https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Grzegórzki. Przemysłowe centrum, które zamieniło się w drogą sypialnię Krakowa [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Redakcja Kraków
Ul. Mogilska - widok w stronę Ronda Mogilskiego
Ul. Mogilska - widok w stronę Ronda Mogilskiego Archiwum Muzeum Historycznego Miasta Krakowa – cyfrowy Thesaurus
Jeśli zapytacie w Krakowie, która część miasta zmieniła się najbardziej w ostatnich 10 latach, większość zapewne w pierwszym odruchu odpowie: Zabłocie. Nic dziwnego, ta część Podgórza rzeczywiście zmieniła się w sposób spektakularny. Jednak rewolucja na jeszcze większą skalę dokonuje się sukcesywnie na Grzegórzkach. Coraz mniej jest śladów dawnego przemysłowego charakteru dzielnicy, a coraz więcej nowych osiedli. W galerii można zobaczyć archiwalne zdjęcia, z różnych czasów, terenów dzisiejszej Dzielnicy II.

FLESZ - Zakup mieszkania coraz droższy

Grzegórzki, dawna wieś przyłączona do Krakowa w 1910 roku przez prezydenta Juliusza Leo, w obecnym administracyjnym kształcie były (są) dzielnicą niejednorodną. Mieściły w sobie starą zabudowę, willowe osiedle Oficerskie, osiedla z wielkiej płyty i produkcyjne zakłady. Zresztą przemysłowy charakter Grzegórzek do pewnego momentu zawsze wybijał się pierwszy plan. Dziś to dzielnica administracyjno-biurowo-mieszkaniowa, przy czym ta ostatnia funkcja z roku na rok zyskuje na znaczeniu. A okolica na popularności wśród krakowian.

W niedawno opublikowanym u nas rankingu cen mieszkań w Krakowie, uwzględniającym średnią cenę za metr kwadratowy, Grzegórzki okazały się bezkonkurencyjne. Tutaj średnio za metr kwadratowy mieszkania trzeba zapłacić 12 000 zł.

Raport cen mieszkań w Krakowie - wrzesień 2020 wg Sonar Home. Zobacz, w której dzielnicy średnia cena za metr kwadratowy jest najniższa, a w której najwyższa. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNEZOBACZ RANKING DZIELNIC >>>

Kraków. Sprawdź, gdzie najtaniej kupisz mieszkanie, a gdzie ...

Ślady starych czasów się zacierają. A to tutaj działały przecież C.K. Uprzywilejowana Fabryka Machin i Narzędzi Rolniczych Ludwika Zieleniewskiego (Grzegórzecka), Polsko- Szwajcarska Fabryka Czekolady Suchard S.A., potem Wawel (Masarska), Rzeźnia Miejska (Rzeźnicza), Wytwórnia Państwowego Monopolu Spirytusowego (Fabryczna) czy C.K. Uprzywilejowana Fabryka Maszyn i Urządzeń Rolniczych Marcina Peterseima (później Erdal, fabryka m.in. pasty do butów).

Do dziś przetrwały tylko zabudowania tej ostatniej, przy ul. Żółkiewskiego, zresztą pięknie zrewitalizowane. Na miejscu pozostałych powstały osiedla mieszkaniowe - a w przypadku rzeźni Galeria Kazimierz, z zachowanymi fragmentami starej zabudowy. Zresztą, to od budowy Wiślanych Tarasów na terenach po fabryce Zieleniewskiego rozpoczęła się w Dzielnicy II zmasowana deweloperska ofensywa.

Zabudowany jest już w zasadzie cały pas wzdłuż Wisły przy Grzegórzeckiej, nowe kompleksy bloków powstały i powstają przy Cystersów, Fabrycznej i Nullo, przy bulwarach na Dąbiu, a przecież jest także - last but not least - Unity Centre, czyli dawny szkieletor, zupełnie zmieniający krajobraz dzielnicy. Grzegórzki obejmują też okolice Galerii Plaza, z nowymi blokami wybudowanymi przy ul. Dąbskiej. A w kolejce czeka jeszcze przecież zagospodarowanie Wesołej.

Tak, stare Grzegórzki można zobaczyć już tylko na starych zdjęciach. Do czego gorąco zachęcamy.

Ul. Mogilska - widok w stronę Ronda Mogilskiego

Grzegórzki. Przemysłowe centrum, które zamieniło się w drogą...

Kompleks Fabryczna City

Kraków. Rośnie wielkie centrum w centrum miasta, czyli Fabry...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pozostałe

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek
Niestety, przemysł w Krakowie zanika a rozpleniają się biurowce. Z pracy biurowej nie ma pożytku ani dochodu narodowego a urzędnik to jest DARMOZJAD. Miasto jest też przeludnione i nadmiernie zabetonowane.
G
Grzegórzecki
28 września, 08:26, Karol:

Z tych zdjęć jednoznacznie wynika, że przed wojną Kraków to wiocha z tramwajami była, a największy skok w rozwoju miasta nastąpił w okresie PRL.

Ludność Krakowa do 1945 roku wynosiła 298 500 a w 1990 - 750 540 więc wzrosła o 452 040 tys. przez 30 lat dobrobytu III RP przybyło 50 tys.

Z Dworca Głównego do Kocmyrzowa do 1954 roku obok ul. Mogilskiej jeżdziły pociagi /linia kolejowa 111/ a pierwszym przystankiem była stacja na wsi Wieczysta.

Przy młynach na wieczystej był przejazd kolejowy z zaporami.

K
Karol

Z tych zdjęć jednoznacznie wynika, że przed wojną Kraków to wiocha z tramwajami była, a największy skok w rozwoju miasta nastąpił w okresie PRL.

Ludność Krakowa do 1945 roku wynosiła 298 500 a w 1990 - 750 540 więc wzrosła o 452 040 tys. przez 30 lat dobrobytu III RP przybyło 50 tys.

Z Dworca Głównego do Kocmyrzowa do 1954 roku obok ul. Mogilskiej jeżdziły pociagi /linia kolejowa 111/ a pierwszym przystankiem była stacja na wsi Wieczysta.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska