American Airlines chciały wypromować nowe połączenie między Chicago i Krakowem poprzez zamieszczony w internecie spot. Zapewne nikt z przedstawicieli amerykańskich linii lotniczych nie spodziewał się, że wideo wzbudzi tak duże kontrowersje.
Z Chicago do Krakowa już w maju będzie można przylecieć samolotem największej linii lotniczej na świecie. W nowej siatce połączeń znalazły się również m.in. Tel-Awiw czy Budapeszt. American Airlines zachęcają do wizyty w stolicy Węgier rejsem po Dunaju. Do Krakowa - zdaniem ich przedstawicieli - warto natomiast przylecieć, by... napić się wódki z przyjacielem.
Spot budzi kontrowersje. Doczekał się już nawet oficjalnego stanowiska władz miasta.
"Koncepcja promocji nowego połączenia lotniczego do Krakowa, która znalazła swój wyraz w spocie American Airlines absolutnie nie wpisuje się w politykę turystyczną i promocyjną Krakowa, które jest postrzegane jako wyjątkowe miejsce UNESCO, przyciągające co roku licznych turystów, którzy w czasie swojego pobytu korzystają z bogatej oferty kulturalnej Krakowa" - czytamy w oświadczeniu.
Władze miasta wskazują, że Kraków to jednocześnie nowoczesne centrum akademickie, które oferuje bogatą ofertę usług konferencyjnych i medycznych.
"To miasto, w którym na bazie dziedzictwa kulinarnego, produktów regionalnych i filozofii slow food rozwija się nowoczesna gastronomia. Doceniła to Europejska Akademia Gastronomiczna, która nadała Krakowowi tytuł Europejskiej Stolicy Gastronomicznej 2019 roku" - czytamy.
Władze miasta zwracają uwagę, że te fakty zostały pominięte przez specjalistów od reklamy tej linii lotniczej, którzy słabo przygotowali się do tego zadania, posługując się stereotypowymi wyobrażeniami o naszym kraju sprzed lat.
"Bardziej jednak smuci niska ocena preferencji własnych klientów przez marketingowców American Airlines. Szkoda, że na takim potencjale projektowany jest rozwój tego przewoźnika. Kraków, miasto UNESCO, Europejska Stolica Kultury roku 2000, tegoroczna Stolica Kultury Gastronomicznej, miejsce gościnne zaprasza do odwiedzin" - czytamy w oświadczeniu.
Portal businessinsider.com.pl poprosił o komentarz linie lotnicze. - Publikując ten klip, naszym celem było zaangażować naszych followersów i wzbudzić w nich taką ekscytację, jaką sami mamy wobec nowych połączeń do tak niesamowitych kierunków jak Kraków - zapewnia na łamach portalu Martha Thomas.
Biuro prasowe American Airlines twierdzi ponadto, że "ten spot to tylko jeden z elementów większej kampanii promocyjnej".
- Dodatkowo na naszej stronie internetowej powstała specjalna sekcja poświęcona nowym połączeniom. Prezentacja Krakowa obejmuje tam więcej informacji na temat lotów i rekomendacje, co warto zrobić podczas pobytu w mieście, np. zwiedzić Zamek Królewski na Wawelu, odwiedzić Rynek Główny, jak również spróbować degustacji wódki - dodaje Thomas, cytowana przez businessinsider.com.pl.
- Ohydztwa, które kazali nam jeść w dzieciństwie. Pamiętacie?
- Trwa budowa prywatnego akademika, zajrzeliśmy do środka
- Szkieletor zmieni się nie do poznania [ZDJĘCIA]
- Imponująca budowa zakopianki, wkrótce nią pojedziemy!
- W te miejsca polecisz z Krakowa za mniej niż 100 zł
- Kolejki do lekarzy. Tyle poczekasz na wizytę, badanie i operacje w Małopolsce