Wojewoda małopolski 28 lipca udzielił GDDKiA zgody na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzja ma nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Chodzi o budowę ronda na samym wjeździe do Zakopanego – w miejscu, gdzie droga krajowa krzyżuje się z ul. Ustup i ul. Droga do Olczy. Jest to jedno z bardziej obciążonych ruchem skrzyżowań. Obecnie stanowi ono duży problem zwłaszcza dla kierowców, którzy próbują włączyć się do ruchu na drodze krajowej z ul. Droga do Olczy. Niejednokrotnie tworzą się tam duże korki.
W założeniu ma tam powstać rondo, które spowolni nieco ruch na drodze krajowej, ale za to go upłynni – zarówno jeśli chodzi o drogi podporządkowane. Nowe skrzyżowanie przybierze de facto postać dwóch rond – jedno będzie na wysokości skrętu na ul. Droga do Olczy, a drugie kilkadziesiąt metrów dalej – na skrzyżowaniu drogi krajowej z drogą w kierunku Harendy.
Za przygotowanie dokumentacji koniecznej do uzyskania pozwolenia na budowę odpowiadało miasto Zakopane. Z kolei samą budową zajmie się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Teraz gdy decyzja ZRID już jest, GDDKiA będzie musiała ogłosić przetarg na wykonawcę prac.
- Planujemy to zrobić jeszcze w tym miesiącu. Na ten moment weryfikujemy dokumentację wykonawczą dostarczoną nam przez miasto Zakopane – mówi Monika Skrzydlewska z krakowskiego oddziału GDDKiA. - Planujemy rozpocząć prace jeszcze w tym roku, zakończenie z kolei przewidziane jest na koniec roku 2024.
Wcześniej, bo w drugim kwartale 2024 roku ma zakończyć się udowa innego ronda na drodze krajowej na terenie Zakopanego – na wysokości Spyrkówki. Tam prace trwają już od kilku miesięcy. Tamtejsze rondo ma ułatwić komunikację dla kierowców włączających się do drogi krajowej ze Spyrkówki, ale także ułatwić wyjazd z drogi dla autobusów, którą miasto chce budować. Droga ta ma kierowca autokary do centrum komunikacyjnego – tam by nie musiały przejeżdżać przez centrum miasta.
Nowe ronda mają usprawnić wjazd i wyjazd z Zakopanego. Z kolei do 2030 roku ma odbyć się modernizacja zakopianki na odcinku Nowy Targ – Zakopane. Modernizacja ta została podzielona na dwa odcinki: Nowy Targ – Szaflary i Szaflary – Zakopane.
Poprawa przepustowości drogi będzie przygotowywana w jej obecnym śladzie. Tam, gdzie będzie to możliwe, GDDKiA chce dobudować dodatkowe pasy ruchu. Drogowcy planują ponadto rozbudowę skrzyżowań, przebudowę zjazdów i wybudowanie chodnika w miejscach, gdzie go nie ma.
Szybciej zakończą się prace przy budowie zupełnie nowej drogi na odcinku Rdzawka – Nowy Targ. Tam prace trwają już od 2020 roku. W ramach prac przebudowywane są drogi lokalne, drogi dojazdowe i poprzeczne, umożliwiające połączenie z istniejącą siecią dróg lokalnych. Powstają cztery bezkolizyjne węzły drogowe - Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe. Do tego budowanych jest 22 obiektów inżynierskich - mostów, wiaduktów, estakad. Zakończenie robót przewidywane jest na początek września 2024 r. Wartość całej inwestycji to 972 mln 395 739 tys. zł brutto.
Groźny wypadek w Nowym Targu. W galerii handlowej zawaliła s...
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]