa mala łódeczka :>

tylko kto tu będzie mieszkał...
T
Turysta
Postawcie szlabany na rogatkach i będzie po kłopocie. Potem zostanie wam tylko zaoranie Krakowa posadzenie żarówek.
J
Jurek
A ile będzie kosztowała godzina parkowania na prywatnym parkingu? Na jednym było o ile pamiętam 8 zł.
l
lolek
strefa koło szkoły Pana prezydenta i to płatna podwójnie równierz dla niego
r
rrw
Jak w Warszawce. Zostaną tylko turyści. Ja z rodzina już dawno nie jeżdżę na spacer do Rynku czy okolic, bo wybór: kłopoty z parkowaniem kontra oczekiwanie autobus i tramwaj wg pociętych rozkładów to żaden wybór. Już lepiej uciec np, do Niepołomic.
B
Bartek
Za wynajmem placu pod budę targową trzeba płacić to niby dlaczego za miejsce parkingowe nie?
Na budowę dróg w mieście nie idą podatki z paliw, tylko udziały w PIT, CIT i VAT.

Miasto nie powinno budować darmowych parkingów, stadionów - czegokolwiek, gdzie łatwo da się pobrać opłaty od użytkowników.
k
krakowianin
Nie nowe strefy tylko NOWE TANIE PARKINGI !!!!!!
g
góral
Wprowadzić opłatę np. 100 zł za każdy dzień pobytu w Krakowie, pobieraną na rogatkach miasta,
J
Jochei
Proszę pamiętać ,że oprócz opracowania Altrans są jeszcze przepisy prawa , m.in. ustawy o drogach publicznych ,warunkujące wprowadzenie strefy płatnego parkowania .Decyzja radnych nie jest zatem suwerenna w tym zakresie i wpierw należy wykazać spełnienie warunków formalnych a dopiero później uchwalać nowe przepisy .Ponadto warto przemyśleć podjęcie takiej decyzji gdyż deficyt miejsc postojowych występuje praktycznie wszędzie i jeżeli to ma być reakcja władz miasta na problemy z parkowaniem to tylko pogratulować . Od publikacji na ten temat chyba już wszyscy mieszkańcy Krakowa wiedzą ,że rozwiązaniem jest strefa płatna i komunikacja publiczna lecz ten pogląd nie zmienił się od 23 lat czyli od chwili gdzie grupa prawdziwych fachowców w dziedzinie komunikacji wprowadziła całkowitą zmianę organizacji ruchu w centrum Krakowa z uwagi właśnie na deficyt miejsc parkingowych i konieczność ochrony zabytków przed niszczącymi skutkami intensywnego ruchu drogowego . W wydanym wówczas informatorze podano ,że według badań zaspokojenie potrzeb parkowania wynosi 60% co oznacza ,że dla 40% przyjeżdżających do centrum pojazdów zabrakło mikejsca . Analiza potrzeb parkowania powinna prowadzić do określenia priorytetów i ograniczeń w tym zakresie .Nie może być tak ,że radny lub aktywista odbędą spacer po ulicach podgórza i wrócą napisać uchwałę z której wynika ,że nie ma gdzie parkować .Takie rozumowanie prowadzi do absurdalnych wręcz sytuacji a to takich ,że skoro wszędzie w mieście występuje deficyt miejsc postojowych to kwestią czasu jest ,gdy lokalni aktywiści zaczną występować do prezydenta z postulatami aby wnioskował do rady miasta o ustanowienie strefy płatnego parkowania . Ciekawe co zrobi wówczas prezydent i rada miasta bo przecież władza publiczna jest obowiązana jednakowo traktować interesy wszystkich obywateli a nie tylko tych ,którzy najgłośnie krzyczą . Natomiast panu Tadeuszowi należy pogratulować słuszności przedstawionej propozycji udostępnienia przez gminę miejsc pod budowę parkingów prywatnym firmom .

Szkoda tylko ,że ten racjonalny sposób gospodarowania gminnym majątkiem nie jest stosowany za prezydentury Majchrowskiego standardowo . Wówczas to gmina sfinasowałaby parkingi dla setek tysięcy kierowców kierowców a nie stadiony dla prywatnych spółek piłkarskich oraz garstki , w odniesieniu do mieszkańców Krakowa , kibiców którzy z oglądania meczów piłki nożnej w wykonaniu drużyn z Krakowa czerpią przyjemność .
i
i tyle
Jest wiele miejsc z problemami parkowania dla mieszkańców, bo kierowcy uciekają od opłat. Zróbcie cały Kraków STREFĄ.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska