- W Prokuraturze Rejonowej Kraków - Nowa Huta zarejestrowane zostało postępowanie z zawiadomienia Adama Kality, Radnego Miasta Krakowa, w którym zawarto wniosek o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wobec dyrektora Teatru Łaźnia Nowa w zakresie "ewentualnego wyłudzenia i przywłaszczenia przez niego środków publicznych" - podawał nam niedawno Janusz Hnatko, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Krakowie. - Do pisemnego zawiadomienia, autor pisma dołączył kopię interpelacji jaką złożył na ręce prezydenta Jacka Majchrowskiego, Adam Kalita sformułował prośbę o natychmiastową, kompleksową kontrolę finansową Teatru Łaźnia Nowa oraz o ustosunkowanie się do zawartych w piśmie pytań dotyczących finansów Teatru. Aktualnie trwają czynności sprawdzające - dodaje rzecznik.
Teraz wstępne postępowanie zamieniło się w śledztwo. W sprawie nadużycia uprawnień lub niedopełnienia obowiązków w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. Przesłuchiwani są świadkowie, w tym pracownicy i byli pracownicy teatru. Urząd miasta został poproszony o dokumentację dotyczącą sprawy.
Zadaliśmy kilka pytany dyrektorowi Szydłowskiemu. O to one i jego odpowiedzi:
1. Kiedy została wzięta w leasing skoda superb - i czy za kwotę 143 tys. zł - czy to auto służbowe teatru? Kto może nim jeździć i jeździ? Ile teatr ma aut służbowych? Jakich? O jakiej wartości. Ile spłacono już z zakupu Skody? Czy są inne auta służbowe w teatrze? Jeśli tak to proszę podać też dla nich te informacje
Bartosz Szydłowski: Fiat Doblo z roku 2007 – własność teatru - /w tym roku planujemy likwidację/ Opel dostawczy – własność teatru, zakupiony ze środków ministerstwa – maj 2016, skoda superb – leasing , kwiecień 2016, samochody nie są przydzielone do pracowników. To prawda ze dyrektor jeździł skodą, w związku z użytkowaniem w sprawach służbowych, ale ten samochód jest też w dyspozycji innych pracowników.
2. Na jakim stanowisku zatrudniona jest żona Pana dyrektora, w jakim wymiarze? Z jaką pensją?
Bartosz Szydłowski: Małgorzata Szydłowska jest zastępcą dyrektora. Z pewnością Pan orientuje się również, że jest współtwórcą Łaźni, od 20 lat pracujemy razem, najpierw w stowarzyszeniu, potem w Nowej hHucie tworząc od podstaw instytucję oraz projekty artystyczne.
3. Czy sfinansowano tej Pani studia doktoranckie w Warszawie? ile one trwały, od kiedy do kiedy, za jaką kwotę?
Bartosz Szydłowski: Nie sfinansowano studiów doktoranckich. Jest to błędna informacja. Został otwarty przewód doktorski, którego teatr poniósł koszt 4888,50 zł.
4. Ilu pracownikom teatru sfinansowano szkolenia, czy studia lub dokształcanie w ostatnich dwóch latach - za jaką kwotę? W jakim zakresie, tematyce?
Bartosz Szydłowski: Szkolenia dla pracowników są prowadzone systematycznie: prawne, finansowe, dotyczące środków unijnych, obsługi sprzętu oraz bhp. Kwota rocznie wynosi między 2000 zł- 6000 zł. Zależy to od typu szkolenia.
5. Ilu jest pracowników teatru na etatach, ilu na umowę zlecenie, dzieło? A Ilu aktorów się "wynajmuje", zatrudnia doraźnie?
Bartosz Szydłowski: Ilość etatów w teatrze: 31 – to pracownicy techniczni, administracji, działu finansowego, działu komunikacji z widzem i sprzedaży, działu archiwalnego oraz dyrekcja. Teatr nie ma stałego zespołu artystycznego. Każda produkcja jest realizowana w oparciu o artystów zatrudnianych na umowę o dzieło. Mogę podać szacunkową ilość. Tych umów rocznie jest kilkaset /produkcja i eksploatacja/.
6. Gdzie mieszkają artyści pracujący w/dla teatru - ilu ich jest?
Bartosz Szydłowski: Artyści zakwaterowani są w obu mieszkaniach służbowych oraz w miarę potrzeb w pokojach gościnnych oraz hotelach.
7. Czy Pan Dyrektor ma dom w Krakowie lub pod Krakowem oraz własne mieszkanie w Krakowie? Lub żona Pana dyrektora? W oświadczeniu majątkowym za 2015 rok widzę, że dom Pan posiada - dlaczego zatem zajmuje mieszkanie wraz z żoną wynajmowane przez teatr? Czy jest już gotowe oświadczenie majątkowe Pana dyrektora za rok 2016? Proszę o przesłanie
Bartosz Szydłowski: Nie posiadam żadnego mieszkania w Krakowie. Od 2001 roku mam kredyt na dom w miejscowości oddalonej 60 km od Krakowa. Oświadczenie powinno być już na BIP – nie mam wersji elektronicznej.
8. Czy Pan Dyrektor podróżuje też za granicę w delegacje, na festiwale, występy, w innych celach, jako dyrektor? Ile było takich podróży, i gdzie, za jaką kwotę, proszę o listę, czy opłacała je gmina, teatr?
Bartosz Szydłowski: Oczywiście wyjeżdżam na festiwale w związku z organizacją Festiwalu Boska Komedia. /selekcja programowa, promocja teatru polskiego, nabór jurorów/ Wyjazdy zagraniczne to średnio 3-4 rocznie w ostatnich latach: Chile, Wiedeń, Szwajcaria, Brazylia. Z opłatami jest różnie. Zwykle hotel i wejścia na spektakle pokrywane są przez festiwal, dojazd pokrywany jest z budżetu projektowego Festiwalu Boska Komedia.
9. Czy Teatr wynajmuje żonie dyrektora mieszkania na wolnym rynku i płaci za nie 3 tys. zł miesięcznie? Gdzie znajduje się to mieszkania, proszę o adres, jaką ma powierzchnię? Jakie inne nieruchomości wynajmuje, wynajmował w latach 2015-2016 teatr - za ile, dla kogo, na jakie potrzeby, proszę o adresy, powierzchnię lokali.
Bartosz Szydłowski: Teatr wynajmuje dwa służbowe mieszkania. Za mieszkanie 3 pokojowe – jedna kuchnia, jedna łazienka w Nowej Hucie płacimy ok 2000 zł. Za mieszkanie bliżej centrum Krakowa 6 pokoi i dwie kuchnie, dwie łazienki płacimy 5000 zł. W tym mieszkaniu 3 pokoje zajmuje dyrektor teatru i zastępca dyrektora /zgodnie z obowiązującymi przepisami/. Pozostałe pokoje używają artyści zatrudniani.
Na dwa pytania dyrektor nie odpowiedział:
10. Jakie są koszty utrzymania placówki - roczne - ile z tego pochłaniają pensje? Ile utrzymanie? Ile inne wydatki? Jakie są wpływy Teatru z biletów i innej działalności?
11. Czy żonie Pana dyrektora kupiono komputer Ipad Pro za 5,8 tys. zł? Czy kupiono też i komu zegarek Apple za 1,7 tys. zł.? Jakie sprzęt komputerowy, multimedialny, telefoniczny kupiła placówka w latach 2015-2016 i w tym roku - za jakie kwoty poszczególne przedmioty? Kto z nich korzysta?
WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 12. Zróbże, idźże, weźże
