https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak głęboko będzie metro w Krakowie i czy można je przesunąć na planach? Wyznaczono strefę buforową

Piotr Tymczak
Metro w Warszawie.
Metro w Warszawie. Szymon Starnawski
Pierwszy odcinek krakowskiego metra planowany jest z rejonu ronda Młyńskiego do stacji przy Akademii Górniczo-Hutniczej. Mieszkańcy zastanawiają się jakiej szerokości i głębokości będzie tunel i czy w razie czego można go na etapie planowania przesunąć spod danego budynku w inny rejon. Są już dokumenty, które określają przebieg podziemnej komunikacji oraz możliwości ewentualnych korekt.

Miasto przygotowuje się do budowy pierwszej linii metra z Nowej Huty przez centrum do Bronowic, choć ostatecznie nie zdecydowano, czy to do tej części miasta dojedzie metro. W najbliższych miesiącach zapadnie decyzja, czy będą to Bronowice, czy też osiedle Kliny albo tereny brane pod uwagę do budowy Nowego Miasta w rejonie Płaszowa i Rybitw.

Wiadomo jednak, że w pierwszej kolejności ma powstać centralny odcinek metra od ronda Młyńskiego, dalej pod centrum, do stacji AGH.

Obecnie procedowany jest wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia. Dokumentacja zawiera m.in. raport o oddziaływaniu na środowisko dla... premetra. To dokument opracowany w poprzednich latach za czasów rządów w Krakowie prezydenta Jacka Majchrowskiego.

Obecny prezydent Aleksander Miszalski wraz ze swoją ekipą przekonuje, że powstanie metro. Do pozyskania decyzji środowiskowej skorzystano już jednak z istniejącego dokumentu, co ma dać oszczędność czasu i pieniędzy.

Szczegółowo o przebiegu pierwszego odcinka metra w Krakowie pisaliśmy tutaj:

- Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jest uzyskiwana dla tunelu jednonawowego o średnicy zewnętrznej ok. 10,5 m - informują w krakowskim magistracie.

Zagłębienie tunelu określono na około 10-15 metrów

W raporcie dotyczącym premetra założono też, że grubość obudowy tunelu będzie wynosiła 0,4 m. Określono również, że średni postęp drążenia tuneli wynosić będzie 10-15 m/dobę. Zagłębienie tunelu wyznaczono na około 10-15 m (poziom stropu tunelu) poniżej poziomu terenu.

W Studium dla premetra przyjęto, że maszyna drążąca TBM rozpocznie drożenie tunelu z szybu startowego i będzie przeciągana przez wcześniej wykonaną konstrukcję główną obiektów wykonywanych metodą odkrywkową/podstropową (korpusy stacji, komory torów odstawczych), a po zakończeniu drążenia demontowana we wcześniej wykonanej konstrukcji głównej obiektu.

W obrębie szybu startowego będzie odbywał się montaż i rozruch tarcz TBM wraz z zapleczem, dostawą i opuszczaniem segmentów obudowy pod powierzchnie terenu, wydobywaniem urobku z drążenia na powierzchnie terenu.

Czy można poprawić przebieg tunelu metra w Krakowie?

Czy w ramach procedowania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach będą możliwe przesunięcia na planach lokalizacji centralnego tunelu pod budynkami?

- Zakres inwestycji przyjęto jako bufor 10 metrów od ściany zewnętrznej tunelu oraz 15 metrów od obrysu zewnętrznego stacji, co umożliwia zmianę lokalizacji obiektów w zakresie inwestycji. W przypadku konieczności wyjścia poza ten zakres z rozwiązaniami projektowymi, jest to dopuszczalne, ale pod warunkiem, że wyjście to będzie miało miejsce tylko w obrębie działki, która częściowo jest w zakresie inwestycji - wyjaśniają w urzędzie.

Jako zakres oddziaływania inwestycji wyznaczono obszar w odległości do 100 metrów od realizowanego przedsięwzięcia. Zainteresowani mogli zapoznać się z raportem i ewentualnie wnieść do niego uwagi. Wcześniej, od 6 do 30 czerwca 2023 roku prowadzone były konsultacje raportu, których efektem były wprowadzone w nim zmiany.

- Z kolei następne konsultacje społeczne są przewidziane do realizacji podczas kolejnego etapu, tj. opracowania dokumentacji projektowej - dodają w magistracie.

O metrze w Krakowie obszernie pisaliśmy też tutaj:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska