Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej przywróciła połączenia i walczy o odzyskanie pasażerów. SKA dojedzie do Oświęcimia i Skawiny. Na święta wrócą pociągi do Zakopanego

Bogusław Kwiecień, Arkadiusz Maciejowski, Łukasz Bobek
Od 12 grudnia do Oświęcimia zaczęły jeździć Koleje Małopolskie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej
Od 12 grudnia do Oświęcimia zaczęły jeździć Koleje Małopolskie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Bogusław Kwiecień
W rozkładzie jazdy PKP, który obowiązuje od niedzieli, 12 grudnia, pojawiły się nowe połączenia. Szybka Kolej Aglomeracyjna dociera już do Skawiny i Oświęcimia przez Trzebinię i Chrzanów. Z Wadowic dojedzie się do Krakowa Głównego. A jeszcze przed nadchodzącymi świętami Bożego Narodzenia pociągi wrócą na trasę z Krakowa Głównego do Zakopanego.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Nowe połączenia w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej

Koleje Małopolskie po raz pierwszy od 2018 roku w znaczący sposób rozszerzyły swoją ofertę przewozową. Pociągi tego przewoźnika wyruszyły na nowe trasy: Kraków Główny/Kraków Podgórze – Skawina oraz z Krakowa Głównego przez Trzebinię i Chrzanów do Oświęcimia.

- Stanowi to pierwszy krok do docelowego wydłużenia tras Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej SKA2 i SKA3 po zakończeniu modernizacji krakowskiego węzła kolejowego

- zaznaczają w Kolejach Małopolskich.

Na trasie do Skawiny uruchomionych zostało aż 38 nowych pociągów, z czego 20 jeździ codziennie, natomiast dodatkowych 18 uzupełnia ofertę w dni robocze. Na razie większość z nich kończy lub rozpoczyna bieg na przystanku Kraków Podgórze, co związane jest z wciąż trwającą modernizacją odcinka Kraków Główny – Kraków Płaszów.

Przybyło pociągów z Krakowa do Oświęcimia

Poprawiła się także komunikacja między Krakowem Głównym a Oświęcimiem. Po uruchomieniu połączeń na tej trasie przez Koleje Małopolskie razem ze składami Polregio do dyspozycji pasażerów w Oświęcimiu jest 14 pociągów jadących pod Wawel, w tym co godzinę w okresie tzw. komunikacyjnego szczytu. Póki co, także tutaj są utrudnienia związane z pracami na linii kolejowej nr 93. Połowa kursów na odcinku Oświęcim – Trzebinia w ciągu dnia jest obsługiwana zastępczą komunikacją autobusową.

- Jest to jakiś pierwszy dobry krok w stronę pasażerów. Szkoda natomiast, że wycofano się z przywrócenia połączeń z Krakowa do Oświęcimia przez Skawinę, bo to z kolei może być zniechęcające dla tej części podróżujących, którzy mieszkają przy tej linii i na to liczyli

- mówi Dawid Szczepański, radny z Brzeszcz, który od kilku lat zabiega o odtworzenie dawnych połączeń kolejowych miejscowości z terenu ziemi oświęcimskiej z Krakowem.

Jak dodaje, kolej będzie konkurencyjna, gdy jeszcze skróci się czas podróży. Według PKP Polskich Linii Kolejowych stanie się to możliwe po zakończeniu wspomnianej modernizacji na odcinku Oświęcim - Trzebinia, co ma nastąpić do czerwca przyszłego roku, czyli sześć miesięcy później niż to planowano. Wtedy pociągi do Krakowa mają jeździć około godzinę. - Niestety, na odcinku tej samej linii, z Oświęcimia do Brzeszcz poślizg jest jeszcze większy, nawet do 1,5 roku - dodaje Dawid Szczepański.

O pasażerów w Oświęcimiu walczą także Koleje Śląskie. Są nowe połączenia z Katowicami. W sumie jest ich już 13.

W rozkładzie od 12 grudnia pojawiły się także bezpośrednie pociągi z Kęt, Andrychowa i Wadowic do Krakowa Głównego, a nie tylko do Płaszowa czy Bonarki, jak to było wcześniej. Na razie jeszcze nie wszystkie, bo część kończy jazdę na stacji Kraków Podgórze.

Na święta i ferie zimowe pociągiem z Krakowa do Zakopanego

Od 22 grudnia mają także powrócić na trasę pociągi z Krakowa do Zakopanego.

- W rozkładzie przewidziano 14 relacji dalekobieżnych m.in. z Gdyni, Gdańska, Szczecina i z Warszawy oraz połączenia regionalne

- zapowiada Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na razie trwa tam intensywny remont torowiska. Układane są właśnie nowe tory na odcinku między Białym Dunajcem a Zakopanem. Kończą się prace przy nowych słupach trakcyjnych, nowej stacji kolejowej w Poroninie, a także przy remontowanym wiadukcie kolejowym na Ustupie w Zakopanem.

Pociągi będą kursowały do końca zimowych ferii. W marcu znów ruch na trasie do Zakopanego zostanie wstrzymany i będą kontynuowane prace. Modernizacja kolejowej „zakopianki” na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane pochłonie w sumie ponad 1,1 mld zł. Zakończenie przedsięwzięcia planowane jest w 2023 r.

FLESZ - Jak pozbyć się stresu w godzinę? Tę metodę stosowała NASA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska