Grzegórzki. Przemysłowe centrum, które zamieniło się w drogą sypialnię Krakowa [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

red.
Ul. Mogilska - widok w stronę Ronda Mogilskiego Archiwum Muzeum Historycznego Miasta Krakowa – cyfrowy Thesaurus
Jeśli zapytacie w Krakowie, która część miasta zmieniła się najbardziej w ostatnich 10 latach, większość zapewne w pierwszym odruchu odpowie: Zabłocie. Nic dziwnego, ta część Podgórza rzeczywiście zmieniła się w sposób spektakularny. Jednak rewolucja na jeszcze większą skalę dokonuje się sukcesywnie na Grzegórzkach. Coraz mniej jest śladów dawnego przemysłowego charakteru dzielnicy, a coraz więcej nowych osiedli. W galerii można zobaczyć archiwalne zdjęcia, z różnych czasów, terenów dzisiejszej Dzielnicy II.

FLESZ - Zakup mieszkania coraz droższy

Grzegórzki, dawna wieś przyłączona do Krakowa w 1910 roku przez prezydenta Juliusza Leo, w obecnym administracyjnym kształcie były (są) dzielnicą niejednorodną. Mieściły w sobie starą zabudowę, willowe osiedle Oficerskie, osiedla z wielkiej płyty i produkcyjne zakłady. Zresztą przemysłowy charakter Grzegórzek do pewnego momentu zawsze wybijał się pierwszy plan. Dziś to dzielnica administracyjno-biurowo-mieszkaniowa, przy czym ta ostatnia funkcja z roku na rok zyskuje na znaczeniu. A okolica na popularności wśród krakowian.

W niedawno opublikowanym u nas rankingu cen mieszkań w Krakowie, uwzględniającym średnią cenę za metr kwadratowy, Grzegórzki okazały się bezkonkurencyjne. Tutaj średnio za metr kwadratowy mieszkania trzeba zapłacić 12 000 zł.

Kraków. Sprawdź, gdzie najtaniej kupisz mieszkanie, a gdzie ...

Ślady starych czasów się zacierają. A to tutaj działały przecież C.K. Uprzywilejowana Fabryka Machin i Narzędzi Rolniczych Ludwika Zieleniewskiego (Grzegórzecka), Polsko- Szwajcarska Fabryka Czekolady Suchard S.A., potem Wawel (Masarska), Rzeźnia Miejska (Rzeźnicza), Wytwórnia Państwowego Monopolu Spirytusowego (Fabryczna) czy C.K. Uprzywilejowana Fabryka Maszyn i Urządzeń Rolniczych Marcina Peterseima (później Erdal, fabryka m.in. pasty do butów).

Do dziś przetrwały tylko zabudowania tej ostatniej, przy ul. Żółkiewskiego, zresztą pięknie zrewitalizowane. Na miejscu pozostałych powstały osiedla mieszkaniowe - a w przypadku rzeźni Galeria Kazimierz, z zachowanymi fragmentami starej zabudowy. Zresztą, to od budowy Wiślanych Tarasów na terenach po fabryce Zieleniewskiego rozpoczęła się w Dzielnicy II zmasowana deweloperska ofensywa.

Czytaj także

Zabudowany jest już w zasadzie cały pas wzdłuż Wisły przy Grzegórzeckiej, nowe kompleksy bloków powstały i powstają przy Cystersów, Fabrycznej i Nullo, przy bulwarach na Dąbiu, a przecież jest także - last but not least - Unity Centre, czyli dawny szkieletor, zupełnie zmieniający krajobraz dzielnicy. Grzegórzki obejmują też okolice Galerii Plaza, z nowymi blokami wybudowanymi przy ul. Dąbskiej. A w kolejce czeka jeszcze przecież zagospodarowanie Wesołej.

Tak, stare Grzegórzki można zobaczyć już tylko na starych zdjęciach. Do czego gorąco zachęcamy.

Grzegórzki. Przemysłowe centrum, które zamieniło się w drogą...

Kraków. Rośnie wielkie centrum w centrum miasta, czyli Fabry...

Czytaj także

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Grzegórzecki
28 września, 08:26, Karol:

Z tych zdjęć jednoznacznie wynika, że przed wojną Kraków to wiocha z tramwajami była, a największy skok w rozwoju miasta nastąpił w okresie PRL.

Ludność Krakowa do 1945 roku wynosiła 298 500 a w 1990 - 750 540 więc wzrosła o 452 040 tys. przez 30 lat dobrobytu III RP przybyło 50 tys.

Z Dworca Głównego do Kocmyrzowa do 1954 roku obok ul. Mogilskiej jeżdziły pociagi /linia kolejowa 111/ a pierwszym przystankiem była stacja na wsi Wieczysta.

Przy młynach na wieczystej był przejazd kolejowy z zaporami.

K
Karol

Z tych zdjęć jednoznacznie wynika, że przed wojną Kraków to wiocha z tramwajami była, a największy skok w rozwoju miasta nastąpił w okresie PRL.

Ludność Krakowa do 1945 roku wynosiła 298 500 a w 1990 - 750 540 więc wzrosła o 452 040 tys. przez 30 lat dobrobytu III RP przybyło 50 tys.

Z Dworca Głównego do Kocmyrzowa do 1954 roku obok ul. Mogilskiej jeżdziły pociagi /linia kolejowa 111/ a pierwszym przystankiem była stacja na wsi Wieczysta.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3