Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak przebiegać będzie obwodnica Limanowej w ciągu DK28? Wciąż trwają konsultacje społeczne

Klaudia Kulak
Klaudia Kulak
Trwają konsultacje w sprawie wyboru przebiegu nowej obwodnicy Limanowej
Trwają konsultacje w sprawie wyboru przebiegu nowej obwodnicy Limanowej Klaudia Kulak
Łącznie około osiemdziesięciu osób wzięło udział w pierwszych konsultacjach społecznych w sprawie przebiegu obwodnicy Limanowej w ciągu DK28. Inwestycja, której celem jest odciążenie ruchu w centrum miasta, ale także ułatwienie podróży pomiędzy Nowym Sączem, a Rabką-Zdrojem budzi wśród mieszkańców ogromne zainteresowanie. Mimo, iż w pierwszym ze spotkań wzięło udział sporo osób, wygląda na to, że to dopiero początek konsultacji społecznych w tej sprawie. Wyznaczono kolejny termin dla osób, które zapisały się na listę rezerwową. Spotkania trwają.

FLESZ - Jaka muzyka jest najlepsza dla zdrowia? Tego się nie spodziewałeś!

od 16 lat

Nowa obwodnica o długości od około 6 do 9 km ma powstać w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Jej wykonawcą będzie firma IVIA S.A, z którą umowa zawarta została w październiku ubiegłego roku.

Po kilku miesiącach od jej podpisania zaprezentowano trzy warianty przebiegu trasy. Wszystkie są poprowadzone po południowo wschodniej części miasta Limanowa, a głównym kryterium definiującym zaproponowane przebieg tras było ominięcie terenów zwartej zabudowy oraz zminimalizowanie negatywnych efektów oddziaływania projektowanej drogi na życie mieszkańców.

Pierwszy z nich o długości ok. 5,8 km zakłada zlokalizowanie drogi w większości na terenie miasta Limanowa, oprócz odcinka o długości 300 m, który jest na obszarze gminy Limanowa. Miałby on się rozpoczynać na ul. Krakowskiej i włączać do istniejącej DK28 na ul. Kościuszki.

Drugi z zaproponowanych wariantów o długości ok. 7,3 km przebiegałby zarówno przez miasto, jak i gminę Limanowa. W tym przypadku droga mogłaby przebiegać głównie przez pola z pojedynczą zabudową mieszkaniową.

Wariant trzeci z odcinkiem o długości ok. 8,6 km natomiast jest wariantem najdłuższym i najbardziej odsuniętym od centrum miasta. Przebieg trasy od jego rozpoczęcia do około 4 km jest taki sam, jak w wariancie drugim, a następnie oddala się od dwóch pozostałych wariantów o około 700 m, omijając gęstą zabudowę mieszkaniową.

Opracowanie dokumentacji projektowej wymaga jednak konsultacji z mieszkańcami. W związku z tym GDDKiA wystosowało zaproszenie na spotkania informacyjne, które jednak ze względu na pandemię zaplanowano w formie indywidualnego przyjmowania stron po wcześniejszym telefonicznym umówieniu się na daną godzinę.

- Dokumenty przygotowane przez projektantów są dla wszystkich dostępne. Można się z nimi zapoznać i wyrazić swoją opinię. Po zapoznaniu się z dokumentami, każdy może wybrać wariant, zgłaszać wnioski i opinie. Przekazane sugestie będą przeanalizowane pod kątem możliwości i zasadności wprowadzenia zmian do projektu- informuje Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA.

Jak się okazuje, każdy z wariantów ma zarówno swoich przeciwników, jak i zwolenników. O efekty pierwszych konsultacji społecznych zapytaliśmy kierownika Projektu Wykonawcy firmy IVIA S.A.

- Na razie nie udało nam się dokonać żadnych konkretnych ustaleń. Zbieramy opinie i dlatego na tym etapie nie możemy jeszcze wskazać, który z wariantów jest preferowany. Wszystkie trzy są w dalszym ciągu analizowane- informuje w rozmowie z „Gazetą Krakowską” Donata Kądziołka i zaznacza, że podczas spotkań, każdy uczestnik mógł zorientować się w temacie, czy dopytać o przebiegi. Pokazywane były również mieszkańcom trójwymiarowe wizualizacje i udzielane były odpowiedzi na pytania.

Informację tę potwierdza Iwona Mikrut z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, będącego inwestorem.

- Nie ma jeszcze analizy, ponieważ są planowane dodatkowe konsultacje, ze względu na duże zainteresowanie tematem. Na tym etapie nie możemy więc powiedzieć nic więcej na temat preferowanego przebiegu trasy - zaznacza w rozmowie z nami.

Konsultacje trwają, a chętnych nie brakuje. Jak zapewniają przedstawiciele firmy IVIA S.A, która organizuje spotkania, mieszkańcy nie mają powodu do obaw, czy ich głos w sprawie przebiegu trasy będzie wysłuchany.

- Oprócz spotkań jest też możliwość wypełnienia ankiet. Każda osoba, która ma jakiekolwiek uwagi może ją do nas przesłać i te głosy również brane będą pod uwagę. Ankiety wciąż spływają. Na ten moment mamy ich już około pięćdziesięciu - zaznacza Kądziołka.

Wiadomo też, że na wrzesień zaplanowane jest spotkanie z władzami miasta.

- Wiemy, że podczas tego spotkania przedstawiona zostanie nam prezentacja i będziemy mogli wnosić swoje uwagi, co do rozwiązań komunikacyjnych - informuje zastępca burmistrza Limanowej Wacław Zoń.

Po stronie wykonawcy inwestycji będzie również uzyskanie decyzję środowiskową (DŚU), a złożenie wniosku jej wydanie planowane jest w sierpniu 2022 r. Koszt prac dokumentacyjnych wynosi 4 mln 182 tys. zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska