https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Jest decyzja środowiskowa dla nowego pasa startowego na lotnisku w Balicach

Grzegorz Skowron
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach wydała decyzję środowiskową dla nowego pasa startowego na lotnisku w Balicach. To zielone światło dla inwestycji potrzebnej do rozwoju krakowskiego portu lotniczego, ale która budzi ogromne kontrowersje i sprzeciw mieszkańców okolic lotniska, dla których nowa droga startowa dla samolotów to dodatkowe uciążliwości.

Po roku od złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej władze lotniska w Balicach doczekały się pozytywnego dla siebie rozstrzygnięcia. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach pozytywnie odniosła się do planów budowy nowej drogi startowej, a tym samym nie uwzględniła protestów mieszkańców sprzeciwiających się tej inwestycji.

Przyjęty w listopadzie ubiegłego roku plan inwestycji zakłada dalszą rozbudowę krakowskiego lotniska. Plan został zatwierdzony przez Ministerstwo Infrastruktury, co oznacza, że inwestycje w Balicach mogą być finansowane nie tylko z dochodów spółki zarządzającej portem lotniczym i zaciąganych przez nią kredytów, ale też z budżetu państwa.

Priorytetem dla władz lotniska jest nowy pas startowy o długości 2,8 km, lekko odchylony od linii obecnej ścieżki startów i lądowań. A to oznacza, zupełnie inny obszar oddziaływania lotniska na sąsiedztwo.

Przygotowania do budowy nowego pasa rozpoczęto kilka lat temu i do tej pory nie widać było postępów. Wydana 30 września 2019 roku decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych dla nowego pasa to zielone światło dla dalszych przygotowań - projektowania, uzyskiwania zgody na budowę, a potem samej realizacji.

Decyzja RDOŚ, przesądzająca lokalizację pasa startowego, miała być wydana w ubiegłym roku. Ale sprzeciw osób mieszkających w sąsiedztwie lotniska, którzy odczują skutki tej inwestycji, był na tyle duży i skuteczny, że dopiero teraz zapadło ostateczne rozstrzygnięcie. Ale należy się spodziewać, że będzie ono oprotestowane i sprawa trafi najpierw do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, a potem do sądu. Najbardziej zdeterminowani przeciwnicy budowy nowego pasa deklarują, że będą też interweniować w organach Unii Europejskiej.

Protestujący przeciwko inwestycji uważają, że możliwy jest remont tego pasa, który jest dzisiaj. Twierdzą nawet, że roboty można by prowadzić utrzymując ruch lotniczy. To wprawdzie byłoby bardziej kosztowne, ale nie spowodowałoby zmiany strefy oddziaływania lotniska na otoczenie. Najbardziej radykalne postulaty dotyczyły nawet budowy nowego lotniska w inne miejsce, w znacznej odległości od Krakowa i terenów zabudowanych.

RDOŚ w Kielcach nie podzieliła jednak argumentów protestujących i stanęła po stronie władz portu lotniczego.

- Z zadowoleniem przyjęliśmy decyzję RDOŚ w Kielcach o środowiskowych uwarunkowaniach w zakresie inwestycji pod nazwą. „Budowa nowej drogi startowej na lotnisku Kraków -Balice”. Zdajemy sobie sprawę z wyzwań, które stoją przed nami, dlatego z tym większą satysfakcją spoglądamy na ogrom dotąd wykonanej pracy przybliżającej nas do realizacji zamierzeń inwestycyjnych opisanych w Planie Generalnym Lotniska. Liczymy na zrozumienie i poparcie ze strony wszystkich, którym zależy na dynamicznym rozwoju Małopolski. Rozwój regionu jest bowiem bezpośrednio związany z modernizacją infrastruktury lotniskowej i jej dostosowaniem do potrzeb i oczekiwań pasażerów – komentuje Natlia Vince, rzeczniczka prasowa Krakow Airport.

W zupełnie innym nastroju są przeciwnicy budowy nowego pasa.

- Budowa nowej drogi startowej to zatrzymanie koncepcji przeniesienia lotniska w inną lokalizację na dziesięciolecia. I dla lotniska i dla miasta to katastrofa. Lotnisko ograniczone autostradą, obwodnicą i Morawicą jest zablokowane, miasto ma przeszkodę w rozbudowie jak kiedyś przez hutę – ocenia Piotr Bistroń, jeden z protestujących przeciwko budowie nowego pasa.

Według niego decyzja środowiskowa została wydana w oparciu o „fikcyjny alternatywny wariant centralny. który przebiegałby przez środek lotniska wojskowego”. To drugi wariant, który był wskazany do wyboru z tym, który preferują władze lotniska.
- Lotnisko nie przedstawiło żadnego dokumentu, w którym byłaby zgoda na taki wariant przez wojsko – twierdzi Piotr Bistroń.

Jego zdaniem należy teraz pilnie obserwować jaki zacznie się ruch wokół aktualnego Obszaru Ograniczonego Użytkowania. - Nie było korzystniejszej decyzji dla nich od stuleci. Za to mieszkańcy Woli Justowskiej już dziś mogą zacząć sobie wyobrażać jak do gigantycznego centrum biurowego przejeżdżają tysiące samochodów, a dojazd do lotniska z autostrady wydłuża się z 2 do 3 godzin w godzinach szczytu, a w piątki ...… - zwraca uwagę Piotr Bistroń.

- RDOŚ udowodnił, że tego typu instytucje podlegają silnym naciskom politycznym, nieważna jest dla nich ochrona gatunków chronionych, kilkunastu tysięcy ludzi, wymagane procedury. Po co więc podatnik płaci na ich utrzymanie? Nowa droga startowa to zmiana nalotu samolotów z zachodu, dotychczas lecą one południowym skrajem miasta i nawracają nad Nową Hutą, po wybudowaniu nowej drogi startowej przesunie się to na północ i będzie można oglądać samoloty z Rynku… Wszyscy będą tak zadowoleni jak po otwarciu nowego odcinka zakopianki, kiedy korek był dłuższy niż otwarty właśnie odcinek… - komentuje jeden z protestujących przeciwko budowie nowego pasa.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 43

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakuska

Chciałabym zapytać, czy mieszkańcy Mydlnik to gorszy sort? Nad ich głowami to samoloty mogą latać? Niestety, wszędzie w Krakowie i wokół niego żyją ludzie i jak nie jednym przeszkadzać będzie hałas, to innym.

G
Gość
30 września, 15:38, Grzegórzecki:

Ścieżka podejścia prowadzi przez 10 km nad osiedlami i blokowiskami. Uda się do czasu. Lotnisko zapasowe dla 2 Pułku Lotniczego w 1939.

ale one fruwają jak chcą,na skróty po całym niebie nad Krakowem,a na zachodnim kierunku skrecają zaraz po starcie !Tereny gdzie jeszcze było cicho staja sie bez wartości ,czy oni to odkupią od właścicieli?

G
Gość
2 października, 18:59, Mieszkam kolo lotniska:

malo z protestujących interesuje się tym ze zgodnie z planem dot. ochrony przed halasem, lotnisko powinno wraz ze wzrostem operacji lotniczych zmieniac tzw.strefę ograniczonego użytkowania, na mocy której poszkodowani moga sadzic się o odszkodowania. strefa ta nie jest zmieniana od 2009 roku. ruch w tym czasie wzrosl 3-krotnie! mowi o tym par.10, pkt 3 uchwaly https://bip.malopolska.pl/umwm,a,62555,uchwala-nr-xxxii47009-sejmiku-wojewodztwa-malopolskiego-z-dnia-25-maja-2009-r-w-sprawie-utworzenia-o.html. co najlepsze nie sa prowadzone badania halasu w liniach prostopadłych do osi pasa startowego a jedynie strefa ciagnie sie wzdluz ścieżki podejscia do ladowania i wzdluz ścieżki startu. przez to ze ruch wzrósł to wg ścieżek podejscia poruszaja sie tylko duze samoloty a ruch malych samolotow oraz glosnych śmigłowców kierowany jest obecnie po sciezkach z dala od osi pasa. do tego dochodzi halas genetowany przez statki powietrzne wojska. wyjątkowo glosne! strefa ograniczonego użytkowania powinna wiec przyjac formę elipsy rozciagnietej w srodku osi pasa startowego.

Czułów ,Czułówek Rybna nie spać !!!!!!!!!!!!!!!

M
Mieszkam kolo lotniska

malo z protestujących interesuje się tym ze zgodnie z planem dot. ochrony przed halasem, lotnisko powinno wraz ze wzrostem operacji lotniczych zmieniac tzw.strefę ograniczonego użytkowania, na mocy której poszkodowani moga sadzic się o odszkodowania. strefa ta nie jest zmieniana od 2009 roku. ruch w tym czasie wzrosl 3-krotnie! mowi o tym par.10, pkt 3 uchwaly https://bip.malopolska.pl/umwm,a,62555,uchwala-nr-xxxii47009-sejmiku-wojewodztwa-malopolskiego-z-dnia-25-maja-2009-r-w-sprawie-utworzenia-o.html. co najlepsze nie sa prowadzone badania halasu w liniach prostopadłych do osi pasa startowego a jedynie strefa ciagnie sie wzdluz ścieżki podejscia do ladowania i wzdluz ścieżki startu. przez to ze ruch wzrósł to wg ścieżek podejscia poruszaja sie tylko duze samoloty a ruch malych samolotow oraz glosnych śmigłowców kierowany jest obecnie po sciezkach z dala od osi pasa. do tego dochodzi halas genetowany przez statki powietrzne wojska. wyjątkowo glosne! strefa ograniczonego użytkowania powinna wiec przyjac formę elipsy rozciagnietej w srodku osi pasa startowego.

G
Gość
30 września, 14:17, Krak:

Mam pytanie do mieszkańców okolic lotniska - jak kupowaliście działki za pół darmo i budowaliście się 10-20-30-40 lat temu to lotniska jeszcze nie było ??

nikt nie wiedział że samolot ma silnik ?

30 września, 23:15, Gość:

było ale latały 2 an24 na dzień i to tylko w niedziele

1 października, 7:55, nnju:

trzeba było mieć mózg że nie będziemy ciągle żyć w PRL

1 października, 11:57, Gość:

Od kiedy tam działki były za pół darmo. Stuknij się w łeb, o ile potrafisz go znaleźć. Myślisz, że domy w tej okolicy powstawały w ostatnim dwudziestoleciu? Zapędziłem się - raczej nie myślisz, szkoda czasu na jełopa.

Zamiast obrażać innych popatrz sobie, kto protestuje - oni się akurat budowali, jak lotnisko już dawno było!

G
Gość
1 października, 10:16, Ryś:

BARDZO DOBRZE ! BUDOWAĆ NOWY PAS !!! A CO DO PROTESTÓW TO PRZECIEŻ JAK BUDOWALI SWOJE DOMY TO LOTNISKO JUŻ BYŁO ! WTEDY IM NIE PRZESZKADZAŁO? TYLE TERENÓW WOKÓŁ KRAKOWA NP. POGÓRZE WIELICKIE PIĘKNE CZYSTE MIEJSCE A ONI WŁAŚNIE WYBUDOWALI SIĘ KOŁO ISTNIEJĄCEGO JEDYNEGO W OKOLICY LOTNISKA !!! PROTESTY SA KOMPLETNIE NIE ZASADNE!

1 października, 11:51, Gość:

Po pierwsze nie krzycz, bo ci ta euforia zaskoczy. Po drugie, jakim trzeba być ignorantem, żeby nie wiedzieć, że zabudowa pobliskich wsi jest starsza niż twoje lotnisko.

Akurat trzon grupy protestującej to rodziny, które budowały domy w ostatnim dziesięcioleciu, lotnisko dawno funkcjonowało.

G
Gość
30 września, 14:17, Krak:

Mam pytanie do mieszkańców okolic lotniska - jak kupowaliście działki za pół darmo i budowaliście się 10-20-30-40 lat temu to lotniska jeszcze nie było ??

nikt nie wiedział że samolot ma silnik ?

30 września, 23:15, Gość:

było ale latały 2 an24 na dzień i to tylko w niedziele

1 października, 7:55, nnju:

trzeba było mieć mózg że nie będziemy ciągle żyć w PRL

Od kiedy tam działki były za pół darmo. Stuknij się w łeb, o ile potrafisz go znaleźć. Myślisz, że domy w tej okolicy powstawały w ostatnim dwudziestoleciu? Zapędziłem się - raczej nie myślisz, szkoda czasu na jełopa.

G
Gość
1 października, 10:16, Ryś:

BARDZO DOBRZE ! BUDOWAĆ NOWY PAS !!! A CO DO PROTESTÓW TO PRZECIEŻ JAK BUDOWALI SWOJE DOMY TO LOTNISKO JUŻ BYŁO ! WTEDY IM NIE PRZESZKADZAŁO? TYLE TERENÓW WOKÓŁ KRAKOWA NP. POGÓRZE WIELICKIE PIĘKNE CZYSTE MIEJSCE A ONI WŁAŚNIE WYBUDOWALI SIĘ KOŁO ISTNIEJĄCEGO JEDYNEGO W OKOLICY LOTNISKA !!! PROTESTY SA KOMPLETNIE NIE ZASADNE!

1 października, 11:51, Gość:

Po pierwsze nie krzycz, bo ci ta euforia zaskoczy. Po drugie, jakim trzeba być ignorantem, żeby nie wiedzieć, że zabudowa pobliskich wsi jest starsza niż twoje lotnisko.

miało być "euforia zaszkodzi"

G
Gość
1 października, 10:16, Ryś:

BARDZO DOBRZE ! BUDOWAĆ NOWY PAS !!! A CO DO PROTESTÓW TO PRZECIEŻ JAK BUDOWALI SWOJE DOMY TO LOTNISKO JUŻ BYŁO ! WTEDY IM NIE PRZESZKADZAŁO? TYLE TERENÓW WOKÓŁ KRAKOWA NP. POGÓRZE WIELICKIE PIĘKNE CZYSTE MIEJSCE A ONI WŁAŚNIE WYBUDOWALI SIĘ KOŁO ISTNIEJĄCEGO JEDYNEGO W OKOLICY LOTNISKA !!! PROTESTY SA KOMPLETNIE NIE ZASADNE!

Po pierwsze nie krzycz, bo ci ta euforia zaskoczy. Po drugie, jakim trzeba być ignorantem, żeby nie wiedzieć, że zabudowa pobliskich wsi jest starsza niż twoje lotnisko.

R
Ryś

BARDZO DOBRZE ! BUDOWAĆ NOWY PAS !!! A CO DO PROTESTÓW TO PRZECIEŻ JAK BUDOWALI SWOJE DOMY TO LOTNISKO JUŻ BYŁO ! WTEDY IM NIE PRZESZKADZAŁO? TYLE TERENÓW WOKÓŁ KRAKOWA NP. POGÓRZE WIELICKIE PIĘKNE CZYSTE MIEJSCE A ONI WŁAŚNIE WYBUDOWALI SIĘ KOŁO ISTNIEJĄCEGO JEDYNEGO W OKOLICY LOTNISKA !!! PROTESTY SA KOMPLETNIE NIE ZASADNE!

D
Dominik

2800 to jak za. krotki pas. Powinen byc 3200.

G
Gość

Przyjaźni inaczej w swojej argumentacji odlecieli. I to wcale nie z Balic.

Trzymam kciuki za tę inwestycję.

n
nnju
30 września, 14:17, Krak:

Mam pytanie do mieszkańców okolic lotniska - jak kupowaliście działki za pół darmo i budowaliście się 10-20-30-40 lat temu to lotniska jeszcze nie było ??

nikt nie wiedział że samolot ma silnik ?

30 września, 23:15, Gość:

było ale latały 2 an24 na dzień i to tylko w niedziele

trzeba było mieć mózg że nie będziemy ciągle żyć w PRL

G
Gość
30 września, 14:17, Krak:

Mam pytanie do mieszkańców okolic lotniska - jak kupowaliście działki za pół darmo i budowaliście się 10-20-30-40 lat temu to lotniska jeszcze nie było ??

nikt nie wiedział że samolot ma silnik ?

było ale latały 2 an24 na dzień i to tylko w niedziele

G
Gość
30 września, 21:54, grzeg:

Bardzo dobra, korzystna decyzja! Te protesty są niesłychane. Czy rozumiecie protestacze, że istnieje coś takiego, jak interes publiczny, interes ogólny?!

30 września, 22:00, Gość:

Jeśli KRK nie wybuduje nowego pasa startowego to najbliższe lotnisko będzie w Pyrzowicach!

no i super te Pyrzowice

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska